Polska wystawa w Kijowie

Prezentowana w Kijowie wystawa Przemka Krzakiewicza "Common Ground" jest oryginalnym połączeniem fotografii portretowej i wielokanałowej projekcji z elementami teorii chaosu.

 
 poboczem.pl
Więcej ich dzieli, niż łączy
 Przemek Krzakiewiczmateriały prasowe

Na bazie realizowanych od wielu lat serii portretów osób zbierających się w jednym miejscu, połączonych wspólną ideą - światopoglądem, pasją, sposobem spędzania wolnego czasu - powstała interaktywna instalacja, nad której ostatecznym kształtem panuje nie autor, a widz.

Fotografowani przez Przemka Krzakiewicza ludzie chętnie pozują do portretów, swoją przynależność do idei, kościoła, fanklubu, mniejszości etnicznej podkreślając rekwizytami i kostiumem. Nic wcześniej nie wskazywało, że ich drogi się przetną.

Teoria sześciu stopni oddalenia

W instalacji "Common Ground" portrety ludzi wyrwanych ze swoich społeczności artysta zestawia w przypadkowe podzbiory. Płynący strumień obrazów zatrzymać może pojedynczy gest widza, tworzącego w ten sposób przypadkowe zestawienie kilku sportretowanych osób. Ich rzeczywiste spotkanie - mało prawdopodobne, choć możliwe - przywodzi na myśl zarówno teorię chaosu, jak i tzw. teorię sześciu stopni oddalenia.

Zgodnie z nią od dowolnie wybranej osoby dzieli nas najwyżej sześć innych osób. Niezależnie od klasy społecznej czy odległości geograficznej, uruchamiając łańcuch znajomych, możemy z jednakową łatwością dotrzeć do prezydenta USA, jak i pucybuta na obrzeżach Bombaju. Wobec tej zasady wszyscy jesteśmy równorzędni - jednakowo sobie dostępni. Roześmiana dziewczyna w bikini i pobożny chasyd, kibic piłki nożnej i szwajcarski kolekcjoner sztuki, miłośnik jamników i uczestniczka demonstracji w Kijowie.

Więcej ich dzieli, niż łączy

Każdy z portretowanych jest oddany własnej grupie, określającej jego miejsce we wszechświecie. Wspólnym mianownikiem społeczności może stać się idea lub miejsce: festiwal muzyczny, pogrzeb papieża czy rekonstrukcja historycznej bitwy. W instalacji Przemka Krzakiewicza to widz jednym gestem tworzy nowe "podzbiory" osób o często różnych światopoglądach, których wspólne spotkanie jest w takim samym stopniu możliwe, jak i nieprawdopodobne.

O autorze

Przemysław Krzakiewicz (ur. 1975) jako 16-latek zadebiutował w "Tygodniku Powszechnym", przez wiele lat pracował dla "Przekroju", a w 2005 r. z Łukaszem Trzcińskim założył w Krakowie agencję fotograficzną Visavis.pl, dynamiczny kolektyw fotografów dokumentalistów z różnych stron Polski i świata. Pomysłodawca wystaw i inicjatyw kulturotwórczych (we współpracy z fundacją Imago Mundi). Stypendysta Miasta Krakowa w roku 1997. Brał udział w wystawach zbiorowych w Krakowie, Warszawie, Cork (Irlandia), Erfurcie (Niemcy). Jego prace były także prezentowane na wystawie indywidualnej Miesiąca Fotografii w Krakowie w 2008 roku. Ostatnie ważniejsze publikacje: album Małopolska. Fotografie. To niczego nie wyjaśnia, Graphis Photography Annual 2008 oraz Chinese Agents.

Zagranicznym partnerem projektu jest ukraińska fundacja The Alternative Visual Studies z Kijowa: organizacja non-profit założona w 2000 roku, która skupia się na rozwijaniu i prezentacji eksperymentalnych, nowatorskich pomysłów i form sztuki.

Przemek Krzakiewicz "Common Ground"
21 października-8 listopada 2011
Centrum Sztuki Współczesnej "Soviart", Kijów
Andriyivsky 22-A

Projekcja zewnętrzna:
21-23 października 2011
Andriyivsky 22-B

Styl.pl/materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas