Dziady Śmigustne i Śmiguśnioki, czyli o tym, jak dawnej obchodzono Wielkanoc

Tradycyjne palmy, materiały powystawowe z Muzeum Etnograficznego w Krakowie
Tradycyjne palmy, materiały powystawowe z Muzeum Etnograficznego w Krakowie Marcin JędrysiakArchiwum autora
 Topienie Marzanny, rok 1955, Barut, pow. Strzelce Opolskie /Muzeum Etnograficzne w Krakowie Kazimierz SekoArchiwum autora
Grupa dzieci trzymających tradycyjne wielkanocne rózgi na tle ulicy z zabytkowymi kamienicami. Każde dziecko trzyma ozdobioną palmę, a tło stanowią budynki o klasycznej architekturze.
 Niedziela Palmowa, lata. 20.-30. XX wiekuAgencja Fotograficzna „Światowid”Archiwum autora
 Siuda Baba, 1930, Sygneczów, pow. wielicki/ Muzeum Etnograficzne w Krakowie Roman ReinfussArchiwum autora
Dzieci bawiące się na podwórku, jedno polewa wodą drugiego z wiadra. Drewniane zabudowania w tle dodają wiejskiego charakteru scenie.
 Chłopcy z Nowego Targu z wodą w Poniedziałek Wielkanocny, lata 80.-90. XX wiekuZofia RydetArchiwum autora
Dwie osoby w tradycyjnych, prawdopodobnie ludowych strojach, stoją przed drewnianą chatą. Jeden z nich nosi maskę i kapelusz ozdobiony słomą, a obok znajduje się osoba z koszem na ręce, przypominająca postać z innej epoki.
 Dziady śmigustne (dziad i baba) z Dobrej na tle stodoły, 1912, Dobra/ Muzeum Etnograficzne w Krakowie L. WęgrzynowiczArchiwum autora
Dwie osoby na wiejskiej drodze, przebrane w tradycyjne stroje, jedna z koszem i kijem, druga z lalką. Całość otoczona jest zupełnie pozbawionym liści drzewami, w tle wyłania się zamglona alejka.
 Dziady śmigustne (dziad i baba) z Dobrej na wiejskiej drodze, 1916, Dobra/ Muzeum Etnograficzne w Krakowie Leopold WęgrzynowiczArchiwum autora