Zdjęcia modelki z zespołem Downa w bieliźnie przejdą do historii, ale wciąż wywołują „mieszane uczucia”
Victoria’s Secret, zapraszając Sofię Jirau do swojej kampanii, z całą pewnością dzięki tej kampanii zapisze się w historii czymś więcej niż seksowną bielizną i jednymi z najbardziej pożądanych pokazów mody. Ogłoszenie udziału osoby z zespołem Downa w kampanii promującej bieliznę wywołało jednak „mieszane uczucia”. Powód? Obawy dotyczące „seksualizacji”.
Jak Sofia Jirau trafiła przed obiektyw? Przygoda z modelingiem zaczęła się wcześniej, Jirau wystąpiła na wybiegu podczas New York Fashion Week w lutym 2020 roku i już wtedy skierowały się na nią oczy specjalistów z branży.
“Zaczęło się od marzenia, a potem już tylko ciężka praca. Opłaciło się, dziś spełniam to marzenie. Dziękuję wszystkim za wsparcie. Dziękuję Victoria's Secret za to, że zobaczyli we mnie modelkę, która nie ma ograniczeń i uczynili mnie częścią inkluzywnej kampanii "Love Cloud Collection"
- tak Sofia poinformowała świat o swoim udziale w kampanii.
Modelka cieszyła się sukcesem, a komentatorzy postanowili rozpocząć dyskusję na temat "seksualizacji" osoby z zespołem Downa. W XXI w. dyskryminującym językiem postanowili zawalczyć o prawa osób z niepełnosprawnościami.
Pochodząca z Portoryko Sofía Jirau otworzyła całkiem nowy rozdział w historii Victoria’s Secret, marki kultowej, ale też już opatrzonej i niedopasowanej do współczesnych czasów. Marce zarzucano brak różnorodności. Pojawiały się komentarze o "transfobicznej, tłustej firmie, która wyklucza większość kobiet".
Kampania "Love Cloud" miała odwrócić wszystko o 180 stopni. I chyba się udało - o kampanii z udziałem nie tylko Sofii z zespołem Downa, ale też modelki plus size, po mastektomii czy transpłowej, mówili i do dziś mówią wszyscy.
Sofia Jirau urodziła się w 1997 r. W branży modowej zadebiutowała w wieku 16 lat. Wzięła udział w pokazie mody Wandy Beauchamp. Ale to jeszcze nie był prawdziwy start jej kariery w modelingu. Na prawdziwy debiut musiała poczekać do 2019 r. Uroda i niesamowita charyzma sprawiły, że producenci pokazów zaczęli ją zatrudniać, a nowojorski Fashion Week otworzył jej drogę przed obiektywy fotografów z całego świata.
"Wewnątrz i na zewnątrz bez ograniczeń"
Sławę Jirau wykorzystuje w szczytnych celach. Jest inicjatorką kampanii społecznej Sin Limites ("bez ograniczeń"), która ma za zadanie uświadomić i zachęcić osoby z zespołem Downa do walki o własne marzenia. Sofia Jirau jest również założycielką własnej marki Alavett (nazwa jest skrótem od "I love it"), która w swoim asortymencie odzież, akcesoria i dodatki do domu.
Seks i związki dla osób z zespołem Downa
Kiedyś seksualność nie była uważana za problem osób z zespołem Downa z powodu błędnego przekonania, że niepełnosprawność intelektualna oznacza... trwały stan dzieciństwa.
Jednak ludzie z zespołem Downa mają potrzeby seksualne i intymne, co jasno wyjaśniła National Down Syndrome Society (NDSS).
Mówi się, że edukacja seksualna jest najlepszym sposobem na zapewnienie, że wyrażanie tych uczuć odbywa się w społecznie akceptowalny, odpowiedni do wieku sposób.
"Dzieci z zespołem Downa doświadczają tej samej sekwencji zmian fizycznych i hormonalnych związanych z dojrzewaniem, co inne dzieci w ich wieku. Jednak często występuje opóźnienie w rozwoju dojrzałości społecznej, samokontroli emocjonalnej i zdolności rozwiązywania problemów" - powiedział NDSS.
Odpowiednia edukacja seksualna dla osób z zespołem Downa musi zatem zwracać szczególną uwagę na podejmowanie decyzji, presję rówieśników, relacje i umiejętności społeczne.