Reklama

Reklama

Jabłko: Owoc doskonały

O gustach i smakach trudno dyskutować. Każdy wie najlepiej, co mu smakuje i co mu się podoba. Jabłka mają szerokie grono fanów. Polacy w większości je kochają, ale czy wszyscy powinni się nimi zajadać?

To właśnie jabłko najczęściej ląduje w tornistrze ucznia. Świetnie sprawdza się w roli zdrowej przekąski śródlekcyjnej, w pracy i na pikniku. Jest trwałe w transporcie, nie tak delikatne, jak chociażby maliny. To korzystne aspekty techniczne, ale jabłko to przede wszystkim ciekawy pakiet wartości odżywczych. Zawiera też wszystkie frakcje błonnika. Co to dla nas oznacza? Wyjaśniamy!

Jabłko: Raj na ziemi

Symbolika tego owocu jest wyrazista. Jedni widzą w nim pokusę, inni źródło życia. Zajmijmy się jednak walorami odżywczymi jabłek, które nigdy nie pachną tak pięknie, jak u schyłku lata. Wykarmione sierpniowym słońcem mają jędrne skórki i soczysty, chrupiący miąższ.

Reklama

I skórka, i miąższ są skarbnicą tego, co w jabłkach najcenniejsze. Dlatego jeśli nie podajemy ich małemu dziecku i nie mamy poważnych chorób trzewnych - zjadajmy jabłko w całości, czyli ze skórką. Wtedy zyskamy najwięcej.

Jabłko: O co chodzi z tym błonnikiem?

Słowo błonnik odmieniamy przez wszystkie przypadki. Raczej nie jest dla nikogo tajemnicą, że w świecie przesyconym wysokoprzetworzoną żywnością jemy go zbyt mało. A błonnik, choć nie jest substancją odżywczą, tylko balastową, pełni szereg ważnych funkcji. Dokładniej mówiąc, dba o ich niezakłócony przebieg.

Błonnik to więcej niż pobudka dla rozleniwionych jelit, usuwanie złogów i niwelowanie zaparć. Surowe włókno roślinne (błonnik) sprzyja normalizacji poziomu cukru i cholesterolu we krwi. Jest ważny nie tylko przy już zdiagnozowanej cukrzycy czy miażdżycy, ale również jako istotny czynnik profilaktyki tych i wielu innych chorób.

Ma też korzystny wpływ na sylwetkę i witalność. Trudno przecież mówić o dobrym samopoczuciu i energii do działania, gdy w brzuchu panuje bezruch, a jelita wydają się pogrążone w nieprzerwanym zimowym śnie.

Jabłko: Wszystkie frakcje błonnika

Błonnik ma dwie zasadnicze frakcje: rozpuszczalną i nierozpuszczalną. Rozpuszczalny błonnik pokarmowy to pektyny, które wiążą wodę, tworzą żele i wiążąc metale ciężkie - przyspieszają usuwanie toksyn z organizmu.

Błonnik nierozpuszczalny to celuloza, hemiceluloza i ligniny. To one pobudzają pasaż jelitowy, stymulują wydzielanie kwasów żółciowych i spowalniają proces wchłaniania glukozy.

Jabłka obfitują też w szereg witamin, minerałów i kwasów owocowych. Są dobrym wyborem, gdy dopada nas tak zwany wilczy głód. Odżywiają, a wypełniający żołądek błonnik pozwala zagłuszyć nieposkromioną potrzebę zjedzenia czegokolwiek, czyli najczęściej jakiegoś produktu śmieciowego.

Ewa Koza, mamsmak.com

Zobacz także:

Sześć połączeń, z których warto zrezygnować

Pietruszka: Dużo więcej niż dodatek do rosołu

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje