Psychologia barw w codziennym życiu. Czy ulubiony kolor coś o nas mówi? Zaskakujące wyniki badań
Dlaczego wybieramy konkretny kolor ubrania, farb do ścian w mieszkaniu czy tła na ekranie telefonu? W zdecydowanej większości to nie przypadek! Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych wśród naszych użytkowników wraz z marką Epson. Kolory mają władzę nad naszymi emocjami i nastrojem, ale też... codziennymi decyzjami. Potrafią uspokajać, pobudzać do działania albo poprawiać koncentrację. Psychologia kolorów to naukowa teoria, która każdego dnia wkracza w nasze życie i zdradza o nas więcej, niż moglibyśmy przypuszczać.

Kolory mają moc! Także taką, z której często nie zdajemy sobie sprawy - nie bez powodu już od najmłodszych lat uczymy się ich znaczenia. Czerwony ostrzega, niebieski uspokaja, żółty przyciąga uwagę... Również w dorosłym życiu barwy kierują naszymi wyborami - i to znacznie częściej, niż mogłoby się wydawać. Wpływają na to, jak się czujemy we własnym domu, co kupujemy w sklepie, a nawet jakie decyzje podejmujemy pod wpływem impulsu. Doskonale wiedzą o tym choćby projektanci wnętrz, marketerzy czy psycholodzy, ponieważ odpowiednio dobrana paleta potrafi sprzedać produkt, zmienić atmosferę w pomieszczeniu albo nakłonić do konkretnego działania.
Twój mózg kocha kolory!
Ludzki mózg podświadomie reaguje na określone barwy. Oznacza to, iż decydując się na konkretny kolor, często kierujemy się intuicją. Osoby ceniące porządek i jasne zasady zazwyczaj wybierają biały, będący symbolem przejrzystości. Ci, którzy potrzebują dodatkowych zastrzyków energii, sięgają z kolei po czerwony lub pomarańczowy, a ci, którzy szukają wyciszenia - najczęściej otaczają się zielenią. Celujący w stabilność i bezpieczeństwo sięgną po brąz, elegancję - czerń, a optymizm - żółć. Innymi słowy to, co trafia do naszej przestrzeni, zwykle odpowiada naszym wewnętrznym potrzebom. Bardziej lub mniej uświadomionym.
Kolory wpływają jednak nie tylko na nasze emocje, ale również nasz wizerunek i sposób, w jaki jesteśmy odbierani. Czarny ubiór kojarzy się z autorytetem, granatowy z profesjonalizmem, szary z neutralnością, a pomarańczowy z kreatywnością i otwartością. Świadomość tych skojarzeń pozwala lepiej dobierać kolory w zależności od sytuacji - czy to podczas rozmowy kwalifikacyjnej, służbowej prezentacji czy spotkania towarzyskiego.
Każdy kolor ma ponadto swój unikalny przekaz. Niebieski budzi zaufanie, dlatego dominuje na przykład w bankowości. Zielony kojarzy się z naturą i z tego powodu chętnie wykorzystuje się go w miejscach odpoczynku. Różowy? Ten z kolei przełamuje stereotypy i często jest oznaką autoekspresji. I tak dalej… Wspólny mianownik? Kolory zawsze wchodzą w dialog z naszą osobowością i światem, który nas otacza.
Większość z nas zwraca uwagę na kolory
Potwierdzają to wyniki sondy przygotowanej we współpracy z marką Epson. 72,6 proc. ma swój „szczęśliwy kolor”, a 41 proc. spośród nich regularnie się nim otacza. Jedynie 27 proc. stwierdziło, że kolor nie ma dla nich znaczenia, ale... być może o tym po prostu nie wiedzą, gdyż w grę wchodzi wspomniana już podświadomość? Tak czy inaczej, wszystko to pokazuje, iż większość z nas ma emocjonalny stosunek do barw - nawet jeśli nie zawsze potrafimy go jasno zdefiniować.

Wątpliwości nie ma natomiast w przypadku odpowiedzi na pytanie: „Czy zwracasz uwagę na kolory w swoim otoczeniu (ubrania, wnętrza, gadżety, wydruki, obrazy na ekranie)?”. Otóż aż 64 proc. osób przyznało, że tak, zwracają. 22,6 proc. wybrało odpowiedź bardziej neutralną - nie analizują tego, ale mają tego świadomość. Gdzie konkretnie kolory odgrywają największą rolę? Na pierwszym miejscu uplasowały się wnętrza, a nieco dalej - ubrania i moda. To znów potwierdza, że kolory to coś więcej niż tło. To sposób wyrażania siebie.
Kolejne pytanie: „Czy tworzysz lub chciałbyś tworzyć wokół siebie spersonalizowaną przestrzeń za pomocą wydruków i projekcji?”. Tutaj znamienna wydaje się informacja, iż 38,5 proc. twierdzi, że chętnie by to robiło, gdyby miało… odpowiedni sprzęt. Tym bardziej że jakość kolorów w druku i obrazie ma znaczenie dla ponad połowy badanych. Kolor jest więc istotnym elementem naszej codzienności nie tylko fizycznej, ale i cyfrowej. Wszystko to łącznie pokazuje, iż potrzeba estetyki i własnego stylu jest w nas obecna i silnie zakorzeniona, ale czasem ogranicza nas technologia.
Przenieś kolory do rzeczywistości i drukuj w pełnej palecie barw
Nie każdy ma dostęp do sprzętu, który oddaje pełnię barw - mimo że to dziś o wiele łatwiejsze niż przed laty. Tutaj z pomocą przychodzą bowiem rozwiązania od Epsona - drukarki z rodziny EcoTank i projektory, które pozwalają tworzyć kolorowe przestrzenie bez kompromisów jakościowych. Dzięki nim kolory przestają być tylko dodatkiem, a stają się narzędziem do budowania atmosfery i wyrażania siebie - stąd coraz większa popularność personalizacji przestrzeni za pomocą plakatów, naklejek, wydruków czy konkretnych motywów na ubraniach.

Co ważne: obecnie można to robić stosunkowo niskim kosztem. Tradycyjne kartridże w rodzinie drukarek EcoTank zostały bowiem zastąpione zaawansowanym systemem stałego zasilania w atrament, co eliminuje konieczność kosztownej wymiany wkładów. Przykład? Modele Epson L3286 i L3271 pozwalają wydrukować na jednym komplecie tuszów 6500 kolorowych stron. Nie tylko na zwykłym papierze zresztą, ponieważ urządzenia te są kompatybilne również z innymi nośnikami, jak papier magnetyczny czy termotransferowy.
Z kolei projektory Epson, jak choćby Epson EH-LS650W, EF-21G i EF-22N, to idealne narzędzia dla tych, którzy chcą zmieniać klimat wnętrza w zależności od nastroju. Dzięki nim można wyświetlić pejzaż, kominek czy dekoracje świąteczne w jakości, która nie zaburza odbioru kolorów. Projektory od Epsona, zarówno większe, jak i mniejsze modele (EF-21G i EF-22N to 2,3 kg wagi i 20 cm długości) sprawiają, że kolory przestają być tylko tłem, a stają się aktywnym elementem wpływającym na samopoczucie. Wystarczy kilka kliknięć, aby salon zamienił się w relaksującą oazę, studio wspierające kreatywność czy przestrzeń dodającą energii. Wszystko zależy od tego, jakich bodźców akurat potrzebujemy. Bez remontu czy nawet przemeblowania.
Kolory czasem działają na nas podprogowo, innym razem wybieramy je całkiem świadomie. Zawsze jednak są z nami obecne i mówią coś istotnego o naszych emocjach, potrzebach czy sposobie myślenia. Tu nie ma przypadków! Wyniki sondy jasno pokazują, że nawet jeśli nie każdy z nas rozkłada swoje kolorystyczne wybory na czynniki pierwsze, większość przyznaje, że barwy mają znaczenie. A dzięki nowoczesnym technologiom możemy je łatwo przenieść na ściany, ubrania czy przedmioty codziennego użytku.
Materiał promocyjny