Reklama

Reklama

Szybciej nie znaczy lepiej – jak jeżdżą kobiety a jak mężczyźni?

Spośród 10 osób posiadających prawo jazdy 4 to kobiety, a liczba ta z roku na rok rośnie [1]. Jednak wciąż powszechny jest stereotyp „kobiety za kierownicą”, która rzekomo powoduje wiele stłuczek, jeździ mało dynamicznie i nieporadnie. Raporty dotyczące wypadków w Polsce obalają ten mit. Mężczyźni spowodowali w 2013 r. aż 74,1 % wypadków, a tylko 21,4% z nich zdarzyło się z winy kobiet [2].

Spośród 10 osób posiadających prawo jazdy 4 to kobiety, a liczba ta z roku na rok rośnie [1]. Jednak wciąż powszechny jest stereotyp „kobiety za kierownicą”, która rzekomo powoduje wiele stłuczek, jeździ mało dynamicznie i nieporadnie. Raporty dotyczące wypadków w Polsce obalają ten mit. Mężczyźni spowodowali w 2013 r. aż 74,1 % wypadków, a tylko 21,4% z nich zdarzyło się z winy kobiet [2].

Prędkość ma znaczenie

Zbyt szybka jazda jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków (21,4% w 2014 r.) Odpowiednia prędkość jest więc podstawą bezpiecznej jazdy, a w tym królują kobiety. Według Adama Kornackiego, znanego dziennikarza i eksperta motoryzacyjnego, współtwórcy standardu Kornackiego w Avivie: Kobiety jeżdżą coraz bardziej dynamicznie, ale wciąż jest to jazda ostrożna i bezpieczna. Mężczyźni za to chcą zaimponować swoim autem i umiejętnościami, więc stąd może wydawać się, że jeżdżą lepiej, ale to tylko teoria. (…) Każdemu mężczyźnie, a szczególnie tym, którzy czują się zbyt pewnie, mówię: wielką sztuką jest przyznanie się, że nie jesteśmy mistrzami kierownicy”.

Reklama

Momentem, w którym dopiero zdajemy sobie sprawę, że nie mamy opanowanych wszystkich manewrów, jest stłuczka. Co zrobić, by nie bać się wsiąść za kierownicę i zminimalizować ryzyko kolizji w przyszłości? Warto skorzystać ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy, czyli kilkugodzinnego treningu, podczas którego ćwiczy się konkretne umiejętności, nad którymi trzeba popracować. Celem szkolenia jest nauczenie prawidłowego reagowania w krytycznych sytuacjach oraz panowania nad pojazdem w każdych warunkach drogowych. Szkolenia z bezpiecznej jazdy prowadzone są w całej Polsce. Trening można wykupić samemu, ale takie rozwiązania są już dostępne także bez dodatkowych kosztów w ramach ubezpieczenia OC Aviva.

Dzień na torze w Szkole Bezpiecznej Jazdy to jeden z elementów nowej jakości ubezpieczeń komunikacyjnych, który wprowadziła Aviva. W standardzie Kornackiego dla wszystkich właścicieli polisy OC dostępne jest bezpłatne assistance na Europę (bez Rosji), a także bezpośredni kontakt z dedydykowanym likwidatorem przy zgłaszaniu szkód zarówno z OC, jak i AC.


Standard Kornackiego



 

 

 

 

 

 

 

 

Kultura jazdy

W samochodzie wykonujemy wiele codziennych czynności – pijemy kawę i jemy przekąski, słuchamy muzyki lub audiobooków, rozmawiamy przez telefon (niestety nie zawsze przez zestaw głośnomówiący). Często jest to przyczyna stłuczek i kolizji, niezależnie od płci. Największym problemem jest używanie telefonów komórkowych podczas jazdy. W 2013 roku 89 143 kierowców dostało mandat za używanie telefonów komórkowych.

Powodem mniej płynnej jazdy jest rozkojarzenie, szczególnie na światłach. Co robimy, czekając na zielone światło? Kobiety często przeglądają się w lusterku i poprawiają makijaż, ale także, podobnie jak mężczyźni, czytają sms-y i sprawdzają maile, chcąc w ten sposób zaoszczędzić czas. To jednak pozorna oszczędność – w efekcie tworzą się jeszcze większe korki, a wszyscy uczestnicy ruchu docierają później do celu.

 

[1] Według Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców

[2] Raport Wydziału Ruchu Drogowego Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy

[3] Dane Policji, 2014

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy