Reklama

Alibaba Group, WWF i F5 Shanghai wspólnie przeciwko zanieczyszczaniu środowiska maseczkami

Alibaba Group postanowiła podjąć współpracę z WWF i F5 Shanghai, by zwrócić uwagę konsumentów na problem, z którym mierzymy się już od półtora roku - zanieczyszczenie środowiska, mórz i oceanów jednorazowymi maseczkami. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że to właśnie Alibaba produkuje sporą ich część - ten gigant każdego dnia wypuszcza w środowisko naturalne tony plastiku.

Alibaba Group to jedna z największych na świecie, chińska platforma e-commerce. Częścią tej grupy jest popularny sklep internetowy, AliExpress, z którego korzystają miliony klientów na całym świecie, w tym grubo ponad pięć milionów Polaków. 

WWF, czyli Światowy Fundusz na rzecz Przyrody, to organizacja pozarządowa i ekologiczna, której misją jest powstrzymanie degradacji środowiska naturalnego i ochrona zagrożonych gatunków. Jej główna siedziba znajduje się w Szwajcarii. F5 Shanghai to natomiast niezależna agencja kreatywna, która łączy technologię z ludzkimi spostrzeżeniami i doświadczeniami, tworząc na ich podstawie chwytające za serca historie - czy udało się to i tym razem? 

Reklama

Pandemia koronawirusa: Do oceanu trafiły już prawie dwa miliardy maseczek

Ostatnie miesiące dały się nam mocno we znaki, ale ekolodzy i aktywiści działający na rzecz przyrody przekonują, że jeszcze bardziej niż człowiek, ucierpiało środowisko. Podczas pandemii koronawirusa do oceanów trafiły już prawie dwa miliardy maseczek! Te liczby przerażają, tym bardziej jeśli uzmysłowimy sobie jak ogromnym zagrożeniem dla zwierząt i morskich stworzeń są produkty z plastiku. Żółwie morskie mylą foliówki i maseczki z pożywieniem, mniejsze stworzenia mogą w nich ugrzęznąć i udusić się lub zginąć z głodu, a pływający w oceanach mikroplastik jest trującą tykającą bombą. 

Najnowsza kampania Alibaba Group, WWF i F5 Shanghai ma zwrócić uwagę świata na problem zanieczyszczenia środowiska odpadami medycznymi, w tym obecnymi już w każdym zakątku globu maseczkami jednorazowymi. Głównym jej punktem jest występ artysty Qiurui Du w programie zatytułowanym „Fading Sea Creatures”.

Na filmie widzimy jak Qiurui Du maluje obraz na płótnie, pokrytym w całości maseczkami jednorazowymi. Przedstawia on pływające w morzu meduzy - jedne z najbardziej odpornych i najdłużej żyjących stworzeń na świecie. Gdy obraz jest już gotowy, artysta zanurza go w wypełnionym wodą akwarium - kolory nagle znikają, zostaje tylko białe płótno, symbolizujące pływające w oceanach maseczki. W tle oglądamy również film, obrazujący trudne życie morskich stworzeń w czasie pandemii. Żółwie, ryby i meduzy pływają między maseczkami, często nieświadome niebezpieczeństwa, jakie niosą z sobą te plastikowe jednorazówki. 

W pewnym momencie artysta wyciąga z wody obraz, a ten stopniowo odzyskuje kolory i na nowo podziwiać możemy piękno morskich głębin. To co udało się wyczarować na scenie, nie ma jednak nic wspólnego ze smutną rzeczywistością - maseczki nie znikną nagle z mórz i oceanów, nie wyłowimy ich z dnia na dzień - musimy zacząć używać ich z głową, właściwie je recyclingować, a w najlepszym wypadku przerzucić się na materiałowe maseczki wielorazowe. 

Kampania Alibaba Group podejmuje bardzo ważny temat i dobrze, że coraz więcej dużych firm i instytucji mówi o nim głośno, ale bez wątpienia spotka się ona także z krytyką. O pomoc w ograniczaniu produkcji plastikowych śmieci apeluje przecież firma, która każdego dnia produkuje tony tego materiału. Ekolodzy mają jednak świadomość, że dziś każdy głos w tej sprawie jest na wagę złota - nie uratujemy świata, jeśli już dziś nie ograniczymy konsumpcjonizmu, a kraje nie wprowadzą systemowych rozwiązań chroniących środowisko. Zgodnie z zasadą, że wszystko, czego dziś potrzebujemy, zostało już prawdopodobnie wyprodukowane. 

***
Zobacz również:


Wysycha największe jezioro Kalifornii. Przerażający efekt suszy!

Martwa strefa Pacyfiku wciąż rośnie. Naukowcy mówią o katastrofie

Styl.pl
Dowiedz się więcej na temat: koronawirus | zanieczyszczenie środowiska
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy