Amerykanie na Zadymce
21. Zadymkę otworzy w dniu 2 marca w Klubie KLIMAT jeden z najwybitniejszych współczesnych muzyków jazzowych - saksofonista Branford Marsalis, którego obecność podnosi rangę każdego festiwalu na świecie.
To jeden z najważniejszych, najbardziej wpływowych muzyków jazzowych trzech ostatnich dekad, genialny saksofonista, kompozytor, wybitny autorytet, artysta z misją. Grał z najlepszymi (Blakeyem, Hanockiem, Davisem, Stingiem), prowadzi własne formacje, z którymi nagrywa epokowe albumy. Swą grą, zdyscyplinowaną pod względem formy i ekspresji, pełną śmiałych rozwiązań melodycznych, kolorystycznych i artykulacyjnych wciąż pokazuje, jak ogromny potencjał tkwi w akustycznej formule jazzu, w jaki sposób - nie oddalając się od idiomu gatunku - można tworzyć muzykę o wysokich walorach artystycznych, nowoczesną, a przy tym otwartą na szerokiego odbiorcę.
Podczas festiwalu wystąpią również:
Regina Carter - genialna instrumentalistka, powszechnie uznawana za najwybitniejszą skrzypaczkę jazzową na świecie i honorowana najważniejszymi laurami jazzu (od prestiżowych ankiet Down Beat, po udział w najważniejszych festiwalach i prestiżowych wydarzeniach muzycznych na całym świecie). Wśród artystów, z którymi współpracowała są: Aretha Franklin, Lauryn Hill, Mary J. Blige, Billy Joel, Dolly Parton, Max Roach czy Oliver Lake. Czerpie z różnorodnych wpływów, takich jak muzyka klasyczna, jazz, swing, funk i world. Skrzypaczka wymyka się komercyjnej sferze muzyki, jest ikoną tego, co w wielkiej sztuce najważniejsze: artystką non-konformistką z ogromnym talentem i ambicjami.
Tom Harrell - wybitny amerykański trębacz i kompozytor jazzowy. Wielokrotnie uznawany był za najlepszego trębacza roku w ankietach magazynów "DownBeat" i "JazzTimes", a także kilkukrotnie nominowany do nagrody Grammy. nagrywał między innymi z takimi jazzowymi ikonami jak Bill Evans, Horace Silver, Dizzy Gillespie, czy Lee Konitz. Jako lider, od czterdziestu lat, rejestruje albumy czerpiące z wielu gatunków, o bardzo zróżnicowanych składach. Harrell aranżował dla najsłynniejszych orkiestr jazzowych (Metropole Orchestra, Danish Radio Big Band), jak i dla popularnych instrumentalistów mniej związanych z jazzem (m.in. Carlos Santana).