Najpiękniejsze dworce kolejowe w Polsce
Opóźnienia, tłumy wściekłych pasażerów i przygnębiający, industrialny krajobraz. Tak najczęściej wyobrażamy sobie dworce kolejowe w Polsce. Okazuje się, że mamy wśród nich prawdziwe perły architektury. Oto najpiękniejsze dworce w Polsce!

Agencja FORUM
Najpiękniejsze dworce kolejowe w Polsce
Opóźnienia, tłumy wściekłych pasażerów i przygnębiający, industrialny krajobraz. Tak najczęściej wyobrażamy sobie dworce kolejowe w Polsce. Okazuje się, że mamy wśród nich prawdziwe perły architektury. Oto najpiękniejsze dworce w Polsce!

Skierniewice Nie bez powodu wzniesiono skierniewicki dworzec w stylu gotyku angielskiego i ceglanego z wnętrzami neoklasycystycznymi. Miał cieszyć oko odwiedzającego miasteczko w drodze do swojej rezydencji cara Rosji. Niestety, dalsza historia stacji kolejowej nie należy do najznamienitszych. Dworzec spłonął w 1914 roku. Współczesny wygląd odzyskał dopiero po remoncie trwającym w latach 1980-2003. Natomiast w 1944 roku na stacji spalono wagon z ciałami więźniów Pawiaka. Funkcjonariusze Bahnschutzu założyli, że wszyscy transportowani skazańcy nie żyją. Okazało się, że między zmarłymi ukrywali się także żywi ludzie. Agencja FORUM

Co ciekawe, wrocławski dworzec kolejowy zapisał się na kartach historii polskiej kinematografii. To tutaj funkcjonowało ostatnie w Europie kino dworcowe. Projekcje trwały niemal bez przerwy. W ciągu ostatnich kilku lat działania wyświetlano tam filmy erotyczne oraz etiudy młodych twórców z Wyższej Szkoły Filmowej. Częstym gościem kina dworcowego był Zbigniew Cybulski. To właśnie na wrocławskiej stacji kolejowej uległ poważnemu wypadkowi, gdy próbował wskoczyć do ruszającego pociągu. Aktor zmarł w wyniku ciężkich obrażeń. Dworzec przeszedł generalny remont w 2012 roku. Odnowiono elewacje, zadaszono hale peronowe za pomocą szkła samoczyszczącego oraz wydłużono perony. Budynek wzbogacono także o zejście do tunelu zachodniego, windę oraz system informacji pasażerskiej. Agencja FORUM

We wnętrzach dworca zachowano pochodzące z lat 50. XX wieku socrealistyczne malowidła przedstawiające ludzi, wykonujących przeróżne prace fizyczne. Na niektórych obrazach widnieją symbole kultury i sztuki, którym towarzyszy hasło „Kultura i sztuka to najwspanialszy środek zbliżenia między narodami”. Skierniewicki dworzec posłużył również za plan do kręconej w latach siedemdziesiątych ekranizacji powieści Bolesława Prusa pt. „Lalka”. W 2010 roku przed budynkiem stanął pomnik Stanisława Wokulskiego, który zgodnie z akcją powieści próbował popełnić samobójstwo właśnie na tym dworcu kolejowym. Agencja FORUM

Szczególną uwagę warto zwrócić na zachwycające wnętrze dworca, stylizowane na antyczne polichromie i wykonane przez wyśmienitych wiedeńskich artystów. Na suficie umieszczono freski w stylu pompejańskim, a w holu głównym po dziś dzień widnieje napis „K.K. Privilegirte Kais. Ferd. Nordbahn” (Uprzywilejowana Cesarsko-Królewska Kolej Północna Cesarza Ferdynanda). W 1994 roku bielski dworzec został wpisany do rejestru zabytków. Trzy lata później poddano go renowacji. Wymieniono wówczas dach, okna, drzwi oraz wyremontowano wiatę peronową. Zabytkową kolekcję parowozów przeniesiono na peron 1A, gdzie do 2001 roku były dostępne dla zwiedzających dworzec miłośników kolei. Skansen znajduje się obecnie w Taborze Kolejowym w Chabówce oraz lokomotywowni w Krakowie-Płaszowie. Zabytkowy dworzec kolejowy w Bielsku-Białej jest częścią Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego i dumnym reprezentantem tytułu „Modernizacji Roku 2001”. Agencja FORUM

Dworzec w Przemyślu wyróżnia się także bogatą dekoracją wnętrz. Hol główny ozdobiony jest kilkunastoma plafonami Feliksa Wygrzywalskiego i Jana Talagi przedstawiającymi różne herby i rzemiosła. Wieczorem obrazy podświetlane są za pomocą zamocowanych na gzymsie reflektorów. Na suficie zawieszono natomiast klasyczny żyrandol. Agencja FORUM

Przemyśl Trudno oprzeć się wrażeniu, że budynek dworca kolejowego w Przemyślu jest jednym z najpiękniejszych w Polsce. Powstał w 1895 roku, ale wielokrotnie poddawano go przebudowie. Neobarokowy styl odzyskał dopiero w 2012 roku. Na znamienitość dworca wpływają również historyczne relacje, które w nim obsługiwano. Jedną z najciekawszych jest kurs polskiego Orient Expressu, czyli pociągu kursującego do Świnoujścia. Trasę liczącą 1008 kilometrów pokonywał w zaledwie 18 godzin, a tym samym ustanowił rekord na najdłuższą relację w Polsce. Agencja FORUM

Żyrardów Dworzec regionalny w Żyrardowie wybudowano według projektu Bronisława Brochowicza-Rogoyskiego i Romualda Millera w 1921 roku. Bryła została stworzona na wzór klasycznego dworku polskiego. Zdecydowanie uroku dodają jej kolumny w stylu jońskim i wieńczące jej środkową część wieżyczki. Dworzec zaliczany jest do grupy budynków, które powstały w miejscu zniszczonych obiektów kolejowych w czasie I wojny światowej. Gmach dworca w Żyrardowie charakteryzuje się swojską formą i symetrycznym planem architektonicznym. Agencja FORUM

W 2007 roku pasażerom przedstawiono gruntownie wyremontowany gmach dworca. Zewnętrzna modernizacja to jednak nie wszystko. PKP zadbało, aby w budynku zainstalowano darmową sieć WiFi, kasy i automaty biletowe. Odświeżony budynek to prawdziwa perła wśród polskich dworców kolejowych! Agencja FORUM

Wrocław Wrocławski dworzec może się poszczycić najliczniejszą wymianą pasażerską w Polsce. W 2018 roku odwiedziło go blisko 21 milionów osób. Budynek zaprojektował architekt królewski Kolei Górnośląskich, Wilhelm Grapow. Twórca podczas budowy zmagał się ze sporymi problemami. Dworzec powstawał z dala od miasta i był odcięty od wszelkiej infrastruktury. Grapow zaprzągł jednak do pracy wszelkich dostępnych robotników, kończąc prace w ciągu dwóch lat. Agencja FORUM

Katowice Stacja kolejowa w Katowicach jest jednym z najważniejszych węzłów kolejowych w Polsce. Gmach budynku katowickiego dworca głównego odznaczony jest przez klasyfikację Polskich Kolei Państwowych jako obiekt kategorii „premium”. Na ocenę złożyły się takie cechy budynku jak wielofunkcyjność, świetne połączenie z komunikacją miejską oraz Galerią Katowicką. Wygląd katowickiego dworca nie zawsze zapierał dech. Początkowo był tylko prymitywną bryłą wybudowaną z pruskiego muru. Co więcej, stał daleko od centrum miasta. Wzniesiono go bowiem w szczerym polu. Wraz z rozbudową przemysłu, dworzec przeszedł trzy przebudowy. Obecny wygląd zawdzięcza modernizacji z 2010 roku. Wówczas PKP podjęło decyzje o przebudowie najważniejszych punktów komunikacyjnych w Polsce, aby lepiej przygotować się na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. Mieliście okazję odwiedzić któryś z powyższych dworców kolejowych?Agencja FORUM

Bielsko-Biała Zabytkowy dworzec zbudowano w XIX wieku jako odgałęzienie austriackiej Kolei Północnej. Za ten niezwykły projekt odpowiedzialny jest architekt Karol Schulz. W jego zamyśle budynek nowego dworca kolejowego miał nawiązywać do istniejących już dworców na szlaku Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich, łączącej Morawy, Śląsk i Galicję. Bryła budynku została utrzymana w stylu austriackich dworców prowincjonalnych. Nowy gmach przyczynił się do rozwoju tej części miasta, która wówczas znajdowała się na peryferiach. Agencja FORUM