Twarz widoczna w skale zaskoczyła archeologów. Rozwikłanie tajemnicy oblicza nie będzie łatwe

Obwód akmolski to region w Kazachstanie, gdzie podczas rutynowej inspekcji pracownicy rządowi natknęli się na tajemniczą płaskorzeźbę. W kamieniu wyryto ludzką twarz. Gdy na miejsce przybyli archeolodzy, okazało się, że znalezisko będzie nie lada wyzwaniem.

Porosły mchem kamień patrzył na nich ludzkimi oczami

Departament Sytuacji Nadzwyczajnych odpowiada w Kazachstanie za zapobieganie, prowadzenie i nadzorowanie postępowania w sytuacjach kryzysowych wynikających z klęsk żywiołowych i katastrof. Podczas rutynowej inspekcji w regionie akmolskim, jego pracownicy natknęli się na porosły mchem kamień, z którego spoglądała na nich twarz. Szybko ocenili, że płaskorzeźba musi być wiekowa i wezwali archeologów.

Zobacz również: “Takie odkrycie to jak wygrana na loterii”. Lenistwo rabusiów ocaliło skarb Majów

Przybyli na miejsce archeolodzy byli zdumieni

Gdy naukowcy przybyli na miejsce, kamienne oblicze wprawiło ich w nie lada zdumienie. Choć przeciętnemu zjadaczowi chleba Kazachstan nie kojarzy się z wielkimi odkryciami, to prowadzone są tam liczne wykopaliska, które budzą niemałe zainteresowanie wśród międzynarodowej społeczności archeologów, bo ujawniają ślady starożytnych cywilizacji. Mimo licznych śladów obecności człowieka na tym terenie od tysięcy lat, tego typu odkrycie zdarzyło się po raz pierwszy. Oczywiste pytanie, jakie pojawiło się w głowach archeologów: kto i kiedy wkuł twarz w skale? Znalezienie odpowiedzi będzie nie lada wyzwaniem.

Wielka zagadka kamiennego oblicza

Określenie wieku kamiennego oblicza okazało się bardzo trudne, ponieważ nie można zastosować tutaj metody datowania izotopowego. Naukowcy liczą, że po otwarciu w tym miejscu wykopalisk, uda się znaleźć w pobliżu płaskorzeźby szczątki organiczne, która pozwoliłby wykorzystać datowanie radiowęglowe.