Teatr Wielki zaprasza
Jesień w poznańskim Teatrze Wielkim będzie ciekawa.
Cyberiada - Krzysztof Meyer
Opera w trzech aktach
libretto Krzysztof Meyer
na podstawie opowiadań Stanisława Lema
premiera 25 V 2013
Realizatorzy:
dyrygent: Krzysztof Słowiński
reżyseria i choreografia: Ran Arthur Braun
scenografia: Justin C. Arienti
reżyseria świateł: Marek Rydian
kierownictwo chóru: Mariusz Otto
Obsada
Cudzoziemiec - Piotr Friebe
Konstruktor Trull / Starzec / Duch Trulla - Wojciech Śmiłek
Pierście - Barbara Gutaj-Monowid
Królowa Genialina - Roma Jakubowska-Handke
Król Mandarylion Największy- Marek Szymański
Wielowiec listonosz - Magdalena Wilczyńska-Goś
Chytrian - Tomasz Mazur
Król Rozporyk - Karol Bochański
Winodur Polimeryczny - Rafał Korpik
Stara Cyberownica - Vera Baniewicz / Sylwia Złotkowska
Automateusz - Jaromir Trafankowski
Wuch - Natalia Puczniewska /Magdalena Wilczyńska-Goś
Właściciel sklepu - Michał Marzec
Trzy maszyny opowiadające - Janusz Andrzejewski, Barbara Gutaj-Monowid, Andrzej Ogórkiewicz
Konsulent adwokatów - Bartłomiej Szczeszek
Juris Konsulent - Rafał Korpik
Doradca Doskonały - Janusz Andrzejewski
chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
tancerki i akrobaci
Opera Krzysztofa Meyera, który libretto napisał na postawie opowiadań Stanisława Lema, przedstawia przygody konstruktora Trulla, któremu Królowa Genialina zleciła zbudowanie trzech maszyn, z czego jedna miała opowiadać historie zawiłe, druga chytre, trzecia poruszające. Na końcu tych ironiczno-utopijnych refleksji o życiu, pojawia się pogląd, że nie pieniądze, postęp ani doskonałość mogą uratować świat, ale mądrość i prawda. Polska prapremiera Cyberiady, mająca miejsce w maju 2013 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu, wpisała się w obchody Jubileuszu 70. urodzin kompozytora.
Reżyser Ran Arthur Braun przeniósł Lemowską rzeczywistość cyberystyczną w uniwersalny bajkowo-magiczny świat teatru, a sam tekst choć pozbawiony w jego realizacji licznych politycznych aluzji, przede wszystkim bawi inteligentnymi żartami.
Walor edukacyjny spełnia wydany program do spektaklu, który dopełnia, wyjaśnia i dopowiada wszelkie ciekawostki związane z muzyką Krzysztofa Meyera, tekstem Stanisława Lema, jak i koncepcją reżyserską Rana Arthura Brauna.
Spektakle: 28.09.2013 / 29.09.2013
Falstaff - Giuseppe Verdi
Opera komiczna w trzech aktach
libretto Arrigo Boito
Na podstawie dramatów Wesołe kumoszki z Windsoru i Henryk IV Williama Szekspira
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi nadpisami
premiera 21 VI 2013
Realizatorzy:
dyrygent - Gabriel Chmura
reżyseria i scenografia - Tomasz Konina
kostiumy - Tomasz Konina, Czesław Pietrzak, Zajączkowska
reżyseria świateł - Marek Rydian
kierownictwo chóru- Mariusz Otto
Obsada
Sir John Falstaff - Jerzy Mechliński / Mark Morouse
Ford - Stanisław Kuflyuk
Mrs Alice Ford - Barbara Kubiak / Galina Kuklina / Magdalena Nowacka
Nannetta - Monika Mych-Nowicka / Natalia Puczniewska
Fenton - Mikołaj Adamczak / Piotr Friebe
Mrs Quickly - Sylwia Złotkowska / Helena Zubanovich
Mrs Mag Page - Magdalena Wilczyńska-Goś / Sylwia Złotkowska
Dr Caius - Piotr Friebe / Michał Marzec
Bardolfo - Karol Bochański / Marek Szymański
Pistola - Rafał Korpik / Andrzej Ogórkiewicz
Chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Skomponowany po 24 tragediach Falstaff jest jedynym utworem komicznym w dorobku Verdiego i zarazem arcydziełem muzycznego humoru. Znajdziemy tu jedno z najdoskonalszych librett w dziejach opery, napisane przez syna - pochodzącej z Wielkopolski - polskiej hrabiny Józefiny Radolińskiej, Arriga Boito, na podstawie Wesołych kumoszek z Windsoru i Henryka IV Szekspira.
To mistrzowsko skonstruowana historia, w centrum której znajduje się tytułowy Falstaff - wesoły, stary rycerz, skory do romansów i butelki wina. Próbując w szelmowski sposób napełnić puste kieszenie, sam staje się celem intrygi, która prowadzi do wielu zabawnych zwrotów akcji. Jest to muzyczna opowieść o szelmowskim Falstaffie, żądnym życia, niepoprawnym optymiście i marzycielu, który w ostatnich słowach opery śpiewa, że "wszystko w świecie jest żartem".
Parsifal - Richard Wagner
Spektakle: 20.10.2013/26.10.2013/11.04.2014/13.04.2014
Misterium sceniczne w trzech aktach
libretto Richard Wagner
Na podstawie eposu rycerskiego Wolframa von Eschenbacha
Oryginalna niemiecka wersja językowa z polskimi nadpisami
Premiera 18 X 2013
Realizatorzy
dyrygent- Gabriel Chmura
koncepcja - Kirsten Dehlholm, Jon R. Skulberg
reżyseria - Kirsten Dehlholm
choreografia - Jon R. Skulber
dramaturgia- Iury Trojaborg
dekoracje - Kirsten Dehlholm, Jon R. Skulberg, Jesper Kongshaug
kostiumy - Henrik Vibskov
światła - Jesper Kongshaug
architekt- David Zahle
projekcje video - Amanda Szabo
kierownictwo chóru - Mariusz Otto
Obsada
Parsifal - Thomas Mohr
Parsifal-cień - Olgierd Kosiba
Kundry - Agnieszka Zwierko
Kundry-cień - Lisabeth Sonne
Gurnemanz - Dirk Aleschus
Amfortas - Mark Morouse
Klingsor- Martin Winkler
Titurel - Krzysztof Bączyk / Rafał Korpik
I Rycerz Graala - Karol Bochański
II Rycerz Graala - Rafał Korpik / Andrzej Ogórkiewicz
Giermkowie - Monika Mych-Nowicka, Magdalena Wilczyńska-Go, Piotr Friebe, Marek Szymański
Głos niebiański - Magdalena Wilczyńska-Goś
Dziewczęta Kwiaty - Natalia Puczniewska, Monika Mych-Nowicka, Magdalena Wilczyńska-Goś, Barbara Gutaj-Monowid, Galina Kuklina, Sylwia Złotkowska
chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
statyści
Ostatnie z wielkich dzieł kompozytora, w sposób doskonały realizujące głoszoną przez niego koncepcję syntezy sztuk. To w całości stworzone przez Wagnera misterium sceniczne (jest on autorem nie tylko muzyki, lecz także libretta) łączy w sobie aurę mistycyzmu z monumentalną siłą. W Parsifalu dokonuje się próba powrotu do źródeł wszelkich religii, z których przecież zrodził się teatr.
Osadzoną we wczesnym średniowieczu opowieść zaczerpnął autor z poematu Wolframa von Eschenbacha. Gdy nieszczęście spada na rycerzy bractwa świętego Graala, okazuje się, że wybawienie przynieść może tylko "czysty prostaczek". Niespodziewanie w okolicy zjawia się Parsifal - młody chłopiec, przepełniony prostotą i naiwnością.