Reklama

Reklama

Czy dotrzymasz noworocznych postanowień

Odpowiedz na kilka pytań i sprawdź, jakie masz szanse na dotrzymanie swoich noworocznych postanowień.

Poniższy quiz, ułożony przez Gretchen Rubin, autorkę bestsellerowych poradników psychologicznych, m.in. "Lepiej! 21 strategii, by osiągnąć szczęście", składa się z pytań, które mają na celu określić cechujące cię tendencje. Aby go wypełnić, potrzebujesz 10 minut. Oczywiście nie wszystkie odpowiedzi, których chciał(a)byś udzielić, pokrywają się z tymi zasugerowanymi przez nas - wybieraj te, które w największym stopniu do ciebie pasują. Zapisuj je i sprawdź, których odpowiedzi udzieliłaś/eś najwięcej.

1. Czy dotrzymujesz swoich noworocznych postanowień (typu "będę pić więcej wody" albo "będę regularnie prowadzić dziennik"), jeśli wiesz, że nikt cię z nich nie rozliczy?

A. Jasne. Realizowanie noworocznych postanowień przychodzi mi łatwo, nawet wtedy, gdy nikt oprócz mnie o nich nie wie.

Reklama

B. Dotrzymuję postanowień, ale nigdy nie robię ich w Nowy Rok, ponieważ 1 stycznia to umowna data.

C. Mam problem z dotrzymywaniem takich postanowień, dlatego ich nie robię - nieważne, czy jest to Nowy Rok czy inny dzień.

D. Nie. Nienawidzę się ograniczać w żaden sposób.

Odpowiedz na pytanie na następnej stronie >>

2. Które stwierdzenie najlepiej opisuje twój stosunek do narzucanych sobie zobowiązań?

A. Narzucone sobie zobowiązania traktuję tak samo poważnie jak te, które otrzymuję od innych.

B. Narzucam sobie zobowiązania tylko, jeśli jestem przekonana/y, że naprawdę warto.

C. Jeżeli jakieś zobowiązania dotyczą wyłącznie mnie, może się zdarzyć, że odpuszczam - jednak, jeśli narzuca mi je ktoś inny, dbam o to, aby ich dotrzymać.

D. Unikam zobowiązań tak często, jak to możliwe.


Odpowiedz na pytanie na następnej stronie >>

3. Czasami każdy odczuwa frustrację. Powodem twojej frustracji może być to, że...

A. Nie potrafię zrezygnować ze swoich przyzwyczajeń, nie łamię swoich zasad, nawet jeśli odczuwam silną potrzebę zmian.

B. Nie umiem szybko podejmować decyzji - zanim się na coś zdecyduję, muszę dogłębnie przeanalizować sprawę.

C. Znajduję czas dla innych, ale brakuje mi czasu dla siebie.

D. Dopóki ktoś ode mnie czegoś oczekuje i nie pozostawia mi możliwości wyboru, nie chcę tego robić.


Odpowiedz na pytanie na następnej stronie >>

4. Jeśli w przeszłości udało ci się wypracować jakieś zdrowe przyzwyczajenie, co pomogło ci w nim wytrwać?

A. Lubię trzymać się swoich przyzwyczajeń, nawet jeśli mają znaczenie tylko dla mnie.

B. Pomaga mi szukanie informacji na temat tego, dlaczego warto pielęgnować pewne przyzwyczajenia i jak w nich wytrwać.

C. Bardzo pomocne jest dla mnie zaangażowanie innych osób albo korzystanie z jakiegoś systemu motywacyjnego.

D. Zazwyczaj nie planuję zmian, które wiążą się z samoograniczaniem.


Odpowiedz na pytanie na następnej stronie >>

5. Jeżeli ludzie narzekają na twoje zachowanie, najmniej zaskakuje cię, jeśli mówią, że...

A. Trwasz w swoich przyzwyczajeniach nawet, jeśli są niewygodne dla kogoś innego.

B. Zadajesz za dużo pytań.

C. Nigdy nie poświęcasz czasu samej/mu sobie.

D. Nigdy nie robisz tego, co powinieneś/aś.


Odpowiedz na pytanie na następnej stronie >>

6. Który opis najbardziej do ciebie pasuje?

A. Zdyscyplinowany/a, ale nie lubi kontroli.

B. Zadający/a ważne pytania.

C. Potrzeby innych są na pierwszym miejscu.

D. Wieczny/a oponent/ka.


Odpowiedz na pytanie na następnej stronie >>

7. Czy podane poniżej stwierdzenia do ciebie pasują? Wybierz jedną z trzech możliwości:

Ludzie denerwują się na mnie, ponieważ jeśli narzucają mi jakieś zadanie, mam mniejszą ochotę je wykonać (nawet jeśli mówimy o szefie albo kliencie).
A./C. Raczej nie.
B. Raczej tak.
D. Zdecydowanie tak.

Potrzebuję mocnych argumentów, aby coś zrobić. Zaskakuje mnie to, że ludzie często wykonują jakieś działania, które nie są mocno uzasadnione.
A./D. Nie mam zdania.
B. Zdecydowanie tak.
C. Raczej nie.

Zobowiązania wobec innych powinny zawsze być zrealizowane, ale zobowiązania wobec samego siebie można odpuścić.
A./B. Nie mam zdania.
C. Raczej tak.
D. Raczej nie.

Czasami nie zrobię czegoś, co chciał(a)bym zrobić, tylko dlatego, że na wykonaniu tego zadania zależy też komuś innemu.
A. Nie mam zdania.
B./D. Raczej tak.
C. Raczej nie.

Czasami definiuję siebie jako osobę, która lubi zadowalać innych.
A./D. Raczej nie.
B. Nie mam zdania.
C. Raczej tak.

Nie mam nic przeciwko łamaniu zasad i konwencji - właściwie sprawia mi to przyjemność.
A. Raczej nie.
B./C. Nie mam zdania.
D. Raczej tak.


Odpowiedz na pytanie na następnej stronie >>

8. Poniżej znajdują się stwierdzenia, za którymi kryją się cztery tendencje. Wybierz jedno zdanie, które najbardziej do ciebie pasuje.

A. Jeśli narzucę sobie jakieś zobowiązania, traktuję je tak samo poważnie jak zobowiązania wobec innych.

B. Robię to, co uważam za słuszne. Jeśli coś nie ma sensu, nie będę tego robić.

C. Zobowiązania wobec innych traktuję poważnie, ale czasami miewam problemy z wypełnieniem zobowiązań wobec samego/j siebie.

D. Robię, co chcę, i jak chcę. Jeśli ktoś każe mi coś zrobić, mam problem z tym, aby zrealizować narzucone zadanie.


Przeczytaj rozwiązanie quizu na następnej stronie >>

W życiu mierzymy się z dwoma rodzajami oczekiwań: zewnętrznymi (zdążyć na wyznaczony termin, przestrzegać przepisów ruchu drogowego) i wewnętrznymi (przestać ucinać sobie drzemki, dotrzymywać noworocznych postanowień). Z obserwacji Gretchen Rubin wynika, że niemal każdego można zakwalifikować do jednej z czterech kategorii:

Najwięcej odpowiedzi A: PRYMUS

Najwięcej odpowiedzi B: WĄTPIĄCY

Najwięcej odpowiedzi C: ZOBLIGOWANY

Najwięcej odpowiedzi D: BUNTOWNIK

Jak wyrobić sobie pożądane nawyki? "Prawda jest taka, że nie ma uniwersalnych rozwiązań. Możemy tylko marzyć, że jeśli skopiujemy nawyki kreatywnych, efektywnych osób, odniesiemy podobny sukces. Nawyki muszą odpowiadać konkretnemu człowiekowi. U jednych zadziała zasada małych kroków, u innych rzucenie się na głęboką wodę. Niektórzy lubią być rozliczani, inni nie znoszą kontrolowania. Jedni czerpią przyjemność z tego, że od czasu do czasu pozwolą sobie na mały grzeszek, inni z tego, że nigdy nie robią odstępstw. Najważniejsze to znać samego siebie i wybrać taką strategię, która zadziała" - pisze autorka w książce "Lepiej! 21 strategii, by osiągnąć szczęście".

Najwięcej odpowiedzi A: PRYMUS

Bez problemu spełnia oczekiwania, te zewnętrzne i wewnętrzne. Budzi się rano i od razu zastanawia, co ma dziś w planie i ile pozycji jest na liście rzeczy do zrobienia.

Chce wiedzieć, czego się od niego oczekuje i chce te oczekiwania spełnić. Usiłuje nie popełnić błędu ani nikogo nie zawieść (z sobą samym włącznie).

Ponieważ prymus czuje mocną potrzebę, by spełniać własne oczekiwania, ma też mocny instynkt samozachowawczy, który chroni go przed tendencją do spełniania oczekiwań innych.

Najwięcej odpowiedzi B: WĄTPIĄCY

Kwestionuje oczekiwania i spełnia je wyłącznie wtedy, gdy uzna, że mają one sens.

Motywuje go rozsądek, logika i poczucie sprawiedliwości.

Kiedy budzi się rano, zastanawia się, co powinno zostać dziś zrobione i dlaczego. Sam decyduje, czy jakieś działanie to dobry pomysł, i nie chce robić niczego, co wydaje mu się bezcelowe.

Można powiedzieć, że wszystkie oczekiwania zmienia na oczekiwania wewnętrzne.

Najwięcej odpowiedzi C: ZOBLIGOWANY

Bez problemu spełnia oczekiwania płynące z zewnątrz, ale ma kłopot, by spełnić te wewnętrzne.

Motywuje go to, że jest rozliczany zewnętrznie.

Budzi się rano z pytaniem: co muszę dziś zrobić? Jest mistrzem dotrzymywania zobowiązań wobec innych i dotrzymywania terminów.

Zobligowany potrzebuje kontroli zewnętrznej nawet wobec aktywności, które sprawiają mu przyjemność.

Najwięcej odpowiedzi D: BUNTOWNIK

Opiera się wszelkim oczekiwaniom, zarówno wewnętrznym, jak i wewnętrznym.

Do działania motywuje go możliwość wolnego wyboru.

Buntownik, kiedy budzi się rano, zadaje sobie pytanie: co chciałbym dzisiaj zrobić?

Nie znosi kontroli, nawet samokontroli, i cieszy go nicnierobienie sobie z zasad i oczekiwań.


Styl.pl/materiały prasowe

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy