Capella Cracoviensis zaprasza na "Powrót Tobiasza"
Capella Cracoviensis zaprasza na drugie z cyklu wielkich oratoriów Haydna. Tym razem będzie to "Powrót Tobiasza" w międzynarodowej obsadzie solistów. Capellę Cracoviensis poprowadzi Paul Goodwin.
12 maja w Filharmonii Krakowskiej kolejne oratorium z przerwą na lunch. Początek koncertu o godz. 11.00. Pierwsza część potrwa do 12.30, druga, poprzedzona półtoragodzinną przerwą, rozpocznie się o 14.00.
Powrót Tobiasza (w glorii)
20 lat przed sławnymi ostatnimi oratoriami, Joseph Haydn pierwszy raz sięgnął po tę formę - jednak nie w postaci niemieckiej czy angielskiej, ale w najbliższej mu wówczas włoskiej. "Il ritorno di Tobia" - "Powrót Tobiasza" - opowiada historię znaną z biblijnej księgi Tobiasza. Oratorium niebędące bynajmniej "pierwszą próbą" (za takie można może uznać wcześniejsze dramatyczne kantaty), lecz dojrzałym w swoim stylu dziełem, stanowi wyjątkowe uzupełnienie dwóch najsłynniejszych, "Stworzenia świata" i "Pór roku". Nie skorzystać z okazji porównania jego zmysłowej, błyskotliwej muzyki z późniejszymi dziełami? Niemożliwe!
Powrót Tobiasza / Il ritorno di Tobia
Pierwsze oratorium Josepha Haydna, skomponowane w 1775 r. na zamówienie wiedeńskiego Tonkünstler-Societät. Utrzymane w obowiązującym w stolicy stylu włoskim, bazującym na opera seria, może posłużyć nam za przykład możliwości Haydna jako kompozytora operowego - w momencie, w którym jego opery nie pojawiają się na krakowskich afiszach. Rozbudowany utwór olśniewając rozmachem i spektakularnymi ariami, oparty jest na biblijnej Księdze Tobiasza.
Niedzielny lifestyle
Koncert jako sposób na niedzielę: w trakcie koncertu zajęcia dla dzieci prowadzone przez fachowych opiekunów, w przerwie czas na obiad, zwiedzanie, spacer, wypoczynek w ogrodach Muzeum Archeologicznego i inne atrakcje. Lifestyle w dosłownym rozumieniu - sposób spędzania czasu. Czasu oddanego, co tu ukrywać, czystej, zmysłowej przyjemności. Muzyka Haydna - która jest ideałem harmonijnego ożywienia i wdzięku natury, przygotowanym tak, by słonecznie przesączał się w człowieka - a wraz z nią czysto hedonistyczne atrakcje wiosny: odpoczynek w ogrodach Muzeum Archeologicznego, smakowanie tańszych niż normalnie potraw w zaprzyjaźnionych barach i restauracjach, specjalne seanse zwiedzania miasta, podczas których nawet mieszkańcy mogą odkryć nieznane sobie tajemnice historycznych miejsc. Natomiast koncerty - wyjątkowe! Z wielu powodów, choć właściwie trudno je wytłumaczyć: po pierwsze, rzadko/sporadycznie/w ogóle (niepotrzebne skreślić) zdarza się, by wykonywano w Polsce oratoria Haydna. Nawet "Stworzenie świata", a o "Powrocie Tobiasza" nie ma co mówić. Dlaczego? Nie sposób dociec. Powodu brak - to uznane arcydzieła sławnego kompozytora, zawsze poruszające i szczere w swym zmysłowym zachwycie dla harmonii świata. Oczywiście, tym mniej jest możliwości słuchania ich wykonywanych na dawnych instrumentach, w zgodzie z dawnymi praktykami wykonawczymi.
A jeżeli dodamy to tego zestaw wybitnych dyrygentów i wokalnych gwiazd, jaki proponuje Capella Cracoviensis - nie da się zaprzeczyć, że to okazja wyjątkowa pośród wyjątkowych.