Nowy sezon w warszawskiej operze kameralnej
Pięć premier, wielkie japońskie tournée, trzecia edycja Sceny Młodych - to tylko część planów na rozpoczynający się właśnie w Warszawskiej Operze Kameralnej sezon 2015/2016.
Do końca roku 2015 odbędzie się jeszcze premiera "Orfeusza" Dariusza Przybylskiego. Na wiosnę przyszłego roku zaplanowana jest zaś premiera "Immanuela Kanta" Leszka Możdżera. Oprócz tego realizowane będą stałe projekty Warszawskiej Opery Kameralnej, czyli radi/O/pera, Loża Miłośników Opery i programy edukacyjne: Rodzinne Poranki Operowe oraz Opera Enter. Sezon 2015/2016 Warszawska Opera Kameralna rozpoczyna od dwutygodniowego tournée po Japonii, które potrwa od 6 do 21 października. W tym czasie artyści odwiedzą 6 azjatyckich miast, gdzie zaprezentują "Czarodziejski Flet" i "Wesele Figara", oba spektakle w reżyserii Ryszarda Peryta i scenografii Andrzeja Sadowskiego.
16 października miała miejsce premiera "Pigmaliona", dzieła największego francuskiego kompozytora operowego pierwszej połowy XVIII wieku, Jean-Philippe’a Rameau. To najlepsza jednoaktówka barokowego twórcy. W ujęciu twórców spektaklu opisana przez Owidiusza w "Metamorfozach" historia o mitologicznym królu Cypru to przypowieść o twórcy i jego dziele oraz o ludzkiej naturze, w którą wpisana jest potrzeba tworzenia i kochania. - Nasza inscenizacja opery Rameau ma łączyć w sobie symbolikę i poetykę baroku z nowoczesnym myśleniem o teatrze - mówi Natalia Kozłowska, reżyserka spektaklu. Za kierownictwo muzyczne odpowiada australijski dyrygent Benjamin Bayl, a za choreografię Romana Agnel. Kostiumy przygotowała Martyna Kander, a multimedialną scenografię Olga Warabida. Partie wokalne wykonają: Karol Kozłowski (tenor), Iwona Lubowicz (sopran), Julita Mirosławska (sopran) oraz Barbara Zamek (sopran) wcielająca się w zeszłym sezonie w Albertynkę w "Operetce".
W grudniu premierę będzie miał "Orfeusz" Dariusza Przybylskiego, jednego z najzdolniejszych kompozytorów młodego pokolenia. Libretto napisał Dariusz Przybylski wraz z Margo Zālīte, łotewską reżyserką, która współpracuje m.in. z Deutsche Oper Berlin i Lavian National Opera. W przypadku "Orfeusza" Zālīte odpowiada także za reżyserię i inscenizację. Rozgrywany na wielu planach spektakl oparty na micie o trackim śpiewaku i poecie Orfeuszu jest uniwersalną historią poświęconą miłości oraz niemożności uniknięcia przeznaczenia. W warstwie muzycznej zdecydowano się na symultaniczne prowadzenie trzech głosów Orfeusza w określonych fragmentach dzieła. Z kolei Eurydyka pojawi się jedynie jako retrospektywna wizualizacja wideo. Ważnym aspektem pracy kompozytora z orkiestrą będzie uzyskanie wieloplanowości, która będzie dawać wrażenie przestrzenności muzyki.
Na wiosnę 2016 r. przygotowywana jest natomiast premiera "Immanuela Kanta", jednego z najwybitniejszych polskich muzyków Leszka Możdżera na podstawie dramatu Thomasa Bernharda. Dzieło austriackiego dramaturga obnażające powierzchowność, płytkość i materializm europejskiego społeczeństwa dziś wydaje się wyjątkowo aktualne. Współczesna pogoń za coraz to nowszymi gadżetami, umiłowanie taniej rozrywki imitującej prawdziwą sztukę i dewaluacja rozumu wyznaczają ramy dramaturgiczne opery. Innowacyjnością dzieła zarówno w jego scenicznym jak i muzycznym wymiarze będzie udział papugi Fryderyka. Jego ewolucja z głupiego ptaka powtarzającego wyuczone frazesy w magazyn myśli filozofa, który zaczyna reagować racjonalnie i emocjonalnie, dały kompozytorowi i reżyserowi ogromne pole interpretacyjne.
W sezonie 2015/2016 kontynuowane będą także spotkania Loży Miłośników Opery, koncerty z cyklu radi/O/pera organizowane w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego oraz odbywające się w ramach programu edukacyjnego Rodzinne poranki operowe i Opera Enter. Loża Miłośników Opery to comiesięczne otwarte spotkania dla miłośników opery i muzyki klasycznej. W swobodnej atmosferze odbywają się krótkie koncerty w wykonaniu artystów Warszawskiej Opery Kameralnej, rozmowy z artystami i zaproszonymi gośćmi oraz dyskusje na temat historii polskiej muzyki i polskiego dziedzictwa kulturowego i jego współczesnej tożsamości. W ramach radi/O/pery prezentowane są dzieła operowe (w wersjach koncertowych) oraz utwory wokalno-instrumentalne epoki baroku i klasycyzmu w wykonaniu solistów Warszawskiej Opery Kameralnej oraz zaproszonych gości, którym towarzyszy Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense grający na historycznych instrumentach.
Rodzinne Poranki Operowe to cykl edukacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym mający rozbudzić zamiłowanie do muzyki. Na program Poranków składają się bajki o słynnych bohaterach oper w wykonaniu śpiewaków z towarzyszeniem zespołu kameralnego. Trwające około godziny spektakle połączone są z zabawami muzyczno-ruchowymi oraz pokazami instrumentów. Do końca roku zaplanowano "Sprzedaną narzeczoną" Bedrzicha Smetany, "Angelinę" opartą na operze "Kopciuszek" Gioacchina Rossiniego oraz "Rzekomą ogrodniczkę" na podstawie "La finta giardiniera" Wolfganga Amadeusza Mozarta. Dzieci i młodzież w wieku 10 - 15 lat mogą poznawać operę w ramach projektu OPERA ENTER. W 2015 roku tematem spotkań jest "Cyrulik Sewilski" Gioacchina Rossiniego.
Na rok 2016 zaplanowano również m.in. wystawienie opery "La serva padrona" Giovanni Battista Pergolesiego na Operowej Scenie Marionetek, której prawykonanie nastąpi w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Na zakończenie sezonu 2015/2016 odbędzie się prawykonanie opery "Ariodante" George'a Friderica Händla w reżyserii i inscenizacji scenicznej Krzysztofa Cicheńskiego.
W 2016 r. powróci także w nowej odsłonie Festiwal Mozartowski.
Pigmalion,
premiera: 16 października, kolejne przedstawienia: 17 i 18 października
Orfeusz,
premiera: 15 grudnia, kolejne przedstawienia: 16 i 17 grudnia
Immanuel Kant,
premiera: kwiecień 2016 r.
Loża Miłośników Opery
8 października
12 listopada
3 grudnia
Scena Młodych
Rytuały - MimOpera, spektakle: 30 (premiera) i 31 października
Dialog Lustra, spektakle: 4 (premiera) i 5 listopada
7 grzechów głównych, spektakle: 20 (premiera) i 21 grudnia
Wesele Figara, spektakle: 28 i 29 listopada
Rodzinne Poranki Operowe
Sprzedana narzeczona, 25 października
Angelina, 22 listopada
Rzekoma ogrodniczka, 6 grudnia
Opera Enter
17, 18, 24, 25 listopada