Cristóbal Balenciaga. Mistrz nas wszystkich
Książka Mary Blume to historia wizjonera haute couture opowiedziana po raz pierwszy.
Zawiera wywiady z bliskimi współpracownikami i ważnymi klientkami. To eleganckie wydanie z rzadkimi fotografiami ukazującymi pracownię i pokazy Balenciagi.
Swój pierwszy butik Cristóbal Balenciaga, urodzony w baskijskiej rybackiej wiosce syn krawcowej, otworzył w roku 1919 w San Sebastián. A kiedy już podbił Barcelonę i Madryt, w 1936 przyjechał do Paryża. Ubrania według jego projektów nosiła hiszpańska rodzina królewska i śmietanka arystokratyczna, jego klientkami były panie z rodziny Rothshildów i Marlena Dietrich.
Historia mody zapamięta go przede wszystkim jako transformatora kobiecej sylwetki - to on ubrał kobiety w tuniki, szmizjerki czy spódnice bombki. Elsa Schiaparelli nazywała go "jedynym projektantem, który ma odwagę robić to, co mu się podoba", Dior zaś, zachwycony jego techniką, mówił o nim: "Mistrz nas wszystkich". Mimo swej sławy i pozycji w świecie mody Balenciaga zawsze trzymał się z dala od ciekawskich oczu.
Niektórzy dziennikarze powątpiewali w jego istnienie, nie znały go osobiście nawet jego ważne klientki. Tym cenniejszy jest ten kameralny portret wizjonera haute couture, stworzony na podstawie rozmów autorki książki z Florette Chelot, pierwszą pracownicą i filarem paryskiego domu mody Balenciagi, jego najlepszą sprzedawczynią i cenionym przez niego doradcą. Była ona świadkiem niesłychanego sukcesu pierwszej kolekcji Balenciagi, pracowała dla niego od 1937 aż do roku 1968, kiedy to projektant niespodziewanie zamknął firmę i wycofał z branży. Dzięki wspomnieniom Florette pierwsza pełna biografia Balenciagi jest żywą historią niezwykłego człowieka i obrazem czasów, w których rozkwitał jego geniusz.
"Cristóbal Balenciaga. Mistrz nas wszystkich" to druga po bestsellerowym "Christianie Diorze" książka z serii o twórcach mody wydawnictwa Bukowy Las. W księgarniach od 23 października.