Salvatore Ferragamo: Luksus i wygoda
Wygoda, luksus i piękno – to wartości, którym hołdował Salvatore Ferragamo. Stały się filozofią stworzonej przez niego marki, rozpoznawalnej przez znawców mody na całym świecie.
Niespełna 9-letni Salvatore już doskonale wiedział, co chce robić w życiu - to wówczas zaprojektował i uszył dla swojej siostry pierwsze buty.
Jako 16-latek, na początku XX wieku, Ferragamo wyemigrował z rodzinnej wioski na południu Włoch do Ameryki, by szlifować umiejętności. Tam, w erze rozkwitu produkcji masowej, zaproponował ręcznie wykonywane ekskluzywne obuwie na miarę. Hollywood pokochało go za te luksusowe buty, a gwiazdy kina - Pola Negri, Mea West, Rudolf Valentino - chciały chodzić wyłącznie w butach od Salvatore Ferragamo.
Jemu i jego "obuwniczym eksperymentom" setki wielbicielek butów na całym świecie zawdzięczają szpilki, platformy, drewniane czy korkowe koturny oraz zastosowanie nowatorskich materiałów do produkcji obuwia: korka, bakelitu, koronki, sznurka czy rafii.
Buty przyniosły mu nie tylko sławę i pieniądze, ale zagwarantowały miejsce wśród największych projektantów. Dzięki samozaparciu, wierze w siebie i doskonałemu warsztatowi (Ferragamo studiował anatomię, by jego buty idealnie leżały na stopie) do dziś jego projekty są synonimem elegancji, a logo z odwróconą podkową rozpoznawalnym symbolem luksusu.
Gancino
Po raz pierwszy odwrócona podkowa - Gancino - pojawiła się na Ferragamo torebce w 1969 r. Jest jednym z charakterystycznych detali pojawiającym się na butach i torebkach marki.
Włoskie "ganci" oznacza mały haczyk z metalu wykorzystywany do wieszania różnorakich przedmiotów. Inspiracją znaku jest brama z kutego żelaza w Palazzo Spini Ferroni we Florencji, w której firma ma swoją rezydencję od 1938 r. Dziś też tam znajduje się Museo Ferragamo, gdzie są wyeksponowane m.in. wszystkie historyczne buty wykonane z nowatorskich materiałów.
Dziś logotypem Salvatore Ferragamo sygnowane są ubrania, buty, apaszki, okulary, torebki oraz perfumy. Innymi znakami rozpoznawczymi marki są biżuteryjne zdobienia na butach, kolorowe paski na platformach i koturnach czy paski zapinane wokół kostki. Drugim sztandarowym i opatentowanym symbolem marki jest kokardka Vara umieszczana m.in. na balerinach, od niej właśnie nazwanych Varina.
Imperium stworzone przez Salvatore Ferragamo to wciąż firma rodzinna, którą po śmierci założyciela przejęła jego żona Wanda - dziś ponad dziewięćdziesięcioletnia kobieta, która wciąż dogląda interesów. Potomkowie włoskiego szewca - żona, dzieci i 23 wnuków - rozwijają powstałą z pasji firmę, która stała się modowym imperium.
Na wybiegach i na ulicy
Salvatore Ferragamo jest dziś jednym z najważniejszych domów mody na mapie Europy. Ferragamo to kwintesencja włoskiego luksusu, unikatowe i zarazem komfortowe projekty, zwłaszcza buty, od których marka zaczęła swoją historię.
Dziś sztandarowym produktem marki są klasyczne baleriny Varina. Ich fanką jest m.in. blogerka modowa Olivia Palermo, uważana za jedną z najlepiej ubranych kobiet na świecie.
Projekty Ferragamo to luksus i piękno, ale także wygoda dostosowana do nowoczesnego stylu życia i standardów. Kobiece, podkreślające sylwetkę, ale też dalekie od kultu bardzo szczupłej modelki ubrania z kolekcji marki zyskują przychylność kobiet na całym świecie, także tych o pełnych kształtach. A doskonale skrojone garnitury męskie łączą tradycję i nowoczesność.
Kolekcja Ferragamo wiosna/lato 2015 to subtelne, zwiewne sukienki z lekkich materiałów, które tak podobają się gwiazdom oraz styl boho, który z kolei pokochają ulice europejskich miast.
Zimowa kolekcja, którą marka zaprezentowała podczas Tygodnia Mody w Mediolanie, zapowiada triumf geometrycznych wzorów i bardzo kobiecych fasonów.
Gwiazdy i Ferragamo
Firma obuwnicza z Florencji projektowała buty dla samej Marilyn Monroe. Ikona kina nosiła także sukienki i dodatki tego domu mody. Klientkami Ferragamo były również Eva Peron, Greta Garbo, Audrey Hepburn czy Sophia Loren.
Długie, zwiewne suknie z lekkiego materiału marki Ferragamo często pojawiają się na czerwonych dywanach, w blasku fleszy. Ich kunszt doceniły, m.in. Jennifer Aniston, Angelina Jolie, Cameron Diaz, Meryl Streep, Jennifer Lopez, Sharon Stone, Lady Gaga czy Penelope Cruz. Doskonale skrojone garnitury włoskiego imperium modowego nosi Ryan Gosling.
Dom mody Ferragamo to także dodatki i perfumy - twarzą najnowszej kampanii zapachu Emozione Salvatore Ferragamo została polska modelka Małgorzata Bela.
Torebki marki Ferragamo należą do ulubionych Demi Moore, Cameron Diaz, Umy Thurman, Madonny i Kylie Minogue.