Och-Teatr - nowa scena Jandy
W Teatrze Polonia trwają próby do spektaklu "Wassa Żeleznowa" M. Gorkiego w reż. Waldemara Raźniaka (debiut). W roli tytułowej zobaczymy Krystynę Jandę, a na scenie towarzyszyć jej będą m.in.: Jerzy Trela, Dorota Landowska, Joanna Pokojska, Bożena Stachura, Tadeusz Chudecki, Szymon Kuśmider. Scenografię do spektaklu przygotowuje Maciej M. Putowski, kostiumy - Dorota Kołodyńska, a muzykę napisze Zbigniew Preisner.
Premiera, zaplanowana na 16 stycznia 2010 r. otworzy nową scenę Fundacji Krystyny Jandy Na Rzecz Kultury - Och-Teatr, przy ul. Grójeckiej 65 (dawne kino Ochota).
Maksym Gorki
Wassa Żeleznowa
Adaptacja: Krystyna Janda
Reżyseria: Waldemar Raźniak (debiut)
Scenografia: Maciej M. Putowski
Kostiumy: Dorota Kołodyńska
Muzyka: Zbigniew Preisner
Obsada:
Jacek Beler, Tadeusz Chudecki, Monika Fronczek, Krystyna Janda, Justyna Maria Kulig, Joanna Kulig/Joanna Pokojska, Szymon Kuśmider, Dorota Landowska/Bożena Stachura, Lidia Sadowa, Anna Smołowik, Jerzy Trela i inni.
Jeden z największych dramatów scenicznych w historii teatru. Gorki pisał go trzy razy, najpierw pod tytułem "Matka", potem, w roku 1910, pierwszą znaną wersję sztuki oraz w roku 1935 - drugą, graną w Polsce kilka razy po wojnie. Fabuła "Wassy Żeleznowej" odarta z kontekstu politycznego tamtych czasów, wydaje się być zaskakująco aktualna pod względem relacji psychologicznych w rodzinie. Przy Gorkim współczesne próby dramatyczne pokolenia brutalistów bledną - wydają się minoderyjne i sztuczne. Adaptacja "Wassy", napisana dla OCH-SCENY przy ul. Grójeckiej 65, której działalność zainauguruje, jest kompilacją wątków i postaci z obu wersji Gorkiego oraz z nakręconego kilkanaście lat temu filmu Gleba Panfiłowa. To opowieść o rodzinie, z centralną postacią - Wassą: matką i szefową wielkiego przedsiębiorstwa. Bezpieczeństwo domu, dobrobyt, wreszcie dzieci i wnuki są dla Wassy bezcenne. Dobro rodziny usprawiedliwia wszelkie ofiary i zbrodnie. "Dla dziecka niczego nie wstyd! I grzechu w tym nie ma. Nie ma grzechu!" - mówi Wassa.
Problemy społeczne, takie jak: pedofilia i przemoc w rodzinie, okazują się głównym problemem tego utworu i źródłem prześladującego dom Żeleznowów zła.
Nowa OCH-scena będzie bazować na tematach arcyaktualnych, przedstawianych bez pruderii, ekstrawagancko aczkolwiek bez zbędnej zabawy formą i stylistykami.