Dobrać odpowiedni kolor
Właściwie dobrany kolor ujmuje lat, tuszuje zmęczenie, podkreśla urodę. Oto praktyczne porady, jak go dopasować.
Każdy człowiek ma swoje przyjazne mu kolory, w których wygląda korzystniej. Właściwie dobrana barwa sukienki, bluzki, apaszki potrafi ująć kobiecie lat, podkreślić jej urodę, zatuszować zmęczenie. To samo dotyczy mężczyzn. I odwrotnie, niewłaściwie dobrany kolor ubrania - postarza, eksponuje zmarszczki, sprawia, że wyglądamy szaro, nieatrakcyjnie, a nawet wzbudzamy antypatię otoczenia.
Bywa, że nawet wówczas, gdy bardzo nam zależy na sprawieniu dobrego wrażenia, popełniamy kolorystyczne błędy. Wtedy, mimo że wydaliśmy krocie na rzeczywiście wspaniałą kreację, doczekamy się najwyżej komplementu w rodzaju - jaka piękna suknia. A przecież nie o to chodzi, by chwalono nasze ubranie. O pełnym sukcesie można mówić dopiero wówczas, gdy usłyszymy - Jak ty dziś ładnie wyglądasz.
- Człowiek jest częścią przyrody, która jest wielobarwna. Na co dzień otoczeni jesteśmy kolorami natury, stanowimy cząstkę naturalnej harmonii barw. Mamy też w swojej naturze zakodowane poczucie tej harmonii, które jednak, wraz z rozwojem cywilizacji, uległo zakłóceniu. Być może dlatego najwięcej naturalnego wyczucia kolorów zaobserwować można u małych dzieci - mówi Halina Piskunowicz, jedna z nielicznych w Polsce osób zajmujących się zawodowo analizą kolorystyczną, czyli indywidualnym doborem właściwej gamy kolorystycznej dla danego człowieka.
- Jak wynika z badań, mniejsze dzieci, poproszone o wybranie ulubionych kolorów, zawsze spośród wielu wybiorą te, które są dla nich najwłaściwsze.
Dopiero potem, pod wpływem gustów rodziców i otoczenia, ten naturalny instynkt najczęściej ulega wypaczeniu.
Gdy jesteśmy młodzi, wszystkie kolory nas lubią
Nowa profesja, która właściwie nie doczekała się jeszcze rodzimej nazwy, jest w Polsce reprezentowana przez bardzo wąski krąg przedstawicieli. Jednakże zapotrzebowanie na świadczone przez nich usługi systematycznie rośnie. Pierwsi znaczenie kolorów docenili ludzie, dla których ich zewnętrzny wizerunek jest częścią wykonywanego zawodu, bądź ma dla niego istotne znaczenie, czyli: artyści, prezenterzy telewizyjni, politycy, ludzie estrady. Bardzo szybko jednak poszerzył się krąg osób, dla których pobudką dla poddania się analizie kolorystycznej były motywy zawodowe.
Do ludzi z pierwszych stron gazet dołączyli menadżerzy, przedsiębiorcy, handlowcy, przedstawiciele agencji i instytucji mający bezpośredni kontakt z klientem i pragnący wywrzeć na nim jak najlepsze wrażenie. Po nich przyszli zwykli klienci, pragnący po prostu lepiej wyglądać.
- Znaczenie gry kolorystycznej rośnie wraz z wiekiem człowieka - twierdzi pani Halina Piskunowicz, kolorystka. - Tak to już jest, że gdy jesteśmy młodzi, piękni i zdrowi, to prawie wszystkie kolory nas lubią. Jednakże, gdy ząb czasu nadszarpnie nieco nasze wdzięki, wtedy dobór kolorystyczny ma coraz większe znaczenie, pozwalając wydobyć korzystne cechy urody i nie pogłębiać cech niekorzystnych. Nie znaczy to wcale, że w starszym wieku gama przyjaznych nam barw ulega zmianie. Dana osoba ma określoną tonację skóry, barwę włosów i kolor oczu. Na tym bazuje analiza kolorystyczna człowieka, którą wystarczy zrobić raz w życiu.
Zimne lato, ciepła wiosna
Właściwie przeprowadzona analiza kolorystyczna to bardzo żmudne i pracochłonne zajęcie. Przeważnie trzeba na to poświęcić od dwóch do trzech godzin. Aby dobrać grupę kolorów odpowiednich dla danej osoby, trzeba najpierw ustalić naturalny kolor jej włosów (fakt, iż włosy są farbowane, dla specjalisty nie stanowi problemu), określić barwę i tonację skóry (przy określaniu karnacji bierze się pod uwagę także koloryt opalenizny, a nawet barwę piegów, plamek i przebarwień skórnych) oraz dokładnie określić kolor tęczówek oczu (wszelkie plamki mają swoje znaczenie).
To wstępne badanie pozwala zakwalifikować osobę do jednej z dwóch podstawowych grup - kolorów ciepłych lub zimnych. Następny etap analizy ma już charakter praktyczny i odbywa się przy pomocy kolorowych chust. Każda chusta jest w innym kolorze, razem stanowią gamę ponad 80 barw. Praca kolorystki polega na ustaleniu, której grupie kolorystycznej będzie podlegała dana osoba, ponieważ wśród barw ciepłych i zimnych można wyróżnić system kolorów intensywnych oraz drugi barw delikatnych, przytłumionych. Kolory ciepłe dzieli się na dwie grupy - wiosny i jesieni, różniące się intensywnością. W tonacjach wiosennych dominuje koral i kolory wielbłądzie, są to barwy czyste, przejrzyste, intensywne. Kolory jesieni to przede wszystkim brązy, żółcie i terakoty, które są tłumione i wyciszone.
Grupa kolorów zimnych dzielona jest na barwy lata i zimy. Wśród barw letnich dominują róż i niebieski o wyciszonej, subtelnej tonacji, w zimowych zasadnicze znaczenie ma biel i czerwień, kolory czyste, intensywne.
Analizie poddają się nawet koronowane głowy
Wszystko odbywa się przed lustrem i zainteresowana osoba może kontrolować efekty tej pracy. Często zdarza się, że efekt działań kolorysty wywołuje u osób zainteresowanych spore zaskoczenie. Bywa, że do kolorów najodpowiedniejszych zaliczany jest taki, którego dany człowiek zdecydowanie nie lubi.
- Tymczasem nigdy nie zdarza się, by kolor ustalony, jako odpowiedni dla konkretnej osoby, "nie lubił" tej osoby, choćby ona sama odczuwała do niego antypatię. Ponadto wszystkie kolory odpowiednie mają jedną kapitalną cechę, mianowicie tę, że bardzo dobrze współgrają ze sobą, co pozwala na dowolne ich łączenie, a efekt takiej kompozycji zawsze jest właściwy - zapewnia Halina Piskunowicz.
Gdy ocena kolorystyczna jest zakończona, badana osoba uzyskuje informację, które kolory będą dla niej właściwe na okrycia wierzchnie, żakiety i kostiumy oraz bluzki, sukienki i dodatki. Poza informacją otrzymuje się także karnet zawierający kartoniki z próbkami odpowiednich dla danej osoby kolorów. Taki karnet można potem nosić ze sobą cały czas w torebce, jako bardzo pomocne narzędzie przy zakupach.
Panie korzystające z usług kolorystki, które często są zainteresowane zmianą koloru włosów, uzyskują również informacje o tonacjach dla nich najbardziej odpowiednich a także porady dotyczący rodzaju makijażu (kolor podkładu, szminki, cieni do powiek). Usługa obejmuje również informację o gamie kolorystycznej dodatków takich jak rękawiczki, buty, torebka, rajstopy i biżuteria. W przypadku panów uwaga koncentruje się na barwach ubrania - płaszczy, kurtek, garniturów, koszul, krawatów.
Metoda doboru kolorystycznego stosowana przez Halinę Piskunowicz wywodzi się ze "szkoły angielskiej" Jane Anderson, będącej przedstawicielką amerykańskiej Akademii Mody na Europę. Jane Anderson należy do najsławniejszych przedstawicielek swego fachu. Przeprowadzała m.in. analizę kolorystyczną wielu koronowanych głów w Europie a także znanych gwiazd ze świata filmu i estrady. Dziś angielska kolorystka zajmuje się również szkoleniem adeptów tej sztuki.