Reklama

Reklama

JAK RADZIĆ SOBIE Z GNIEWNYMI LUDŹMI

Gniewni ludzie są wśród nas. Może nim być sąsiad, który, zamiast odpowiedzieć na Twoje „dzień dobry” krzyknie, że za głośno stukasz obcasami i hałasujesz. Może nim być koleżanka, która ze złości chce rozbić komputer, przeklina po telefonicznej rozmowie, która nie poszła po jej myśli a i przy okazji ryknie na Ciebie, że zabrałaś jej ulubiony długopis (oczywiście sama go gdzieś zapodziała). Czasami gniewnym człowiekiem są nasi bliscy- partner, rodzic, rodzeństwo. Jeżeli masz w sowim otoczeniu gniewne osoby i trudno jest ci z nimi żyć, przeczytaj ten artykuł a może uda się coś z tym zrobić.

Gniew jest naturalnym zachowaniem i w wielu sytuacjach jest ona normalny i pomocny. Pozwala rozładować negatywne emocje, bronić się, jest odpowiedzią na naruszenie naszych granic i praw. Gniew może, ale nie musi być przejawem agresji. Reakcje na gniew mogą być różne – strach, bezradność, złość, chęć ucieczki.

Zachowanie jakie okazujemy wobec agresji innych zależą od wielu czynników, takich jak kondycja fizyczna, samopoczucie, pewność siebie, dojrzałość, wcześniejsze doświadczenia, sposób okazywania agresji w domu rodzinnym i wiele innych. Ważne jest także to jak interpretujemy wybuch gniewu. O ile z jednorazowymi a do tego jeszcze mającymi jakieś podstawy czy wyjaśnienie, wybuchami gniewu możemy sobie poradzić, o tyle nieznośne staje się ciągłe przebywanie z gniewnym człowiekiem, który wybucha z byle powodu i wyładowuje swoje frustracje i rozczarowania na Tobie i w Twoim otoczeniu. A co zrobić,  jeśli jest nim Twój partner lub kolega z pracy?

Reklama

Nie jesteś w stanie uleczyć gniewnego człowieka, ale możesz zmienić swoją reakcję na agresywne zachowania. Możesz zapobiec eskalacji negatywnych emocji i zachowań oraz uciąć taki wybuch w zalążku, nie pozwalając by zmienił się w prawdziwą lawinę gniewu.

 Po pierwsze: nie wzmacniaj negatywnych zachowań, nie odpowiadaj na nie.

Jeśli twój kolega z pracy wali nerwowo klawiaturą o biurko, przeklinając sprzęt, komputer, oprogramowanie i wszystkich naokoło, nie śpiesz mu od razu z pomocą podania właściwego hasła do firmowego konta, poradami co zrobić, aby komputer się nie zawieszał, czy jak odzyskać skasowane e-maile. Taka reakcja w prosty sposób może przyczynić się do utrwalania agresywnych reakcji – gniewny człowiek, będzie wiedział, iż za pomocą krzyku i złości, zmusi innych do pomocy w jego problemie i będzie to wykorzystywał przy kolejnych okazjach. Musi nauczyć się radzić sobie samemu. Dzięki braku reakcji ze strony innych wygasza swoje agresywne reakcje, które nie pomagają, a do tego przeszkadzają współpracownikom.

Po drugie: Jeśli agresja jest skierowana do Ciebie, nie odpowiadaj od razu na zaczepkę słowną, nie mów pierwszej rzeczy jaka przychodzi Tobie do głowy, tylko weź oddech i pomyśl, co chcesz powiedzieć. Odpowiadaj asertywnie, a nie agresywnie. Agresja zazwyczaj powoduje więcej agresji w odpowiedzi.

Po trzecie: Odnieś się do  uczuć a nie do treści tego, co mówi zagniewana osoba. Usłysz to co kryje się, za tymi agresywnymi wypowiedziami i odpowiedz na te uczucia. Może to jest smutek, może żal, rozgoryczenie?  Możesz powiedzieć: „Rozumiem, że jest Ci przykro, iż nie dostałeś zgody na urlop.”, „ Na twoim miejscu, też byłabym zła”.

Po czwarte: Nie bierz wszystkiego do siebie. Jeśli osoba często się złości, przeklina, obrzuca innych przezwiskami to nie zastanawia się nad tym co mówi i często nie zdaje sobie sprawy, że swoimi słowami rani innych. Ignorowanie takich zachowań i nie wchodzenie w słowne potyczki może być w tym wypadku dobra reakcją.

Po piąte: Poinformuj taką osobę w jaki sposób odbierasz jej zachowanie i jak się czujesz, gdy odzywa się do Ciebie w agresywny sposób. Swoją wypowiedź najlepiej zacząć od „ja” a nie od „ty” lub „nie powinnaś/powinieneś” np. „Jestem zła, jak obrzucasz mnie przezwiskami. Nie będę z Tobą rozmawiać, póki się nie uspokoisz”. „Nie podoba mi się, gdy tak krzyczysz.” „Boli mnie, gdy wciąż się złościsz i krzyczysz.”

Po szóste: Zapytaj taką osobę wprost, dlaczego zachowuje się złośliwie wobec Ciebie. Czasami może ona nie zdawać sobie sprawy z tego, jak się zachowuje i jak ją odbierasz, dlatego zapytanie ją wprost, może być dobrym punktem wyjścia do szczerej rozmowy i szybkiej zmiany sytuacji.

Agresywne zachowanie może mieć o wiele poważniejsze podłoże i czasami Twoje starania, aby znormalizować stosunki z gniewną osobą mogą nie przynieść rezultatów. Jeżeli jesteś z nią blisko związana, możesz zasugerować jej skorzystanie z porad specjalisty.

Możesz też zastanowić się, czy jakieś Twoje zachowania, stosunek do tej osoby, lub do świata w ogóle nie powoduje agresywnych zachowań. Jeżeli czujesz, iż agresja jest skierowana głównie do Ciebie i źle się z tym czujesz, możesz sama wybrać się do psychologa i wzmocnić swoje poczucie wartości oraz nauczyć się technik asertywnej komunikacji, które mogą bardzo pomóc w takich przypadkach.

Czasami jednak jedynym wyjściem z takiej sytuacji jest zakończenie relacji z taką osobą, zmiana pracy czy też ograniczanie spotkań z gniewnym człowiekiem. Dzięki temu możesz uratować swoje zdrowie i dobre samopoczucie.

 

Joanna Nogaj

Psycholog

Właściciel Centrum Dobrego Samopoczucia „Ukojenie”

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje