Reklama
Festiwal Uczuć Urażonych

8 - 9 listopada 2014

Wyobraźcie sobie świat, w którym nie istnieją sztuczne konwenanse, w którym nie ma poprawności politycznej, a nonkonformizm jest godny podziwu. Świat bez sztucznych podziałów - również, a może przede wszystkim, tych artystycznych. Trudne?

Wejdźmy w labirynt spektakli, dajmy się ponieść muzyce i podyskutujmy o tym kto i w jaki sposób decyduje co jest normą, a co innością? Co artystycznie niskie, a co wysokie? Co dopuszczalne, a co piętnowane? Chcemy, aby w polskim, rozwarstwionym społeczeństwie pojawiła się przestrzeń wolności i równowagi, w której hasło "Moje uczucia zostały urażone" będzie mogło zniknąć.

1 dzień: Manipulacje - halucynacje



 Kto jest bardziej urażony? Kto wykluczony i manipulowany? Czy całkowita wierność sobie oznacza ostracyzm? Co wypada, a czego nie wypada? Jaka jest alternatywa wobec obowiązującego mainstreamu?

Joanna Szczepkowska, odważna komentatorka życia publicznego i politycznego, ze środowiskowego świecznika, trafiła do grona odrzuconych. Dlaczego? Przez kilka "niepoprawnych" wypowiedzi, poddanych wybiórczym interpretacjom. Bezkompromisowość i nieustępliwość w głoszeniu własnego zdania z atutu stała się nagle przyczyną odcięcia się od aktorki.

Reklama

Podczas pierwszego dnia Festiwalu Uczuć Urażonych, o 20:30 zobaczymy monodram Joanny Szczepkowskiej "Goła Baba", który stanie się preludium rozmowy autorki z Joanna Krakowską. Zaprosimy również na reżyserowane przez Jarosława Wójtowicza czytanie sztuki "Bydło" Przemysława Jurka, które otworzy festiwalowy dzień o 18:00. Czytanie uruchomi dyskusję prof. Krystyny Duniec, dr hab. Joanny Krakowskiej i prof. Przemysława Czaplińskiego o obecnej kondycji społeczeństwa obywatelskiego: jego charakterze, mechanizmach jego działania z uwzględnieniem polskiej historii. Postawione zostanie pytanie o możliwość społecznego porozumienia, a także o rolę teatru jako instytucji - w klasycznym rozumieniu - odzwierciedlającej, ale też kształtującej i przekształcającej postawy społeczne.

 2 dzień: Ciało bezwstydne

Tabu ciała. Nagiego. Innego. Ciało w świetle reflektorów, na scenie. I ciało w strumieniu tv i na billboardzie. Dla widza, czy dla podglądacza? Dlaczego Sztuka jako operacja na naszej cielesności jest kontrowersją, skandalem i niezrozumieniem? Rozmawiajmy. Prowokujmy. Spotkajmy się. Bezwstydny wieczór w naszym teatrze to wachlarz propozycji.

W programie unikalne prawybory, czyli cielesno-ruchowa konfrontacja kandydatów na radnych. Politycy wszystkich opcji w prawdzie ciała, a nie tylko deklaracji i przemówień. W otwartym treningu political body wezmą udział, m.in. Małgorzata Jantos, Robert Pajdo, Marek Hohenauer, Adam Kalita, Brian Scott, Łukasz Wantuch, Anna Ratecka. Zdecydujecie, które ciało polityczne powinno zasiadać w Radzie Miasta.

 Wieczór zainaugurujemy filmowo, rozmową z Łukaszem Maciejewskim o cielesnych przekroczeniach w filmie, balansowaniu między naturalizmem, obłędem i fetyszem. O 19.30 "Gatunki Chronione" - performersko-filmowy projekt Anu Czerwińskiego i Rafał Urbackiego, w którym osoby o alternatywnej motoryce zatańczą razem z nami. Na zakończenie wykład dialogujący, czyli krótka historia nagiego ciała w teatrze polskim w wykonaniu Grzegorza Stępniaka. Rozmowa z Radosławem Krzyżowskim i Krzysztofem Zarzeckim oraz politykami i publicznością w nadziei na tezy tyleż mocne, co uczciwe. Na zakończenie zderzymy umowność "ciała art" z dosłownością "ciała pop", czyli aktor kontra chippendales!

 Startujemy o 18.00. Końca nie wypatrujcie, bo i tak Łaźniobus odwiezie Was do domu.

Spektakle:

"GOŁA BABA"

8 listopada, godz. 20:30

 Jakie cele powinien stawiać sobie teatr: poddać świat wnikliwej analizie i rozbierać ludzką duszę na czynniki pierwsze? Wzruszać i kształtować widza...? Czy może lepiej schlebiać jego gustom? Jak grać, aby dotrzeć do dzisiejszej publiczności: subtelnością gestu, precyzją myśli, niezwykłą wrażliwością? A może ważniejsza jest siła przebicia i umiejętność zwrócenia uwagi wszystkimi dostępnymi środkami? Kto powinien wyjść na scenę? A kto pozostać w garderobie? Na te i inne pytania w sposób niezwykle przewrotny stara się odpowiedzieć Joanna Szczepkowska. Swoim brawurowym monodramem, który już od kilkunastu lat święci triumfy na scenach całej Polski, nie daje łatwego rozwiązania. Każdy widz będzie musiał udzielić swojej własnej odpowiedzi.

 Autor: Joanna Szczepkowska
Reżyseria: Agnieszka Glińska

Scenografia: Magdalena Maciejewska

Występuje: Joanna Szczepkowska

Po spektaklu odbędzie się otwarte spotkanie i rozmowa z aktorką.

"GATUNKI CHRONIONE"

9 listopada, godz. 19:00


Czworo tancerzy, w niezwykłej przestrzeni śląskich mazur (zespół przyrodniczo-krajobrazowy "Żabie Doły"). Wybór miejsca nie jest przypadkowy, rezerwat przyrody, gatunki, które by przeżyć muszą zostać objęte ochroną państwa i młodzi ludzie o alternatywnej motoryce. Choreografia skomponowana dla zaangażowanych w projekt tancerzy, stawia przed nimi nie tylko wyzwania ruchowe, ale również aktorskie. "Gatunki chronione" są próbą krytycznej refleksji na temat tolerancji wobec osób o alternatywnej motoryce, bez nadużywanych w mediach narracji "ofiary" albo "superbohatera".

Tańczą: Tatiana Cholewa, Filip Pawlak, Karolina Stroisz, Katarzyna Szarawara

Koncepcja, montaż: Anu Czerwiński, Rafał Urbacki

Choreografia, działania performatywne: Rafał Urbacki

Realizacja audiowizualna, zdjęcia: Anu Czerwiński

Asystent: Marlena Hermanowicz

Asystent kamery: Piotr Gacek (WRiTv UŚ)

Światła: Paweł Murlik

Produkcja: Teatr Rozbark

 Po spektaklu odbędzie się spotkanie z Rafałem Urbackim.


materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy