Rosyjskie Elle pisze o „pokoleniu Z”. To świadome nawiązanie?
W marcowym wydaniu rosyjskiej edycji magazynu „Elle” pojawił się temat „pokolenia Z”, które ma zmieniać świat. Tymczasem litera „Z” jest malowana na rosyjskich czołgach, eksponowana na prorosyjskich manifestacjach i grafikach w mediach społecznościowych. Akcja propagandowa ma upewnić Rosjan w przekonaniu, że Putin nie zaatakował Ukrainy, a prowadzi tam jedynie „operację specjalną”. Internauci zastanawiają się, czy temat rosyjskiego „Elle” jest więc zbieżnością zdarzeń czy świadomym nawiązaniem?
"Generacja multitasking", "ciche pokolenie", "Generation V" - tak nazywa się pierwsze pokolenie, które dorasta we w pełni scyfryzowanym społeczeństwie — ludzi urodzony po 1995 roku określa się też mianem pokolenia Z. Czy to o nim mowa w najnowszym wydaniu rosyjskiego magazynu "Elle"? Nawiązanie wydaje się mieć bowiem drugie dno.
Pokoleniem Z nazywa się ludzi urodzonych od roku 1995 do roku 2010, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy. Według amerykańskiego pisarza i dziennikarza, Bruce Horovitza, pokolenie Z zaczyna się w roku 1995. Dla Kelley School of Business pokolenie Z obejmuje dzieci urodzone w latach 1997-2010. Agencja komunikacji i marketingu Frank N. Magid Associates, założona przez amerykańską konsultantkę do spraw marketingu — Frank Magid, określiła tę grupę jako Pluralist Generation lub Plurals i utrzymuje, że grupa ta obejmuje dzieci urodzone od 1997 po dzisiaj.
W odróżnieniu od poprzedniej generacji, określanej mianem generacji Y, która stopniowo wkraczała do cyfrowego świata, dla pokolenia Z cyfrowy świat istnieje od zawsze. Jest to pokolenie dorastające w świecie nowoczesnych technologii, uznawane jednocześnie za ludzi, którzy w "realnym" świecie spędzają zdecydowanie mniej czasu niż poprzednie generacje.
Wśród cech charakterystycznych dla pokolenia Z wymienia się: posiadanie wielkich planów na przyszłość, przedsiębiorczość, otwarcie i bezpośredniość, chęć podróży i poznawania nowych ludzi czy posiadanie silnej potrzeby zmieniania świata.
Tymczasem "Z" mają na swoich pancerzach namalowane rosyjskie pojazdy pancerne, biorące udział w operacji w Ukrainie. Litera stała się w Rosji symbolem wsparcia dla żołnierzy, a także wykorzystuje się ją w materiałach propagandowych. Korzystają z niej również sami Rosjanie, czyli obywatele, którzy popierają działania wojsk.
Literę "Z", jak napisał o niej po raz pierwszy The Telegraph, określa się mianem "nowej swastyki". Początkowo eksperci uważali, że było to jedynie oznaczenie, pozwalające zorientować się w pozycjach konkretnych formacji. Zgodnie z kolejną interpretacją litera oznaczała Запад (ros. zapad), czyli zachód, co miałoby napędzać wojskowych do walki z zachodnim światem.