Reklama

Reklama

Jak zadbać o zdrowe kości?

Z wiekiem zmniejsza się w nich zawartość substancji mineralnych. Stają się coraz słabsze.

Zrzeszotnienie kości, czyli osteoporoza, to jedno z najczęstszych schorzeń układu kostnego. Ryzyko zapadnięcia na nie rośnie wraz ze spadkiem produkcji hormonów płciowych - u kobiet w okresie okołomenopauzalnym. Choroba nie boli i rozwija się niepostrzeżenie. Większość dowiaduje się o niej przypadkiem, gdy złamie osłabioną kość, albo zdjęcie RTG wykaże popękane kręgi kręgosłupa. Dotyka osoby, których dieta nie dostarcza odpowiednich ilości wapnia, witamin D i K, o drobnym kośćcu, palące papierosy, pijące alkohol.

Często ma podłoże genetyczne. Przyczyniają się też do niej leki sterydowe i hormonalne. W zaawansowanej formie osteoporoza powoduje zmiany w postawie ciała (jedną z nich jest tzw. "garb wdowi"), nierzadko dochodzi do samoistnych złamań. Choroba może wymagać farmakoterapii, ale istnieją też naturalne sposoby, dzięki którym wzmocnisz szkielet i unikniesz jego degradacji.

Reklama

Zdrowe nawyki

Zadbaj, by jadłospis obfitował w wapń i witaminę D. Postaw więc na sery żółte, jogurty, mleko, ziarna, migdały, siemię lniane, orzechy, morele i brokuły oraz tłuste ryby, żółtka jaj, wątróbkę. Ruch jest niezbędny, by odżywić kości. Wystarczy pływanie, nordic walking czy szybki spacer.


Medykamenty z natury

Co wieczór sięgaj po kubek naparu z szałwii, liści laurowych, chmielu czy wierzby białej albo zrobionej z nich mieszanki. Zioła te zapobiegają rozrzedzaniu kośćca oraz poprawiają wchłanianie witamin i mikroelementów.

Wypróbuj leczniczy syrop ze skrzypu polnego, który wzmacnia kości i poprawia ich mineralizację. Garść ziela zalej 10 szkl. wody, gotuj pół godziny. Przecedź, dodaj litr płynnego miodu, 6 łyżek octu jabłkowego, laskę wanilii i 1/2 łyżeczki cynamonu. Całość zagotuj. Gorący syrop wlej do słoików. Odstaw w chłodne miejsce. Miksturę spożywaj regularnie 3 razy na dobę po 2 łyżki.

Każdego dnia przez 3 miesiące pij sok ze zmiksowanych jabłek, szpinaku i trawy owsianej. Dzięki temu wzmocnisz strukturę i elastyczność kośćca.

Przez 6 tygodni spożywaj na śniadanie twaróg z mielonymi pestkami dyni. Ta pasta pobudza tworzenie się komórek kostnych i zapobiega ich niszczeniu. Używaj octu jabłkowego - minimum łyżkę na dobę. Zwiększy wchłanianie wapnia z pokarmów.

Tego się wystrzegaj!

Zrezygnuj z palenia papierosów, które skutkuje gorszym przyswajaniem wapnia i powolnym rozrzedzaniem masy kostnej. Unikaj drakońskich diet. Prowadzą do niedoboru składników odżywczych i osłabienia kości. Ogranicz spożycie szpinaku, szczawiu, rabarbaru, botwinki, herbaty, kawy, kwaśnego wina. Utrudniają wchłanianie wapnia

Najpoważniejszym skutkiem osteoporozy jest złamanie szyjki kości udowej. Ok. 10% chorych umiera w pierwszym roku po nim, a ponad połowa zostaje inwalidami. Uraz ten bywa przyczyną dotkliwego bólu, który często przykuwa do łóżka, zaś to z kolei wywołuje następne schorzenia.

Na Żywo
Dowiedz się więcej na temat: osteoporoza | układ kostny

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama