Reklama

PERSONAL BRANDING - JAK WYKREOWAĆ SWOJĄ MARKĘ ONLINE

Wszyscy byliśmy nauczeni, że mocny uścisk dłoni, profesjonalny strój i dobrze opracowane CV to niezbędne filary do stworzenia dobrego pierwszego wrażenia. Niestety w dzisiejszych czasach to już nie wystarcza. Wraz z pojawieniem się mediów społecznościowych pierwsze wrażenie to nie jedyna rzecz, o którą musisz się martwić.

Wszyscy byliśmy nauczeni, że mocny uścisk dłoni, profesjonalny strój i dobrze opracowane CV to niezbędne filary do stworzenia dobrego pierwszego wrażenia. Niestety w dzisiejszych czasach to już nie wystarcza. Wraz z pojawieniem się mediów społecznościowych pierwsze wrażenie to nie jedyna rzecz, o którą musisz się martwić.

 

Od Twittera, przez NK, Facebook, aż do Google Plus, nasza osobista marka jest codziennie w centrum zainteresowania, dostępna dla wszystkich. Zastanawiałeś się jak prezentujesz się w tych serwisach? Czy robisz takie wrażenie, na którym Ci zależy? Tutaj znajdziesz spis podstawowych porad i praktyk zwanych personal brandingiem.

Czym jest personal branding?

W języku polskim personal branding został określony jako działanie zmierzające do budowania osobistej marki i zarządzanie własnym wizerunkiem. Osobista marka to zbiór najważniejszych cech i ich umiejętne oraz konsekwentne komunikowanie we wszystkich dostępnych mediach.  Personal branding jest więc sposobem definiowania samych siebie w miejscu pracy z uwzględnieniem osobistych elementów, które czynią nas tym kim jesteśmy.

Reklama

 Personal brandingu obejmuje:

 -Zdefiniowanie swojej marki. To proces, który wymaga dłuższego zastanowienia się nad sobą i swoimi umiejętnościami. To poszukiwanie tych cech, które budują Twój wizerunek i w jakiś sposób czynią Cię wyjątkowym.

-Wyrażenie swojej marki. Zdolność do wyrażenia siebie i swojej marki jasno i zwięźle to umiejętność przedstawienia swojej historii i umotywowanie tych zdarzeń w kontekście posiadanych przez Ciebie zdolności czy charakterystycznych, wyjątkowych cech.

-Budowanie osobowości online. Mr. Google jest jak „Wielki Brat”. Możemy być „zgooglowani” przez każdego: pracodawcę, kolegę czy inne osoby, które z różnych powodów się nami interesują. Podstawowe zbudowanie swojej internetowej osobowości jest jak kampania wspierającą promocję naszego wizerunku i niezbędny czynnik wspomagający rozwój naszej osobistej marki.

-Bycie zauważalnym. Zanim zaczniesz budować swoją markę, upewnij się, czy to co pojawia się w wynikach wyszukiwania w Google po wpisaniu Twojego imienia jest tą wartością, którą chciałbyś reprezentować w oczach innych ludzi.

 Należy pamiętać, że presonal branding nie polega na wyolbrzymianiu i przechwalaniu się swoimi zdolnościami, budowaniu wizerunku osoby, którą nie jesteś, ani sztywnym trzymaniu się aspektów zawodowych. To strategiczne bycie sobą, a Twoje poczucie humoru, hobby i zainteresowania stanowią elementy, które też wpływają na to kim jesteś i pozwalają zrozumieć Twoją osobowość.

Dlaczego personal branding stał się ważnym czynnikiem w społeczeństwie Web 2.0?

Powody są dwa: personal branding może pomóc Twojej karierze, albo ją zrujnować. Każdy profesjonalista traktuje działania z zakresu personal brandigu jako swój niezbędnik. Przykład: starając się o pracę musisz mieć świadomość, że rekruterzy nie opierają się już na tradycyjnych metodach weryfikacji kandydatów.

Jednym ze sposobów sprawdzenia spójności tego co mówi osoba rekrutowana ze stanem faktycznym jest prześledzenie jej aktywności online. Wiele osób może pomyśleć, że dopóki ich bywanie w sieci nie ma negatywnej wartości „są czyści”. Błędne myślenie. Rekruterzy są po to żeby wyeliminować kandydatów z puli. Szukają konsekwencji w działaniu i cech, które wpiszą się w kulturę ich organizacji. Wystarczy jeden negatywny wpis na Twojej facebook’owej ścianie, dotyczący byłego pracodawcy, a Twój przyszły szef już wie z jaką osobą może mieć do czynienia.

Dlatego przed wypełnieniem profilów w social mediach warto pomyśleć co chcemy sobą przekazać. W skrócie: silna pozycja online to przewaga nad konkurencją. A Twoja reputacja online jest równie ważna jak ta off-line. Warto się zastanowić czym personal branding jest dla Ciebie i jak może Ci pomóc w codziennych interakcjach?

 

 

 

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy