Reklama

Pisanie pracy magisterskiej

Pracując nad projektem pracy magisterskiej należy się zastanowić, co uzasadnia podjęcie jej problemu, co jest jego istotą, jaki jest jego kontekst (obszar problemowy). Dobrą metodą jest próba przedstawienia problemu i jego kontekstu za pomocą rysunku (mapy pojęciowej), wskazującego zależności między podsta­wowymi i pokrewnymi pojęciami.

Pracując nad projektem pracy magisterskiej należy się zastanowić, co uzasadnia podjęcie jej problemu, co jest jego istotą, jaki jest jego kontekst (obszar problemowy). Dobrą metodą jest próba przedstawienia problemu i jego kontekstu za pomocą rysunku (mapy pojęciowej), wskazującego zależności między podsta­wowymi i pokrewnymi pojęciami.

Pracując nad projektem pracy należy się zastanowić, co uzasadnia podjęcie jej problemu, co jest jego istotą, jaki jest jego kontekst (obszar problemowy). Dobrą metodą jest próba przedstawienia problemu i jego kontekstu za pomocą rysunku (mapy pojęciowej), wskazującego zależności między podsta­wowymi i pokrewnymi pojęciami. Problemy przyjmują często postać pytań: “Jakie czynniki powo­dują, że P staje się Q?”, “Jaki jest związek między zmianami P i zmianami Q?”, “Jaka jest struktura zjawiska, definiowanego zmiennymi P, Q,..., Z?”, czy inne tego typu pytania, charakterystyczne dla prac badawczych (ilościowych; wyjaśniających). Prace empiryczne mogą jednak także inną formę - tzw. jakościowej analizy przypadku (case study), którego celem jest prezentacja opisywanych w literaturze przedmiotu rozwiązań na konkretnym, rzeczywistym przykładzie oraz analiza podobieństw i różnic w odniesieniu do literatury przed­miotu. Badania takie często mają charakter eksploracyjny (w przeciwieństwie do badań wyjaśnia­jących). Problemy tego typu przyjmują formę “X na przykładzie P” lub podobną. Nie pozwalają one wyjaśnić ”Dlaczego?”, ale często pozwalają opisać “Jak?”. Problemem pracy nie może się stać pytanie, na które da się odpowiedzieć “tak” lub “nie” - jest to forma typowa dla hipotez badaw­czych, jednak jako problem pracy magisterskiej stwarza zbyt ubogie możliwości i uniemożliwia realizację celów poznawczych.

Reklama

Faza przygotowawcza kończy się wówczas, gdy możemy odpowiedzieć sobie na następujące pytania: jaki jest charakter i struktura problemu (definicje pojęć, zmienne, typ zależ­ności), jakie są pytania badawcze i hipotezy, czy i jaka jest problematyka metodologiczna (meto­dycz­­na) wybranego tematu, jakie są ewentualne problemy etyczne planowanych badań?

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy