Silver influencerzy: To oni podbijają internet

Okazuje się, że instagram to nie miejsce przeznaczone wyłącznie dla młodych ludzi. Populacja seniorów w mediach społecznościowych stale rośnie. Niektórzy z nich w bardzo szybkim tempie zyskują coraz większą popularność, dzięki czemu zaczynają wyznaczać w Internecie nowe trendy. Kim właściwie są silver influencerzy i czy mają szansę, aby podbić media społecznościowe?

Czasy się zmieniają. Nic dziwnego, że seniorzy coraz częściej dzielą się swoimi pasjami w Internecie.
Czasy się zmieniają. Nic dziwnego, że seniorzy coraz częściej dzielą się swoimi pasjami w Internecie. 123RF/PICSEL

Silver influencerzy to stale powiększająca się grupa seniorów (głównie tych po 60-tym roku życia), wyróżniająca się spośród równolatków tym, że aktywnie udzielają się mediach społecznościowych.  

Z fanami na Instagramie oraz innych popularnych serwisach, dzielą się swoimi pasjami i życiem codziennym. Są one najróżniejsze. Od zamiłowania do mody i wizażu lub szeroko rozumianej sztuki (np. muzyka, aktorstwo, malarstwo) po gotowanie i ogrodnictwo.

"Silverzy" zyskują szerokie grono zwolenników i zaczynają wyznaczać nowe lifestylowe trendy. Przełamują krzywdzący stereotyp seniora, który nie potrafi nawet włączyć komputera.

Kim są?

Niektórzy są dobrze znanymi postaciami polskiego show-biznesu, które chcą utrzymywać stały kontakt z fanami, docierać do nowych odbiorców za pomocą mediów społecznościowych lub po prostu pokazać swoje inne, bardziej "ludzkie" oblicze.

Wśród polskich "silverów", którzy byli już wcześniej  sławni, szczególną aktywnością wyróżniają się chociażby Maria Winiarska czy Katarzyna Dowbor.

Profil na Instagramie ma również matka znanego fotografa Marcina Tyszki. Konto pani Miry zyskuje w mediach społecznościowych coraz większą popularność. Śledzi go już niemal 10 tysięcy osób. Mama jurora programu "Top Model" zaskarbiła sobie sympatię fanów dzięki zabawnym historiom, które opisuje na Instagramie. Jej obserwatorzy mogą śledzić zwariowane podróże mamy i syna, czytać o tym, co sądzi o nowych projektach swojej pociechy, czy pocieszać ją, gdy narzeka na swego, jej zdaniem, mniej rozrywkowego męża. Wszystko opatrzone hashtagiem #rozkminkimirki. Być może matka niebawem stanie się bardziej znana niż jej syn?

Instagram umożliwia znanym ludziom pokazanie się z trochę innej strony niż ta, którą prezentują na szklanym ekranie. Widzimy, że ich życie jest w gruncie rzeczy podobne do naszego.

Marcin Tyszka nie ukrywa, że jest z rodzicami bardzo blisko i ceni więź, która ich łączy
Marcin Tyszka nie ukrywa, że jest z rodzicami bardzo blisko i ceni więź, która ich łączyTricolorsEast News

Nie tylko Instagram

Gwiazdy coraz częściej zaznaczają swoją aktywność w mediach społecznościowych. Nie tylko na Instagramie.

Videoblog Cezarego Pazury, w którym popularny aktor dzieli się ciekawostkami ze swojego życia zawodowego i osobistego, cieszy się ogromną popularnością.  Wygląda więc na to, że znane osoby znalazły nowy sposób na dotarcie do młodego użytkownika. Jak widać skuteczny.

Proszę ZAGRAĆ MLEKO! Jak wspominam egzaminy?

Nie tylko gwiazdy

Silver influencerzy nie są seniorami, którzy tylko siedzą całymi dniami przed telewizorem. Oni mają w sobie "to coś", ten "błysk w oku". Niektórzy z nich promują modę w wydaniu premium (Ireneusz Korzeniewski, Jan Adamski).

Pojawiają się jednak również bardziej nieoczywiste postaci. W Polsce jest to na przykład 80-letnia DJ Wika, która dzieli się z ludźmi w każdym wieku swoją pasją do muzyki. Została ona okrzyknięta najstarszą DJ-ką w Polsce.

Jednymi z najbardziej rozpoznawalnych zagranicznych silver influencerów stało się z kolei bardzo charakterystyczne wizualnie małżeństwo z Chin.

"Bon Pon", (bo tak się określają), stali się popularni, dzięki wspólnej pasji do mody.

Dzielą się z fanami zdjęciami w niecodziennych, dopasowanych do siebie stylizacjach, które już na pierwszy rzut oka sugerują, że seniorzy są ze sobą związani.

Skąd takie zjawisko?

Dawniej znaczna większość seniorów trzymała się z daleka od nowinek technologicznych. Wielu z nich nie potrafiło nawet poradzić sobie z podstawową obsługą komputera czy telefonu komórkowego.

Influencerzy to grupa aktywnych i popularnych w mediach społecznościowych ludzi, którzy w znacznym stopniu wpływają na opinię publiczną. 

Kreują nowe trendy, bo wiele osób liczy się z ich zdaniem. Ich obecność w sieci jest śledzona przez szerokie grono fanów, którzy interesują się ich życiem. 

Choć do tej pory mówiąc: "influencer" myśleliśmy najczęściej o nastolatkach i młodych dorosłych, niebawem się to zmieni. Ci, którym się wydawało, że Internet to miejsce głównie dla młodych ludzi, są w błędzie. Okazuje się, że starsi ludzie całkiem niezłe radzą sobie w cyfrowym świecie. 

Nie tylko potrafią obsługiwać komputer, smartphone i tablet, ale ich konta na Instagramie śledzą tysiące osób. Niejeden z silver influencerów już teraz jest bardziej popularny w sieci od swoich młodszych kolegów. 

Starsi użytkownicy mediów społecznościowych często są już na emeryturze. Jeżeli więc mają czas i możliwości, dlaczego nie mieliby dzielić się swoimi pasjami i doświadczeniem życiowym "w sieci"?
Starsi użytkownicy mediów społecznościowych często są już na emeryturze. Jeżeli więc mają czas i możliwości, dlaczego nie mieliby dzielić się swoimi pasjami i doświadczeniem życiowym "w sieci"? 123RF/PICSEL

Jakie są plusy obecności silver influncerów w sieci?

- mają doświadczenie życiowe, dzięki czemu mają najczęściej wiele do przekazania;

- pokazują świat z innej perspektywy - media społecznościowe stają się bardziej zróżnicowane i tolerancyjne;

- starsi ludzie mają okazję zintegrować się z młodymi;

- pokazują, że można cieszyć się życiem w każdym wieku, a wiek to tylko liczba.

Co im grozi?

- są narażeni na krytykę, z którą mogą sobie nie poradzić;

- rywalizacja z młodszymi użytkownikami o popularność może mieć zły wpływ na ich zdrowie;

- mogą być bardziej narażeni na cyberprzemoc.

Co będzie dalej?

Zwiększająca się liczba silver influencerów nie powinna nikogo dziwić. To tylko kwestia czasu, kiedy wszyscy popularni influencerzy, staną się influencerami w "wersji silver".

Wychowaliśmy się w cyfrowym świecie i stale z niego korzystamy. Wydaje się więc, że za dwadzieścia do trzydziestu lat Internet będzie przepełniony silver influencerami.

Zobacz także:

„Droga przez mąkę”, czyli rozmowy o literaturze i kuchniStyl.pl
Styl.pl
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas