Reklama

Reklama

"Andrade", choreografia Michiel Vandevelde

Słynny manifest Manifesto Antropófago brazylijskiego artysty i teoretyka, Oswalda de Andrade, powstał w 1928 r. Nie postuluje odrzucenia kultury kolonizatorów lecz raczej skonsumowanie jej, przetrawienie i wysranie już w innej formie. Europa zawsze kolonizowała. Teraz, zainspirowany pracą Andrade, Vandevelde pyta co my, jako obywatele, uznajemy za inwazyjne w kontekście zachodnich przestrzeni publicznych?

W rozmaitych przedstawieniach Vandevelde kanibalizuje (czy też na nowo przywłaszcza) materiały taneczne z popularnych wideoklipów, by wykorzystać je w roli idiomu, z którym zderzy przywłaszczone teksty. Zaczął z grupą dziewięciu młodych ludzi od Love Songs (Veldeke) / Pieśni miłosnych (Veldeke) (2013, fABULEUS), które stworzyły podwaliny jego idiomu (opartego na ponownym przywłaszczeniu). W solowej Antithesis, the Future of the Image / Antytezie, przyszłości obrazu (2015), Vandevelde dokonał głębszej analizy tego idiomu i jego przekształceń, kontrastując go z wyświetlanymi tekstami dotyczącymi relacji między obrazem, technologią i ideologią. Our Times / Nasze czasy (2016) badają powierzchniowość tegoż idiomu tanecznego, a artyści snują refleksję na temat statusu myśli we współczesnych społeczeństwie.

Reklama

W solowym Andrade, wykonywanym przez Bryanę Fritz, pozostał już tylko skanibalizowany taniec, a idiom podlega badaniu wyłącznie jako pewna abstrakcja. Duet stanie się syntezą tanecznego materiału, a muzyka, którą się tu wykorzysta będzie się różnić od muzyki wykorzystanej w uprzednio wspomnianych przedstawieniach. Niniejszy spektakl stanie się całkowitym remiksem służącym wytworzeniu nielogicznego, nienazywalnego i dziwacznego tańca, przynależnego kulturze, która dopiero oczekuje na odkrycie.

Choreografia: Michiel Vandevelde
Taniec i kreacja: Bryana Fritz
Kostiumy: Lila John
Reżyseria światła: Michiel Vandevelde, Tom Bruwier

Czas trwania: 60 minut (bez przerw)
Producent: Disagree vzw, Bruksela
Współproducent: Kaaitheater, Bruksela
Premiera: 15 lipca 2019

Spektakl w ramach cyklu "Nowa choreografia  - Boska Komedia 2019"


Styl.pl/materiały prasowe

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy