Reklama

Po czym poznać, że dziecko jest już gotowe do przedszkola?

Gotowość pójścia dziecka do przedszkola wyraża się w głównej mierze w zdolności nawiązania kontaktów społecznych oraz w miarę możliwości zadbanie samodzielne o podstawowe potrzeby. Zazwyczaj dzieci gotowość do pójścia do przedszkola osiągają w wieku 3- 4 lat, jednak należy pamiętać, iż gotowość nie zależy od metryki, ale głównie od tempa indywidualnego rozwoju dziecka oraz jego doświadczeń.

Gotowość pójścia dziecka do przedszkola wyraża się w głównej mierze w zdolności nawiązania kontaktów społecznych oraz w miarę możliwości zadbanie samodzielne o podstawowe potrzeby. Zazwyczaj dzieci gotowość do pójścia do przedszkola osiągają w wieku 3- 4 lat, jednak należy pamiętać, iż gotowość nie zależy od metryki, ale głównie od tempa indywidualnego rozwoju dziecka oraz jego doświadczeń.

 

Przy podejmowaniu decyzji o pójściu dziecka do przedszkola należy również zwrócić uwagę na okoliczności rodzinne, w których dziecko się znalazło. Jeżeli zachodzą zmiany w życiu dziecka, np.: narodziny rodzeństwa, zmiana miejsca zamieszkania, rozstanie rodziców to z posłaniem dziecka do przedszkola należy poczekać, do momentu unormowania się sytuacji, czyli kiedy nowe zacznie być regułą i normą. Nikomu nie służy, a najbardziej nowemu adeptowi życia przedszkolnego dodatkowa zmiana i stres związany z pierwszym dniem przedszkolu. W takich okolicznościach nawet najbardziej gotowe dziecko do przedszkola może sobie w nim nie poradzić a przedszkole zamiast kojarzyć się mu z miejscem przyjemnym będzie kojarzyło mu się z miejscem „złym i nieprzyjaznym”. 

Reklama

 Dziecko jest gotowe do przedszkola, gdy:

- ma już doświadczenia związane z rozstaniem z mama i pozostawaniem z innymi osobami. Prawidłowa reakcja na rozstanie dziecka z rodzicem to taka, kiedy dziecko nawet jeśli płacze na początku to po krótkim czasie jest w stanie zająć się inną aktywnością i czeka na powrót rodzica witając go z radością;

- wykazuje aktywności nakierowane na wychodzenie z domu, czyli na spacerze odchodzi od mamy w momencie, kiedy zauważy coś interesującego, potrafi samo zabawić się na placu zabaw;

- potrafi samo wykonać proste czynności samoobsługowe, czyli komunikuje potrzeby fizjologiczne, potrafi samodzielnie zdjąć i podciągnąć majteczki. Posługuje się samodzielnie sztucami, myje samodzielnie ręce, co najmniej podejmuje próby samodzielnego ubierania i rozbierania się.

- posiada doświadczenia związane z kontaktem innymi rówieśnikami. Przed pójściem do przedszkola intensywność kontaktów z innymi dziećmi powinno wzrastać.

Gotowość dziecka do pójścia do przedszkola w głównej mierze zależy od rodziców. Bardzo często to rodzice lub opiekunowie opóźniają gotowość dziecka poprzez wyręczanie go w codziennych czynnościach lub nadmiarowe „przywiązywanie” dziecka do siebie lub ograniczając kontakty z rówieśnikami.  

 

Ekspert Anna Olędzka - Bukowska

 

Styl.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy