Reklama

Mowa koloru

 

                 „Pomaluj mój świat na żółto i na niebiesko”- brzmią słowa piosenki autorstwa Marka Dutkiewicza.  I tak od pokoleń malujemy nasz świat wszystkimi kolorami tęczy. To niesamowite jak kolor może wpływać na nasze samopoczucie i na naszą percepcję.  Możemy tu śmiało powiedzieć, że używając w sposób przemyślany palety barw, możemy świadomie wpływać na odczucia ludzi z otoczenia.  Może właśnie  dlatego,         w pewnych sytuacjach, obowiązuje nas etykieta. W wielu zawodach, kompletując garderobę, należy omijać szerokim łukiem kolory pobudzające, skupiające uwagę.  To samo dotyczy urządzania wnętrz, gdzie w zależności od ich przeznaczenia, wybiera się odpowiednią gamę kolorów. Całe szczęście, życie prywatne możemy ubierać w całą tęcze barw, czując się kreatorem własnego szczęścia.

Reklama

                 Czym jest kolor? Jest cechą światła. Gdyby nie światło, kolorów nie byłoby widać.  Właśnie dlatego, oświetlenie w centrach handlowych jest sprawą priorytetową. Sztuczne światło wydobywa zupełnie inne nasycenie barwy (stopień intensywności), niż światło dzienne. Dzieje się tak, ponieważ światło dzienne i sztuczne różnią się od siebie, barwą, natężeniem i kierunkiem padania.  Stąd przed zakupem, warto przyjrzeć się kolorom w świetle dziennym. Czy to jest czarny, czy granatowy? - Zastanawiamy się wielokrotnie.  Barwa jest wrażeniem naszego wzroku, stąd w róznych sytuacjach możemy postrzegać ją inaczej. 

                 Co wyrażają kolory?

Czerwony- pobudzający, dominujący, czasami agresywny, męczący. Podkreśla pewność siebie, przebojowość, determinację. To odpowiedni kolor, jeśli chcesz się wyróżniać. Symbol miłości.

Pomarańczowy- ciepły kolor, wyzwalający uśmiech, uczucie radości.  

Żółty- kolor ciepły, słoneczny, pogodny. Optycznie powiększa przestrzeń, na której występuje. Wywołuje pozytywne, ciepłe odczucia.

Biały- kolor neutralny. W różnych kulturach inaczej odczytywany. W Europie, jako znak czystości, świeżości, niewinności. Wnosi światło do zestawień barwnych. Silnie kontrastuje z kolorami ciemnymi, przy czym są to kontrasty przyjemne dla oka.

Niebieski- kolor zimny, sprawiający optycznie wrażenie oddalenia. Jest pozytywnie odbierany, szczególnie w odcieniach błękitu. Budzi zaufanie.

Zielony- Działa kojąco, uspokaja, ale w modzie trudny kolor do łączenia z innymi kolorami.  Symbol nadziei, spokoju, tęsknoty.

Fioletowy- kolor należy do półkuli barw zimnych. Obniża naszą aktywność, przytłacza, nastawia melancholijnie. Symbol przyjaźni, dostojeństwa, przepychu.

Czarny- kolor przytłaczający, optycznie pomniejsza. Symbolizuje żałobę, smutek. Należy do kolorów uniwersalnych, bezpieczny w zestawieniach wielobarwnych.

Brązowy- kolor neutralny jak biały, srebrny, czarny. Użycie brązów w różnej tonacji jest bezpieczne i spokojne. Brązowy może też być łącznikiem innych, mocniejszych kolorów.

                     Osoby, które mają kłopot z łączeniem barw mogą skorzystać z podstawowych zasad opierających się na teorii koła barw.

1. Barwy, które sąsiadują w kole barw nie powinny być łączone, ponieważ w takim zestawieniu jedna barwa tłamsi drugą. Żadna nie jest widoczna w pełnej krasie. Są to zestawienia analogiczne. (np. czerwony-pomarańczowy)

2. Barwy leżące naprzeciw siebie- tzw. barwy dopełniające, to barwy kontrastowe. Należy dobierać je z umiarem. Najlepiej jedną z nich użyć w przeważającej większości, drugą zaznaczać detale. Zastosowane w tej samej proporcji mogą być męczące w odbiorze, nawet nieprzyjemne. (np. pomarańczowy- niebieski, zielony- czerwony)

3. Bezpieczne zestawienia, to zestawienia monochromatyczne- używa się tu odcieni jednego koloru. Daje to silny efekt, który można podkreślić kontrastowym detalem.

                   W ostatnich latach zauważyć można tendencję do łączenia barw wbrew ogólnie przyjętym zasadom. Taka swoboda pozwala na dowolny rodzaj ekspresji, wyrażanie siebie. Warto bawić się kolorem. Zmiana barwy, może być najprostszą i najmniej kosztowną drogą do uzyskania wspaniałych efektów i zadowolenia.

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   De-Lali      

 

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy