Wagon panoramiczny w Polsce. Podróż pociągiem z widokami
Jak poinformowała spółka Intercity w pociągu relacji Graz - Przemyśl pojawi się specjalny wagon panoramiczny ze Szwajcarii. Skład zostanie uzupełniony co prawda dopiero latem 2023, ale oznacza to, że polscy miłośnicy kolei będą mogli nacieszyć się pięknymi widokami w czasie podróży.
Jak informuje "Rynek Kolejowy" od 11 czerwca 2023 roku w składzie pociągu EC/IC 104 Porta Moravica, który kursuje pomiędzy austriackim miastem Graz a polskim Przemyślem, przez Wiedeń, Ostrawę, Katowice i Kraków, pojawią się trzy nowe wagony przekazane przez Szwajcarów.
Jednym z wagonów jest Apm61 Pano z pokładem panoramicznym. Pokład panoramiczny to specjalny układ okien, który pozwala pasażerom na oglądanie widoków z trasy w czasie jazdy.
Duże, wysokie i szerokie okna poprowadzone są praktycznie od podłogi aż po sam sufit. Jak powiedziała rzecznika szwajcarskich linii kolejowych w rozmowie z "RK" trzy przekazane wagony pochodzą ze składu kursującego na trasie Zurych - Graz.
Jak na razie takie rozwiązania były normą w kolejach szwajcarskich SBB, amerykańskich czy japońskich. Teraz panoramiczny pojazd będzie dostępny dla pasażerów transeuropejskiego połączenia pomiędzy Grazem a Przemyślem.
Czytaj więcej: "Pasażerowie mają obawy". Rzecznik PiS pyta o bilety PKP Intercity
Oznacza to, że w Polsce szansę skorzystania z niecodziennych widoków będą miały osoby podróżujące pociągiem Porta Moravica od granicy z Czechami w Bohuminie przez Wodzisław Śląski, Rybnik, Katowice, Kraków, Tarnów, Dębicę czy Rzeszów.
Pociąg ten wszedł do użytku na tej trasie w tamtym roku i już oferuje pasażerom wysoki komfort jazdy. Zarówno Ministerstwo Infrastruktury, jak i Polskie Koleje Państwowe przyznają, że chcą przywrócić część dawnych połączeń międzynarodowych, rozszerzając ofertę dla osób podróżujących pociągami za granicę.
Czytaj więcej: Polska Kolej Poczeka. Coraz trudniej sprawdzić, o ile spóźni się pociąg
Przekazanie panoramicznego wagonu oraz dwóch kolejnych wysokiej klasy pojazdów było możliwe dzięki umowom pomiędzy Austriakami a Szwajcarami. Decyzja ta była konsultowana również z przedstawicielami kolei w krajach, przez które poprowadzona jest trasa Porta Moravica, czyli z Czechami i Polakami.