Chroń swoje dane
Ostatnio złodzieje wyspecjalizowali się w tzw. kradzieży tożsamości, czyli wykorzystywaniu danych osobowych lub haseł do okradania kont bankowych.
Dlatego warto wcześniej pomyśleć o bezpieczeństwie.
Uwaga na maile
Podstawą jest zapobieganie. Dlatego nigdy nie udostępniaj nikomu swojego loginu i hasła do bankowego konta internetowego. Uważaj również na dziwne e-maile podszywające się pod różne instytucje.
Na przykład bank nigdy nie może cię prosić tą drogą o podanie swoich danych lub kodów do przelewów. Warto mieć także skomplikowane hasło i inne dla każdego serwisu. Nie twórz go z całych wyrazów, tylko np. ze skrótów słów, używając dużych i małych liter.
Zabezpiecz telefon
Obecnie telefon i SMS często służy do weryfikacji przelewów. Dlatego chroń dostęp do niego kodem PIN lub wzorem. Nie rób również przelewów na laptopie w miejscach, gdzie sieć internetowa (WiFi) jest publiczna.
Zgłoś zgubę lub kradzież
Gdy zgubisz albo zostaną ci skradzione dowód lub karta bankomatowa, natychmiast je zastrzeż. Można to zrobić w dowolnym banku w Polsce, bo wykorzystują one wspólną bazę dokumentów zastrzeżonych. Łatwiej jest też zastrzec kartę telefonicznie (także z zagranicy) pod telefonem +48 828 828 828. W przypadku gdy podejrzewasz, że doszło do włamania na konto internetowe, zmień hasło i zgłoś to bankowi.