Reklama

Inspiracje w kubku kawy, czyli branding Starbucksa

Starbucks – synonim luksusu w przystępnej cenie, kawiarnia znana na całym świecie. Niestety tylko w kilku miejscach w Polsce dane nam zostało dostąpić do tego szczęścia zasmakowania prawdopodobnie najlepszej kawy na całym globie. Marka Starbucks od lat utrzymuje się na szczycie i jest jedną z najbardziej rozpoznawanych marek dołączając tym samym do amerykańskiej elity z McDonald’s czy Coca-Colą na czele. Co ciekawe Starbacks wypracował swoją pozycje przy znacznie mniejszym budżecie niż inne wielkie marki. Historia firmy, jej ekspansja i strategia marketingowa może być wzorem do naśladowania dla innych firm. Dlaczego więc nie podpatrzeć działań Starbucks’a - marki, która urosła do rangi ikony amerykańskiej popkultury?

Starbucks – synonim luksusu w przystępnej cenie, kawiarnia znana na całym świecie. Niestety tylko w kilku miejscach w Polsce dane nam zostało dostąpić do tego szczęścia zasmakowania prawdopodobnie najlepszej kawy na całym globie. Marka Starbucks od lat utrzymuje się na szczycie i jest jedną z najbardziej rozpoznawanych marek dołączając tym samym do amerykańskiej elity z McDonald’s czy Coca-Colą na czele. Co ciekawe Starbacks wypracował swoją pozycje przy znacznie mniejszym budżecie niż inne wielkie marki. Historia firmy, jej ekspansja i strategia marketingowa może być wzorem do naśladowania dla innych firm. Dlaczego więc nie podpatrzeć działań Starbucks’a - marki, która urosła do rangi ikony amerykańskiej popkultury?

Wszystko zaczęło się 30 lat temu, od jednego malutkiego sklepu w Seattle. Dziś to ciągle rosnące imperium z tysiącami placówek na całym świecie. To ogromna motywacja dla małych firm, żeby nie poprzestawać na rozwoju, bo wystarczy dobry plan i można osiągnąć prawdziwy sukces. Wiele szkół biznesowych bada i analizuje strategie marketingowe Sturbacks, próbując znaleźć odpowiedź dlaczego takie, a nie inne techniki zadziałały w przypadku tej marki.

Przede wszystkim Starbucks nie stosuje tradycyjnych form reklamy i promocji. Nie znajdziemy ich na reklamie outdoor czy ogłoszeniach w gazetach, tak jak robi to na przykład McDonald. Od początku koncepcją marki jest oferowanie czegoś więcej niż produktu.  Oto kilka najlepszych strategii marki:

Reklama

„Idealny kubek kawy” – historia Starbucks pokazuje, że firma od zawsze kładzie ogromny nacisk na jakość.  Nawet jeśli ich kawa kosztuje nieco drożej niż oczekiwano, satysfakcjonuje klientów bogatym, głębokim smakiem i aromatem.

„Trzecie miejsce” – od samego początku strategia marketingowa Starbucks skupiła się na tworzeniu "trzeciego miejsca" dla każdego. Czyli takiego etapu przejściowego pomiędzy domem a firmą. Wyjątkowego miejsca, relaksującego, pełnego przytulnej atmosfery. Stało się to jedną z najmocniejszych i najskuteczniejszych koncepcji budowania lojalności klientów.

„Satysfakcja Klientów” – zadowolenie klientów to dla Starbucks bardzo ważna sprawa. Od momentu wejścia do sklepu, aż do ostatniego łyka kawy klient musi poczuć się wyjątkowo. Ma poczucie, że staje się członkiem wielkiej, elitarnej rodziny Sarbucks. Działania firmy w tym obszarze dają nam odpowiedź na pytanie, „dlaczego obsługa klienta jest taka ważna.”

„Tworzenie społeczności Starbucks”  - Firma sukcesywnie buduje społeczność wokół swojej marki. Na stronie internetowej odwiedzający zachęcani są do dyskusji i wymiany doświadczeń z marką, a firma stara się „osobiście” brać aktywny udział w tych dyskusjach, dając poczucie, że jest marką troszczącą się o każdego klienta i jego potrzeby.

„Inteligentne partnerstwa” – Marka Starbucks jest znana z tworzenia strategicznych partnerstw, które są także sposobem na rozwój firmy. Opierając się tylko na tej strategii zanotowano znaczny wzrost sprzedaży przez Starbucks Corporation. Inteligentne partnerstwo polega na łączeniu się we współpracy z innymi, wartościowymi partnerami biznesowymi. Np. współpraca z legendarną wytwórnią Blue Note Jazz zaowocowała  wypuszczeniem na rynek limitowanej mieszanki kaw „Blue Note Blend”  oraz wydaniem składanki muzycznej  o tej samej nazwie z utworami uznanych artystów jezzowych.

„Innowacja” – Od lat Starbucks znany jest ze swojej kreatywności i innowacyjnych pomysłów dodawanych do swoich produktów lub usług. Dodali więcej różnorodnych smaków do swojej kawy, więcej ciekawych propozycji menu i jako pierwsi zaproponowali możliwość korzystania z Internetu w swoich sklepach.

„Marketing Marki” – Strategia marketingowa Starbucks od zawsze skupiała się na osobistych poleceniach, czyli poczcie pantoflowej, pozwalając, aby wysoka jakość produktów i usług mówiły same za siebie.

Czy Stabucks jest najlepszą kawą na świecie? Tego nie wiem, ale z pewnością oferuje wyjątkowe usługi oraz organizuje i angażuje się w ciekawe akcje społeczne z sukcesem już od wielu lat. Warto więc podglądać poczynania marki i korzystać z darmowego źródła inspiracji marketingowych. Może, któreś z nich uda nam się zastosować do naszych działań. A tych, którzy mają taką możliwość zachęcam do sprawdzenia oddziaływania strategii  Starbucks na własnym… języku.
 

Styl.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy