Teatr Wielki zaprasza

Jesień w poznańskim Teatrze Wielkim będzie ciekawa.

Plakat Cyberiady w poznańskim Teatrze Wielkim
Plakat Cyberiady w poznańskim Teatrze WielkimStyl.pl/materiały prasowe
Plakat Cyberiady w poznańskim Teatrze Wielkim
Plakat Cyberiady w poznańskim Teatrze WielkimStyl.pl/materiały prasowe

Cyberiada - Krzysztof Meyer

Opera w trzech aktach

libretto Krzysztof Meyer

na podstawie opowiadań Stanisława Lema

premiera 25 V 2013

Realizatorzy: 

dyrygent: Krzysztof Słowiński

reżyseria i choreografia: Ran Arthur Braun

scenografia: Justin C. Arienti

reżyseria świateł: Marek Rydian

kierownictwo chóru: Mariusz Otto

Obsada

Cudzoziemiec - Piotr Friebe

Konstruktor Trull / Starzec / Duch Trulla - Wojciech Śmiłek

Pierście Barbara Gutaj-Monowid

Królowa Genialina - Roma Jakubowska-Handke

Król Mandarylion Największy- Marek Szymański

Wielowiec listonosz - Magdalena Wilczyńska-Goś

Chytrian - Tomasz Mazur

Król Rozporyk - Karol Bochański

Winodur Polimeryczny - Rafał Korpik

Stara Cyberownica - Vera Baniewicz / Sylwia Złotkowska

Automateusz - Jaromir Trafankowski

Wuch - Natalia Puczniewska /Magdalena Wilczyńska-Goś

Właściciel sklepu - Michał Marzec

Trzy maszyny opowiadające - Janusz Andrzejewski, Barbara Gutaj-Monowid, Andrzej Ogórkiewicz

Konsulent adwokatów - Bartłomiej Szczeszek

Juris Konsulent - Rafał Korpik

Doradca Doskonały - Janusz Andrzejewski

chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu

tancerki i akrobaci

Opera Krzysztofa Meyera, który libretto napisał na postawie opowiadań Stanisława Lema, przedstawia przygody konstruktora Trulla, któremu Królowa Genialina zleciła zbudowanie trzech maszyn, z czego jedna miała opowiadać historie zawiłe, druga chytre, trzecia poruszające. Na końcu tych ironiczno-utopijnych refleksji o życiu, pojawia się pogląd, że nie pieniądze, postęp ani doskonałość mogą uratować świat, ale mądrość i prawda. Polska prapremiera Cyberiady, mająca miejsce w maju 2013 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu, wpisała się w obchody Jubileuszu 70. urodzin kompozytora.

Reżyser Ran Arthur Braun przeniósł Lemowską rzeczywistość cyberystyczną w uniwersalny bajkowo-magiczny świat teatru, a sam tekst choć pozbawiony w jego realizacji licznych politycznych aluzji, przede wszystkim bawi inteligentnymi żartami.

Walor edukacyjny spełnia wydany program do spektaklu, który dopełnia, wyjaśnia i dopowiada wszelkie ciekawostki związane z muzyką Krzysztofa Meyera, tekstem Stanisława Lema, jak i koncepcją reżyserską Rana Arthura Brauna.

Spektakle: 28.09.2013 / 29.09.2013

Falstaff - Giuseppe Verdi

Opera komiczna w trzech aktach

libretto Arrigo Boito

Na podstawie dramatów Wesołe kumoszki z Windsoru i Henryk IV Williama Szekspira

Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi nadpisami

premiera 21 VI 2013

Realizatorzy:

dyrygent - Gabriel Chmura

reżyseria i scenografia - Tomasz Konina

kostiumy - Tomasz Konina, Czesław Pietrzak, Zajączkowska

reżyseria świateł - Marek Rydian

kierownictwo chóru- Mariusz Otto

Obsada

Sir John Falstaff  - Jerzy Mechliński / Mark Morouse

Ford - Stanisław Kuflyuk

Mrs Alice Ford - Barbara Kubiak / Galina Kuklina / Magdalena Nowacka

Nannetta - Monika Mych-Nowicka / Natalia Puczniewska

Fenton - Mikołaj Adamczak / Piotr Friebe

Mrs Quickly - Sylwia Złotkowska / Helena Zubanovich

Mrs Mag Page - Magdalena Wilczyńska-Goś / Sylwia Złotkowska

Dr Caius - Piotr Friebe / Michał Marzec

Bardolfo - Karol Bochański / Marek Szymański

Pistola - Rafał Korpik / Andrzej Ogórkiewicz

Chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu

Skomponowany po 24 tragediach Falstaff jest jedynym utworem komicznym w dorobku Verdiego i zarazem arcydziełem muzycznego humoru. Znajdziemy tu jedno z najdoskonalszych librett w dziejach opery, napisane przez syna - pochodzącej z Wielkopolski - polskiej hrabiny Józefiny Radolińskiej, Arriga Boito, na podstawie Wesołych kumoszek z Windsoru i Henryka IV Szekspira.

To mistrzowsko skonstruowana historia, w centrum której znajduje się tytułowy Falstaff - wesoły, stary rycerz, skory do romansów i butelki wina. Próbując w szelmowski sposób napełnić puste kieszenie, sam staje się celem intrygi, która prowadzi do wielu zabawnych zwrotów akcji. Jest to muzyczna opowieść o szelmowskim Falstaffie, żądnym życia, niepoprawnym optymiście i marzycielu, który w ostatnich słowach opery śpiewa, że "wszystko w świecie jest żartem".

Parsifal - Richard Wagner

Spektakle: 20.10.2013/26.10.2013/11.04.2014/13.04.2014

Misterium sceniczne w trzech aktach

libretto Richard Wagner

Na podstawie eposu rycerskiego Wolframa von Eschenbacha

Oryginalna niemiecka wersja językowa z polskimi nadpisami

Premiera 18 X 2013

Realizatorzy

dyrygent- Gabriel Chmura

koncepcja - Kirsten Dehlholm, Jon R. Skulberg

reżyseria - Kirsten Dehlholm

choreografia - Jon R. Skulber

dramaturgia- Iury Trojaborg

dekoracje - Kirsten Dehlholm, Jon R. Skulberg, Jesper Kongshaug

kostiumy - Henrik Vibskov

światła - Jesper Kongshaug

architekt- David Zahle

projekcje video - Amanda Szabo

kierownictwo chóru - Mariusz Otto

Obsada

Parsifal - Thomas Mohr

Parsifal-cień - Olgierd Kosiba

Kundry - Agnieszka Zwierko

Kundry-cień - Lisabeth Sonne

Gurnemanz - Dirk Aleschus

Amfortas - Mark Morouse

KlingsorMartin Winkler

Titurel - Krzysztof Bączyk / Rafał Korpik

I Rycerz Graala - Karol Bochański

II Rycerz Graala - Rafał Korpik / Andrzej Ogórkiewicz

Giermkowie - Monika Mych-Nowicka, Magdalena Wilczyńska-Go, Piotr Friebe, Marek Szymański

Głos niebiański - Magdalena Wilczyńska-Goś

Dziewczęta Kwiaty - Natalia Puczniewska, Monika Mych-Nowicka, Magdalena Wilczyńska-Goś, Barbara Gutaj-Monowid, Galina Kuklina, Sylwia Złotkowska

chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu

statyści

Ostatnie z wielkich dzieł kompozytora, w sposób doskonały realizujące głoszoną przez niego koncepcję syntezy sztuk. To w całości stworzone przez Wagnera misterium sceniczne (jest on autorem nie tylko muzyki, lecz także libretta) łączy w sobie aurę mistycyzmu z monumentalną siłą. W Parsifalu dokonuje się próba powrotu do źródeł wszelkich religii, z których przecież zrodził się teatr.

Osadzoną we wczesnym średniowieczu opowieść zaczerpnął autor z poematu Wolframa von Eschenbacha. Gdy nieszczęście spada na rycerzy bractwa świętego Graala, okazuje się, że wybawienie przynieść może tylko "czysty prostaczek". Niespodziewanie w okolicy zjawia się Parsifal - młody chłopiec, przepełniony prostotą i naiwnością.

Styl.pl/materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas