Reklama

POZNAJ WIZERUNKOWE PROBLEMY, KTÓRE MOGĄ ZASZKODZIĆ TWOJEJ KARIERZE

W swoim doświadczeniu mam współpracę z różnymi firmami i osobami pełnymi wiedzy, optymizmu, łatwo nawiązującymi kontakty, ale prezentującymi wizerunek niespójny z ich pracą. Często spotykam się z tym, że osoby piastujące stanowiska wymagające stałego kontaktu z klientem kompletnie nie zwracają uwagi na to jak poprzez własny wygląd i zachowanie reprezentują firmę na zewnątrz. Sytuacja ta najczęściej powtarza się w placówkach publicznych (np. Urzędy). Choć i w prywatnych spółkach też pracują osoby, gdzie biorąc pod uwagę ich talent są pierwsi w kolejce po awans, a biorąc pod uwagę ich wizerunek – kwestia pozostaje do głębokiego rozważenia.

	W swoim doświadczeniu mam współpracę z różnymi firmami i osobami pełnymi wiedzy, optymizmu, łatwo nawiązującymi kontakty, ale prezentującymi wizerunek niespójny z ich pracą. Często spotykam się z tym, że osoby piastujące stanowiska wymagające stałego kontaktu z klientem kompletnie nie zwracają uwagi na to jak poprzez własny wygląd i zachowanie reprezentują firmę na zewnątrz. Sytuacja ta najczęściej powtarza się w placówkach publicznych (np. Urzędy).  Choć i w prywatnych spółkach też pracują osoby, gdzie biorąc pod uwagę ich talent są pierwsi w kolejce po awans, a biorąc pod uwagę ich wizerunek – kwestia pozostaje do głębokiego rozważenia.

  Świadomość sektora pracującego w naszym społeczeństwie, jest jeszcze słabo rozwinięta w kwestii identyfikacji własnej osoby na zewnątrz jako przedstawiciela i reprezentanta swojego pracodawcy. A przecież każda jednostka wpływa na całościowy wizerunek i odbiór firmy. Brak spójnego i profesjonalnego wizerunku często jest też powodem drobnych potknięć, niepowodzeń czy braku zaufania ze strony Klientów. A pracodawcy coraz częściej poszukują osób identyfikujących się z marką firmy.

  Na podstawie analizy różnych przypadków stworzyłam listę typowych wizerunkowych  błędów. Jeśli któryś punkt wydaje Cię znajomy to znaczy, że nadszedł czas na zamiany.

Reklama

1. Zaniedbana szafa

  Nawet jeśli ubierasz się w stylu formalnym to nie znaczy, że możesz robić to byle jak. A to, że ubierasz się swobodnie, nie znaczy, że jesteś niechlujny. Diabeł tkwi w szczegółach. A słowo niechlujny oznacza niewypastowane buty, niewyprasowane ubrania, plamki czy przetarcia na koszuli. Nieprzykładanie uwagi do tych szczegółów może rodzić pytania: Czy tak wygląda profesjonalista, któremu można zaufać? Czy jego niechlujny wygląd przekłada się na niechlujne wykonywanie obowiązków? Wystarczy poświęcić chwilę i zastanowić się czy zaufałbyś komuś, kto wygląda tak jak Ty? I jeżeli jest coś co chcesz zmienić zrób to.

Formalny strój dla kobiet i dla mężczyzn wcale nie oznacza sztywnego garnituru, moda może być interesująca.

2. Kiepskie maniery przy stole

  Wiele spraw biznesowych załatwia się przy posiłkach. Jeśli rozmawiasz z potencjalnym Klientem lub nawet z własnym szefem, złe maniery przy stole mogą podważyć Twoje starania, aby odnieść sukces. Najczęstszy problem to zbyt duże porcje posiłku wkładane do ust. Celem spotkania biznesowego nie jest zapełnienie żołądka tylko osiągnięcie biznesowego celu. Inny często spotykany problem to lizanie palców zamiast korzystanie z serwetki. W ogóle ludzie zbyt rzadko korzystają z serwetek, a szkoda bo zwisające jedzenie nie tyle może rozproszyć Twojego partnera biznesowego co nawet zawstydzić go. Bo jak on Tobie, profesjonaliście, ma zwrócić uwagę na fragment posiłku zerkający na niego z Twojej twarzy? Trzeci problem manier przy stole to popijanie przed połknięciem jedzenia. Gwarantuje, że oglądanie resztek z jedzenia w szklance wcale nie jest przyjemnością. Uwaga jeśli Twoim partnerem biznesowym lub szefem jest kobieta, staraj się być jeszcze bardziej sumienny w swoich manierach. Kobiety są dobrymi obserwatorami i widzą rzeczy, na które mężczyźni nie zwracają uwagi. Na spotkaniu biznesowym  nie warto też zamawiać jedzenia, które lubi „uciekać” – jak np. spaghetti, chyba nie trzeba wyjaśniać dlaczego?

 3. Brak technologicznej etykiety

  Pracodawcy często narzekają, że ich pracownicy mają technologiczne problemy komunikacyjne. Największy problem: e-mail. Jednym z zarzutów jest to, że pracownicy nie przykładają wystarczająco uwagi do poprawności stylistycznej i gramatycznej napisanego tekstu. Więc jeśli nie starasz się o dbałość twojej mailowej korespondencji, czy pracodawca będzie chciał Ci zaufać?

  Sprawa nr 2 – media społecznościowe. Uporządkuj swoje strony na portalach takich jak Facebook, NK, Twitter. Jeśli jest to niezbędne stwórz osobisty profil, gdzie będziesz mógł powygłupiać się z przyjaciółmi i być mniej poważny niż zawodowo. Pamiętaj, aby użyć wszelkich zabezpieczeń prywatności. Strona, do której mogą mieć dostęp Twoi klienci lub szef powinna odzwierciedlać Twoje najlepsze cechy i pozytywne nastawienie do firmy, w której pracujesz. Proszę nie mylić takiego zachowania z hipokryzją, tylko traktować jako dbanie o dobrą reputację.

  Wiadomość na Twojej poczcie głosowej też powinna być profesjonalna, zwłaszcza jeśli podajesz numer na Twój prywatny telefon komórkowy współpracownikom lub Klientom . Żadnych dźwięków r&b w tle lub zabawnych przywitań. Im prostsze powitanie tym lepsze. I to o czym bardzo często zapominamy na spotkaniach biznesowych - telefon powinien być wyciszony. Nie wygląda to zbyt atrakcyjnie gdy jakaś szalona melodia zacznie rozbrzmiewać w trakcie spotkania. To naprawdę potrafi zdekoncentrować i wybić z tematu prowadzącego.

  Technologiczna etykieta komunikacyjna staje się coraz ważniejsza w świecie biznesu. Upewnij się więc, że zrobisz z jej znajomości atut niż zaszkodzisz swojej karierze.

 

4. Zbyt mocne staranie się

  W wizerunku nie chodzi o luksus, otaczanie się markowymi przedmiotami czy stan posiadania. Przykładanie zbyt dużej uwagi do wymienionych rzeczy może jedynie opóźnić Twoją podróż do sukcesu. Pracownik ubrany w markowy garnitur, super drogi zegarek, rzucające się w oczy pierścionki, fantazyjne spinki do mankietów, i który nie traci okazji, aby zaimponować swoim piórem Montblanc – raczej daje sygnał o swojej powierzchowności niż o profesjonalizmie. Przepych w garderobie może zdystansować do Ciebie klientów lub znajomych z pracy.

  Twoja szafa powinna pasować do twojej pracy i rodzaju klientów z jakimi się spotykasz na co dzień.  Możesz nosić garnitur Armaniego, albo kostiumy od Chanel, jednak stonuj to jakimś prostym dodatkiem. Ludzie czują się komfortowo i ufają osobom, które są do nich podobne. Staraj się, aby inny czuli się w Twoim towarzystwie swobodnie niż żeby Twoje stroje robiły na nich większe wrażenie nie niż Ty.

 5. Brak świadomości społecznej

  Musimy spojrzeć prawdzie w oczy- percepcja to rzeczywistość. Możesz zaprzeczać, że nie tylko wygląd się liczy, że osądzanie ludzi na pierwszy rzut oka jest niesprawiedliwe. Ale taka jest prawda  i takie wyroki w świecie biznesu padają codziennie. Nie wszyscy ludzie odbierają rzeczywistość w taki sam sposób jak Ty, ale jeśli chcesz stworzyć wizerunek, który otworzy Ci drogę do kariery, musisz zaakceptować fakt, że Twój wygląd i zachowanie powinno odpowiadać standardom panującym w Twoim miejscu pracy. Bądź świadom gustów i opinii innych osób.

  Osoba, która posiada dużą świadomość społeczną zajdzie o wiele dalej w swojej karierze niż ta, która zaniedbuje ten jakże istotny aspekt. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz i niestety, ale zwykle jest tak, że waży ono na dalszych Twoich kontaktach z daną osobą. Więc postaraj się, aby to wrażenie było jak najbardziej pozytywne.

Styl.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy