Reklama

Reklama

Dodatkowe kilogramy po pięćdziesiątce. To sprawka menopauzy?

Przeciętna kobieta w okresie menopauzy przybiera na wadze i dostrzega u siebie dodatkowe kilogramy – prawda. Tak być musi i jedyne, co można zrobić, to się z tym pogodzić – fałsz. Oto skuteczne sposoby na walkę ze zbędnymi kilogramami po pięćdziesiątce.

Większość kobiet po 50. roku życia boryka się z problemem dodatkowych kilogramów. I menopauza bynajmniej nie jest wymówką. Statystyczna kobieta przybiera wówczas na wadze około kilograma rocznie, a zbędny tłuszcz pojawia się najczęściej w okolicy pasa. Zmianie ulega również cała sylwetka. Dzieje się tak często pomimo przestrzegania dotychczasowego trybu życia oraz diety. Mówiąc wprost: utrzymanie prawidłowej wagi ciała staje się w tym okresie trudniejsze. Wbrew pozorom (i statystykom), kobiety nie są jednak skazane na tycie po pięćdziesiątce. Co robić, by możliwie długo cieszyć się szczupłą figurą?

Reklama

Nie rezygnujmy z aktywności fizycznej

Problemy z wagą w okresie menopauzy nie są niczym nadzwyczajnym - wpływają na nie przede wszystkim zaburzenia hormonalne i spowolnienie przemiany materii. Szacuje się, że u przeciętnej kobiety tempo metabolizmu może spadać nawet do 3 proc. co dziesięć lat. W tym czasie zmniejsza się też ilość kobiecych hormonów, które przyczyniały się do utrzymania szczupłej sylwetki. Skutkuje to wolniej pojawiającym się uczuciem sytości oraz częstszą chęcią na tłuste potrawy. Natomiast wahania nastrojów i przygnębienie sprawiają, że rośnie pokusa sięgnięcia po alkohol i niezdrowe przekąski.

Wszystko to nie oznacza jednak, że należy się poddać i pogodzić przybieraniem na wadze. Wręcz przeciwnie - zrobić można bardzo dużo. Kluczem do sukcesu jest zwłaszcza aktywność fizyczna, ponieważ podczas uprawiania sportu wytwarzają się endorfiny, zwane też hormonami szczęścia. Dalekie od prawdy nie będzie stwierdzenie, że ciało "wynagradza" nas za podjęty wysiłek, produkując wówczas serotoninę, oksytocynę oraz dopaminę. Razem z endorfinami dają one uczucie beztroski i satysfakcji. To zachęca do powtórzenia ćwiczeń w przyszłości, a dodatkowo pozytywnie wpływa na formę psychiczną. Co więcej ruch na świeżym powietrzu poprawia nastrój także dzięki wystawieniu organizmu na działanie światła słonecznego. Wiele korzyści przyniesie nawet zwykły spacer czy nieobciążający organizmu aerobik.

Nie zapominajmy o zdrowym odżywianiu

Ważne pozostają zarówno nasze nawyki żywieniowe, jak i to, co jemy. Przede wszystkim należy spożywać pięć posiłków dziennie w mniej więcej 3-godzinnych odstępach. Śniadanie powinno być zjedzone tuż po przebudzeniu, a kolacja najpóźniej trzy godziny przed zaśnięciem. Wskazane są dania lekkostrawne, lepiej też jeść mniej, ale często. Zalecane jest sięganie po warzywa i owoce, zastąpienie dań smażonych gotowanymi, unikanie cukrów prostych i ostrych przypraw oraz wypijanie każdego dnia co najmniej 1,5 litra wody mineralnej.

Ważnymi składnikami, które warto dostarczać do organizmu w czasie menopauzy, są też wapń, magnez i witaminy z grupy B. Znajdziemy je w takich produktach, jak mleko i jego przetwory, żółty ser, orzechy czy produkty zbożowe. Jak zauważają eksperci Vichy, producenta linii Neovadiol, dieta wpływa nie tylko na ogólny stan naszego zdrowia i wagę, ale również na skórę.

Pamiętajmy o dbaniu o wygląd

O swój wygląd warto dbać niezależnie od wieku. "W zdrowym ciele, zdrowy duch" - głosi popularne przysłowie i jest w tym sporo prawdy. Tym bardziej po 50. roku życia, kiedy w organizmie zachodzi wiele zmian odbijających się na samopoczuciu. To może być (i często jest) przyczyną apatii, przygnębienia czy wręcz stanów depresyjnych. By tego uniknąć, należy nie tylko pamiętać o aktywności fizycznej i zdrowej diecie, ale również o wyglądzie. A ten mocno się zmienia, co najmocniej odczuwa skóra, na której w okresie okołomenopauzalnym oznaki starzenia zaobserwujemy wyjątkowo szybko.

Czas intensywnych zmian hormonalnych, wpływa na zdrowie i samopoczucie. Problemy z wagą, brak energii, dyskomfort - wszystko to można przezwyciężyć odpowiednią dietą i ruchem na świeżym powietrzu. Ale należy również pamiętać o wysypianiu się i unikaniu stresu, ponieważ dzięki temu zyskamy dodatkowe siły na aktywność fizyczną, polepszy się nasz nastrój i zmniejszy ochota na niezdrowe przekąski.  

Partnerem publikacji jest Vichy

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje