Reklama

Reklama

Hashimoto. Dlaczego tak trudno schudnąć

​Choć ta choroba może pojawić się w każdym wieku, zmagają się z nią głównie kobiety między 45. a 65. rokiem życia. Pomimo ograniczonego apetytu tyją i nie potrafią sobie z tym radzić.

Objawy i badania

Jeśli zaczęłaś przybierać na wadze, ciągle jesteś zmęczona odczuwasz chłód, dokuczają ci zaparcia, masz dużo gorszy nastrój, nie możesz się skoncentrować i spać, twoja skóra stała się szorstka i sucha, a włosy zaczęły wypadać, zrób badania w kierunku choroby Hashimoto: TSH, f3, i f4 stężenie przeciwciał: anty-TPO i anty-TG, USG tarczycy.

Podstępna choroba

Hashimoto jest jednym z typów przewlekłego zapalenia tarczycy na tle autoimmunologicznym. To znaczy, że układ odpornościowy, traktując hormony wydzielane przez ten gruczoł jak ciała obce - wytwarza przeciwciała, które powoli niszczą jego tkanki. To prowadzi do zaburzeń gospodarki hormonalnej i niedoczynności tarczycy, a w konsekwencji do złego funkcjonowania całego organizmu. 

Reklama

Dochodzi m.in. do zwolnienia przemiany materii (hashimoto często idzie w parze z insulinoopornością) i przyrostu masy ciała, pomimo obniżonego apetytu. Nasilają się obrzęki, zwłaszcza na twarzy (sprawia wrażenie nabrzmiałej), szyi i w okolicach oczu. Zaburzona zostaje gospodarka lipidowa. 

W walce o szczupłą figurę

Przede wszystkim należy ustabilizować poziom hormonów tarczycy, czyli trzeba się zgłosić do endokrynologa. Właściwie dobrana dawka leku (najczęściej jest to syntetyczny hormon) powoduje, że można zahamować rozwój choroby (ale nie można jej wyleczyć). Stopniowo poprawia się też przemiana materii. 

Leczenie farmakologiczne warto połączyć z właściwą dietą. Ale nie ma jednej dobrej dla każdego, bo hashimoto często współistnieje z innymi schorzeniami o podłożu immunologicznym. W jadłospisie trzeba ograniczyć żywność przetworzoną i cukier. Bardzo ważne jest też regularne spożywanie czterech-pięciu niezbyt dużych posiłków. Nie zaleca się natomiast odstawiania glutenu i laktozy bez potwierdzonych testami medycznymi nietolerancji. 

W diecie należy uwzględnić produkty bogate w pełnowartościowe białko (drób, tłuste ryby, jajka). Trzeba zadbać o dostarczenie zdrowych tłuszczów roślinnych. 

Nie należy odrzucać węglowodanów, bo dają one długotrwały dopływ energii. Ich źródłem mogą być kasze (gryczana i komosa ryżowa) czy pieczywo pełnoziarniste. Istotne są też produkty z bakteriami kwasu mlekowego bo dbają o jelita. 

Jaka aktywność

Kiedy leczenie tarczycy jest pod stałą kontrolą i twoje samopoczucie się poprawia, możesz ćwiczyć jak zdrowa osoba. Musisz jednak pamiętać, że zbyt intensywny trening kilka razy w tygodniu może być przyczyną problemu z utratą masy ciała. Lepsza dla ciebie będzie joga, pilates albo rower, czyli umiarkowany wysiłek.

Zobacz także:

Tele Tydzień

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy