Twoje prawa na wyprzedażach

Sezon letnich wyprzedaży dobiega końca. Witryny sklepowe zachęcają obniżkami sięgającymi kilkudziesięciu procent ceny. Jednak warto krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach – nie wszystkie są dla nas okazją.

Wywieszki na witrynach często sugerują, że obniżki dotyczą całego asortymentu w sklepie. W praktyce tylko część towaru jest objęta promocją
Wywieszki na witrynach często sugerują, że obniżki dotyczą całego asortymentu w sklepie. W praktyce tylko część towaru jest objęta promocją123RF/PICSEL

Sezonowa wyprzedaż organizowana przez duże sklepy (powyżej 400 m2) może w Polsce odbywać się tylko na koniec sezonu letniego lub zimowego. Zatem sierpniowym upałom towarzyszy zwykle zakupowa gorączka. Jednak wybierając się do sklepu warto ufać raczej rozsądkowi niż emocjom. O czym jeszcze powinniśmy pamiętać?

Możliwość zwrotu?

Przed podejściem do kasy lepiej zastanowić się dwa razy. Sklep nie ma obowiązku przyjmować zwrotu pełnowartościowego towaru, który przestał się nam podobać. Nie ma przy tym znaczenia, czy jego cena jest obniżona. Warto jednak zapytać sprzedawcy, czy można zwrócić lub wymienić niewadliwy produkt, ponieważ niektóre sklepy wprowadzają taką możliwość wewnętrznymi regulaminami.

Dwuletnia reklamacja

Jeżeli okaże się, że zakupiony produkt ma wadę, zawsze przysługuje nam prawo do złożenia reklamacji. Dotyczy to także produktów o obniżonej cenie, a nawet tych, które kosztują mniej, ponieważ są częściowo uszkodzone.

Gdy wiemy, że kupowany towar posiada usterkę (np. brak guzika od spodni), nie mamy prawa jej reklamować, jednak możemy zgłosić zastrzeżenia do każdej innej wady (np. uszkodzony zamek błyskawiczny). Reklamację możemy składać, gdy usterkę zauważymy w ciągu dwóch lat od wydania zakupionego towaru.

Naprawa lub wymiana

Reklamację na uszkodzony towar składamy w sklepie (najlepiej pisemnie) ponieważ to sprzedawca zawsze ponosi odpowiedzialność z tytułu niezgodności towaru z umową. Od sprzedawcy możemy S żądać naprawy towaru lub jego wymiany na nowy. Sklep powinien odpowiedzieć w ciągu dwóch tygodni. W przeciwnym razie zgodnie z prawem uważa się, że uznał nasze żądania.

Dodatkowo produkt może być objęty gwarancją, którą najczęściej wystawia producent. Zasady gwarancji (np. zakres napraw, obowiązujące terminy) ustala przedsiębiorca, który jej udziela. Jednak to konsument dokonuje wyboru, który wariant jest dla niego korzystniejszy i u kogo będzie dochodzić roszczeń.

Cena z metki

Wywieszki na witrynach często sugerują, że obniżki dotyczą całego asortymentu w sklepie. W praktyce tylko część towaru jest objęta promocją. Zatem podczas dokonywania zakupów warto dokładnie zapoznać się z obowiązującą ceną. Zdarzają się też różnice pomiędzy cenami podanymi przy towarze a cenami zakodowanymi w kasie.

W takim przypadku warto pamiętać, że cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą i mamy prawo domagać się sprzedaży produktu po tej właśnie cenie. Warto także zwrócić uwagę na gratisowe upominki dołączane do oferowanych towarów (np. bezpłatny toster dołączony do lodówki). Może się okazać, że za prezent musimy zapłacić, ponieważ towar sprzedawany bez dodatku jest tańszy.

Ernest Makowski, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Więcej w serwisie:

Tele Tydzień
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas