Nauka poza systemem: Szkoła demokratyczna, Montessori i Waldorfska

W szkołach alternatywnych stawia się na rozwój indywidualnych talentów dzieci
W szkołach alternatywnych stawia się na rozwój indywidualnych talentów dzieci 123RF/PICSEL

Szkoła demokratyczna

Nauka w szkole demokratycznej: Kreatywnie i bez ocen

  • indywidualizm;
  • kreatywność;
  • zdolność logicznego myślenia;
  • zdobywanie kompetencji społecznych;
  • budowanie relacji;
  • umiejętność wyciągania wniosków;
  • samodzielność;
  • odpowiedzialność. 

Polska szkoła demokratyczna

Szkoła Montessori

  • etap odkrywcy, który trwa od urodzenia do szóstego roku życia i w którym dziecko eksploruje świat, naśladuje dorosłych i zadaje mnóstwo pytań;
  • etap świadomego poznawania świata, który przypada między szóstym a dwunastym rokiem życia. Dziecko zaczyna świadomie poznawać swoje otoczenie i współpracuje z rówieśnikami;
  • etap odnajdywania się w społeczeństwie, przypadający między dwunastym a osiemnastym rokiem życia. To czas, kiedy młody człowiek zaczyna szukać swojej tożsamości i autorytetów;
  • etap współtworzenia świata, w którym człowiek osiąga stabilność i pracuje nad własnym charakterem. 
W szkole Montessori kładzie się nacisk na samodzielną pracę i doświadczenie
W szkole Montessori kładzie się nacisk na samodzielną pracę i doświadczenie 123RF/PICSEL

Nauka w szkole Montessori: Samodzielność i porządek

Polska szkoła Montessori

Szkoły alternatywne często kładą nacisk na wszechstronny rozwój człowieka, dbając o rozwój talentów uczniów
Szkoły alternatywne często kładą nacisk na wszechstronny rozwój człowieka, dbając o rozwój talentów uczniów 123RF/PICSEL

Szkoła Waldorfska

  • od narodzin do siódmego roku życia;
  • od siódmego do czternastego roku życia;
  • od czternastego do dwudziestego pierwszego roku życia.

Nauka w szkole Waldorfskiej: Nacisk na słowo i indywidualizm

  • rozwijanie kreatywności;
  • indywidualizm;
  • samodzielność;
  • wolność;
  • współpracę z rodzicami.

Polska szkoła Waldorfska