Mody się zmieniają, ale ulubiony smak z dzieciństwa jest jeden

Artykuł sponsorowany

Moda jest odbiciem czasów, w których żyjemy. To nie tylko sposób ubierania się, ale również wyraz kulturowych i społecznych przemian. Moda lat 60. oddawała ducha walki o prawa obywatelskie i równouprawnienie, lat 70. – dążenia do indywidualizmu, a lat 80. – epoki konsumpcjonizmu. Następnie nastały minimalistyczne lata 90., czyli reakcja na nadmiar i przesyt poprzednich dekad. W każdym okresie pojawiały się więc nowe trendy, które odzwierciedlały zmieniające się wartości i nastroje. Jedne pozostały w naszej pamięci do dziś i powracają, inne – zostały zapomniane.

Tym, co pozostaje niezmienne i towarzyszy nam zawsze, są ulubione smaki
Tym, co pozostaje niezmienne i towarzyszy nam zawsze, są ulubione smaki123RF/PICSEL

Lata 70. - era swobody i wyrazistości

Lata 70. to czas, kiedy kultywowana była swoboda, a światem owładnęła moda na styl hippie - dzwony, sukienki maxi, kwiatowe wzory czy etniczne dodatki. Młodzi ludzie garściami czerpali z zachodniej kultury, a kreatywności im nie brakowało.

Przejawiała się ona w drobnych, ale znaczących szczegółach: za przykład posłużyć mogą mundurki szkolne zdobione odręcznie naszywanymi emblematami, sofiksy czy czeszki przemalowywane na jaskrawe kolory. Tymi drobnymi elementami młodzież w czasach PRL-u manifestowała swoją indywidualność.

Nowe wzorce w domach upowszechniała również telewizja, która w nie mniejszym stopniu niż muzyka inspirowała młode pokolenia. A co robiliśmy, oglądając kolejne przygody filmowych bohaterów? Sięgaliśmy po ulubione przysmaki! Jednym z nich był serek waniliowy Rolmlecz z uroczą krówką na opakowaniu. Bo co mogło być lepszego niż chwila beztroski przed telewizorem z ulubionym deserem?

Lata 80. - ortaliony, marmurki i skóra

Z kolei w kolejnej dekadzie wkroczyliśmy w okres kolorowego chaosu. Nostalgicznie wspominamy czas neonów, skórzanych kurtek, legginsów, ortalionów i pastelowych sukienek. Moda stała się areną, na której ścierały się różne subkultury: punka, nowej fali, metalu czy popu. Każda z nich miała własny, niepowtarzalny i odrębny styl, inspirowany dodatkowo światowymi ikonami mody.

Szkolne korytarze zapełniały się młodzieżą w ortalionowych dresach, a w oczy rzucały się loga marek kupowanych za dolary. Młode dziewczyny naśladowały popularne gwiazdy muzyki pop, inspirując się ich stylem podczas robienia makijażu, a następnie zjadały swój ulubiony serek Rolmlecz, wyobrażając sobie, że stoją na scenie przed tysiącami fanów.

Serek z krówką marki Rolmlecz jest obecny w polskich domach już od 50 lat
Serek z krówką marki Rolmlecz jest obecny w polskich domach już od 50 latmateriały promocyjne

Lata 90. - minimalizm, grunge i bunt

Lata 90. to zupełnie inna historia i nie sposób zacząć jej inaczej niż od kina. To właśnie w kinie poszukiwano modowych inspiracji: każdy chłopak i dziewczyna chcieli upodobnić się do ekranowych ulubieńców.

Młodzież inspirowała się jednak nie tylko gwiazdami wielkiego ekranu. W latach 90. cały świat opanowała moda na grunge. Muzyka ta wyrażała bunt młodego pokolenia wobec istniejącej rzeczywistości. Buntownicza postawa młodych ludzi objawiała się nie tylko w tekstach piosenek, ale też w stylu ubierania. Ubrania były proste, luźne i nonszalanckie, co miało podkreślać autentyczność i odrzucenie społecznych norm. Typowym elementem ubioru były flanelowe koszule, podarte dżinsy, ciężkie buty oraz t-shirty z wytartymi nadrukami. Młodzież buntowała się przeciw zastanemu porządkowi, ale nadal chętnie sięgała po serek waniliowy Rolmlecz z krówką - po co zmieniać coś, co sprawia tyle przyjemności!

Milenijny misz-masz

Kultura pop oraz wpływ boys i girls bandów przełożyły się na stylizacje inspirowane teledyskami
Kultura pop oraz wpływ boys i girls bandów przełożyły się na stylizacje inspirowane teledyskami123RF/PICSEL

Przełom milenijny to z kolei czas, kiedy moda stała się prawdziwą mieszanką stylów. Biodrówki, crop topy, błyszczące materiały i jeansy z niskim stanem - wszystkie chwyty były dozwolone, byle wyrazić siebie. Szkolne korytarze znów stały się wybiegami: kultura pop oraz wpływ boys i girls bandów przełożyły się na stylizacje inspirowane teledyskami. Nastolatki chciały wyglądać jak swoi idole. Dowodem na to, że z tęsknotą wspominamy tamte czasy, jest wielki powrót Y2K w obecnej modzie.

W tamtych czasach gwiazdy zwracały ogromną uwagę na teledyski, co sprawiało, że wspólne oglądanie kanałów muzycznych było jedną z najpopularniejszych form spędzania wolnego czasu. A skoro wspólne seanse, to oczywiście też przekąska - serek homogenizowany Rolmlecz o smaku waniliowym.

Współczesność

Współczesna moda? Dynamiczne połączenie poszukiwania nowości i eksperymentowania z przeszłością. Na znaczeniu zyskują ekologiczne materiały i zrównoważone procesy produkcji, a także odważne eksperymenty - szukające inspiracji w technologii, sztuce współczesnej oraz innych dziedzinach życia codziennego. Z drugiej strony, obserwujemy silny powrót do przeszłości. Nostalgia za poprzednimi dekadami odgrywa istotną rolę w obecnych trendach, a przykładem może być powrót dzwonów, neonowych kolorów czy oversize’owych marynarek rodem z lat 80.

Z tęsknotą wspominamy dawne mody i z radością witamy powracające trendy - w końcu dzwony, ortalionowe dresy czy flanelowe koszule to dla nas więcej niż kawałki materiału - to wspomnienia szkolnych przyjaciół, wakacyjnych wyjazdów, pierwszej miłości... Mody wracają, ale tym, co pozostaje niezmienne i towarzyszy nam zawsze, są ulubione smaki. A do nich bez wątpienia należy serek z krówką marki Rolmlecz, który w polskich domach obecny jest już od 50 lat! I wciąż smakuje tak samo dobrze jak przed laty, przywodząc wspomnienia ulubionych teledysków, filmów, które poruszały nas do łez czy szkolnych korytarzy.

Artykuł sponsorowany

materiały promocyjne
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas