Reklama

Reklama

Kwas DHA

Kwas DHA to wielonienasycony kwas tłuszczowy z grupy omega-3, zaliczany do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Stanowi budulcową substancję konieczną do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu człowieka. Jest to również podstawowy i najobficiej występujący tłuszcz w mózgu oraz siatkówce oka.

Kwas DHA to wielonienasycony kwas tłuszczowy z grupy omega-3, zaliczany do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Stanowi budulcową substancję konieczną do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu człowieka. Jest to również podstawowy i najobficiej występujący tłuszcz w mózgu oraz siatkówce oka.

O tym, czym jest kwas DHA oraz jaki ma wpływ na nasze zdrowie, opowiada Anna Jelonek, dietetyk i technolog żywności.

Ten wielonienasycony kwas tłuszczowy pełni w organizmie człowieka szereg ważnych funkcji. Poprzez regulację gospodarki lipidowej, chroni układ krążenia. Rozrzedza także krew i przeciwdziała zakrzepom oraz wpływa na obniżanie ciśnienia. Odgrywa również kluczową rolę w rozwoju układu nerwowego, zachodzącego podczas życia płodowego i we wczesnym dzieciństwie. Wpływa na zachowanie płodności oraz ma działanie antynowotworowe.

Kwas DHA jest wytwarzany w organizmie w bardzo małych ilościach, które nie są wystarczające do jego prawidłowego funkcjonowania. Dlatego też konieczna jest jego suplementacja wraz z pożywieniem. Do źródeł DHA zaliczamy algi i ryby morskie, głównie pochodzące z mórz południowych (tuńczyk, sardela), a także owoce morza. Innowacją są oleje o dużej zawartości omega-3, które otrzymuje się z hodowli mikroalg i grzybów planktonu morskiego. Należy przy tym pamiętać, że nie wszystkie ryby zawierają DHA. Aby składnik był w nich obecny, w ich łańcuchu pokarmowym muszą znaleźć się algi morskie.

Reklama

Prawidłowy poziom tego składnika w diecie jest niezwykle ważny. Jego niedobór powoduje m.in suchość skóry, choroby oczu, chroniczne zmęczenie, problemy z pamięcią, choroby układu krążenia, a także zaburzenia nastroju i depresję.

Odpowiedni poziom DHA ma bardzo pozytywny wpływ na zdrowie matek. Wiele kobiet zmaga się po porodzie z objawami depresji. Tymczasem badanie wśród kobiet cierpiących na to schorzenie wykazało, iż 8-tygodniowa suplementacja kwasami omega-3 powoduje zmniejszenie nasilenia objawów, w porównaniu do grupy placebo.

Zaobserwowano także, że pacjentki z zaburzeniami lękowymi miały niższe średnie stężenie DHA we krwi, co sugeruje, że niski poziom kwasów tłuszczowych omega-3 jest powiązany z występowaniem stanów lękowych na początku ciąży. Inaczej mówiąc, rzadsza obecność depresji poporodowej korelowała z wyższym poziomem DHA u badanych kobiet. Co więcej, dieta bogata w kwasy omega-3 (w tym DHA) oddziałuje korzystnie na stan kobiet w ciąży wysokiego ryzyka. Podawanie badanym oleju z ryb spowodowało zmniejszenie ryzyka przedwczesnego porodu. Odnotowano również wyższą wagę urodzeniową dzieci kobiet, których dieta była uzupełniona w te kwasy.

Co więcej, już w przypadku nienarodzonego dziecka, DHA wpływa na normalizację wzrostu tkanki tłuszczowej i ograniczenie niekorzystnych procesów prowadzących do wystąpienia otyłości w przyszłości. Badania wykazały taką korelację pomiędzy wyższym stężeniem DHA we krwi pępowinowej płodu kobiet spożywających kwasy omega-3. Wiązało się to z o 32 proc. rzadszym występowaniem otyłości u dzieci w wieku 3 lat, w porównaniu do dzieci, których matki nie spożywały w ciąży kwasów omega-3.

Prawidłowe stężenie kwasu DHA we krwi osób starszych powoduje większą efektywność mechanizmów antyoksydacyjnych, wpływając korzystnie na układ sercowo-naczyniowy i opóźniając postęp chorób otępiennych. Badania wykazują, że wysokie stężenie składnika we krwi spowalnia o 60 proc. skracanie się telomerów, co przyczynia się do spowolnienia procesów starzenia.

Z badań wynika, iż DHA odgrywa ważną rolę także w przypadku chorób cywilizacyjnych. Aktualne dane sugerują pozytywny związek między spożyciem kwasów tłuszczowych omega-3 i wzrostem stężenia krążącej adiponektyny. U osób otyłych może przełożyć się to na zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego, zespołu metabolicznego i cukrzycy. Obserwuje się także wpływ omega-3 na zwiększenie stężenia leptyny, co z kolei korzystnie wpływa na ograniczenie apetytu i podaży kalorii oraz zapobiega zwiększaniu masy ciała.

Styl.pl/materiały prasowe

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy