Reklama

Reklama

Jelito drażliwe

Dokuczają ci nawracające bóle brzucha, skurcze i wzdęcia? Wprowadź do diety składniki, które zadbają o mikroflorę w jelitach. Od niej zależy nie tylko trawienie, ale także zdrowie całego ciała.

To one dbają o prawidłowy skład flory bakteryjnej w Twoich jelitach. Najwięcej probiotyków, czyli pożytecznych bakterii zawierają kiszonki oraz fermentowane przetwory mleczne. Prebiotyki, które wspomagają namnażanie i wzrost probiotyków, znajdziesz w warzywach, zwłaszcza korzeniowych. Jak najczęściej sięgaj po:

Kiszoną kapustę lub inne kiszone warzywa (ogórki, buraki, paprykę, marchew). Powinnaś dodawać je przynajmniej do jednego posiłku dziennie. Możesz także jeść je na przekąskę. Są niskokaloryczne i sycące. Jeden średni ogórek lub miseczka kiszonej kapusty to zaledwie 12 kcal. Oprócz probiotyków zawierają mnóstwo witamin (C, A, E, K i z grupy B), wapń oraz sporo błonnika, który wspomaga pracę jelit. Pamiętaj jednak, aby kupować dobrej jakości kiszonki. Czytaj skład na opakowaniach. Jeśli zawierają ocet, odłóż je, bo ocet niszczy probiotyki.

Reklama

Jogurt, kefir, zsiadłe mleko, maślankę. Pij szklankę dziennie jednego z tych napojów. Sprawdzaj na etykietach, co zawierają. Aby można było uznać je za probiotyczne, muszą mieć minimum 10 mln jednostek bakterii Bifidobactericum lub 100 mln bakterii Lactobacillus na 1 gram.

Ocet jabłkowy. Codziennie na czczo pij szklankę przegotowanej wody z łyżką octu jabłkowego. Dzięki temu zwiększysz liczbę pożytecznych bakterii w jelitach i oczyścisz organizm z toksyn.

Warzywa zawierające inulinę, węglowodan, który jest doskonałą pożywką dla pożytecznych bakterii. Najwięcej inuliny znajduje się cykorii, cebuli, czosnku, porach, szparagach, bananach oraz w topinamburze (słoneczniku bulwiastym). Codziennie jedz warzywa z inuliną. Gotuj je na parze lub piecz w piekarniku. D

Tarte jabłka lub banany na przekąskę. Owoce te zawierają rozpuszczalny błonnik, który korzystnie wpływa na pracę jelit, nie drażni żołądka i nie powoduje wzdęć. Jabłka obierz przed starciem, ponieważ skórka może powodować skurcze jelit, a nawet ból brzucha i biegunkę.

Dostarcz magnezu

Dzięki niemu złagodzisz dolegliwości występujące w zespole jelita drażliwego. Magnez rozluźnia mięśnie i zmniejsza skurcze. Aby zapewnić sobie wystarczającą dawkę tego pierwiastka (350 mg dziennie), jedz produkty, które zawierają go najwięcej.

Potrzebną ilość dostarczy Ci np.:

  • 8 łyżek nasion dyni
  • lub 3 garście orzechów brazylijskich
  • albo 2 szklanki świeżego szpinaku
  • lub 2 szklanki gotowanej soi
  • albo szklanka kaszy gryczanej.

Wypróbuj zioła

Korzeń mniszka lekarskiego zawiera dużo inuliny, która korzystnie wpływa na florę jelitową. Pij szklankę wywaru dziennie sporządzonego z łyżki suszonego korzenia mniszka i szklanki wody.

Nagietek lekarski łagodzi stany zapalne jelit i zawiera dużo magnezu. Pij szklankę naparu dziennie (łyżeczka ziół na szklankę wody).

Rumianek pomaga na wzdęcia i gazy. Zapobiega również nadmiernej fermentacji w jelitach i działa przeciwzapalnie. Pij szklankę naparu dziennie (łyżeczka koszyczków rumianku na szklankę wody).


Rewia

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy