Tyle przeciętny Polak wydaje miesięcznie na zakupy spożywcze. Kupujemy więcej, ale rzadziej

Mimo trwającej już niespełna półtora roku pandemii sektor spożywczy nie odnotował znaczących spadków. Co prawda zmieniły się nawyki konsumenckie Polaków, jednak nie miało to większego wpływu na kondycję branży. Jak wynika z badania zleconego przez firmę doradczą CBRE, co piąty Polak dostrzega wzrost cen artykułów spożywczych. Pozostali ankietowani podczas zakupów nie zauważyli znaczącej różnicy. Na jedzenie co miesiąc wydajemy znaczną cześć dochodów. Ile pieniędzy statystyczny Polak zostawia w sklepach spożywczych?

Co piąty Polak dostrzega wzrost cen artykułów spożywczych. Pozostali ankietowani podczas zakupów nie zauważyli znaczącej różnicy
Co piąty Polak dostrzega wzrost cen artykułów spożywczych. Pozostali ankietowani podczas zakupów nie zauważyli znaczącej różnicy123RF/PICSEL

Z danych Euromonitor International wynika, że w 2020 roku sprzedaż w branży spożywczej spadła jedynie o 0,9 proc., podczas gdy całkowita sprzedaż detaliczna zmalała w tym czasie o 6,7 proc. Silnie dotknięte przez pandemię koronawirusa zostały sektory: turystyczny, kulturalny oraz gastronomiczny. Branża spożywcza z nową sytuacją poradziła sobie dobrze. Nie powinno to jednak wyjątkowo dziwić. Ograniczenie dostępu do restauracji oraz zawieszenie działalności instytucji kulturalnych  spowodowało, że Polscy chętniej i częściej przygotowali posiłki samodzielnie, wcześniej kupując niezbędne produkty spożywcze.

Zmienił się sposób, w jaki robimy zakupy

Wyniki badania CBRE pokazują, że pandemia znacząco wpłynęła  na przyzwyczajenia zakupowe Polaków. Zmiany dotyczą zarówno tego, jak często robimy zakupy, jak i tego,  gdzie zaopatrujemy się w niezbędne artykuły spożywcze. Aż 44 proc. respondentów potwierdza, że półtoraroczne zamknięcie zmieniło ich podejście do kupowania. Na czym polegają modyfikacje i czy będą miały wpływ na kształtowanie się branży w przyszłości?

Kwota przy sklepowej kasie bywa niemiłym zaskoczeniem. Od 2007 roku cena artykułów spożywczych w sklepach stacjonarnych rosła w stałym tempie 2,7 proc. z roku na rok
Kwota przy sklepowej kasie bywa niemiłym zaskoczeniem. Od 2007 roku cena artykułów spożywczych w sklepach stacjonarnych rosła w stałym tempie 2,7 proc. z roku na rok123RF/PICSEL

Ponad połowa osób, potwierdzających zmiany nawyków, robi zakupy znacznie rzadziej niż przed pandemią. Są to zazwyczaj bardziej przemyślane i dużo większe zakupy, które starczają domownikom na dłużej. Pandemia przyzwyczaiła nas do tego, by wychodzić z mieszkań rzadziej - wtedy, kiedy naprawdę tego potrzebujemy. Do zmiany częstotliwości robienia zakupów  przez Polaków, z pewnością  przyczyniły się kolejne lockdowny. Jak wynika z badań: 36 proc. ankietowanych odwiedza sklepy rzadziej.

Co ciekawe aż 22 proc. osób częściej decyduje się na zakupy online. Z  kolei 11 proc. respondentów zamiast dużych sieci spożywczych, wybiera osiedlowe sklepy.

Ile przeciętnie wydaje na zakupy spożywcze jedna osoba?

Co ciekawe aż 71 proc. osób biorących udział w badaniu, w trakcie ostatnich miesięcy nie zauważyła znaczącego wzrostu cen artykułów spożywczych. Jedynie co piąty konsument skarży się na podwyżki. Według raportu statystyczny Polak miesięcznie wydaje na zakupy do 1000 złotych. Z czego 44 proc. mieści się w kwocie 500 złotych, natomiast 43 proc. wydaje pomiędzy 500 a 1000 zł miesięcznie na osobę. Należy jednak pamiętać, że kwota ta wzrasta wraz z liczbą członków rodziny.

Według deklaracji jedynie 13 proc. konsumentów na zakupy spożywcze co miesiąc wydaje więcej niż 1000 złotych.

Aż 22 proc. osób częściej decyduje się na zakupy spożywcze online
Aż 22 proc. osób częściej decyduje się na zakupy spożywcze online123RF/PICSEL

Sektor spożywczy mimo pandemii radzi sobie dobrze

Według informacji udostępnionych przez CBRE od 2007 roku cena artykułów spożywczych w sklepach stacjonarnych rosła w stałym tempie 2,7 proc. z roku na rok. Biorąc pod uwagę prędkość wzrostu ostatnich kilkunastu lat, możemy uznać, że prognozy ekspertów na lata 2021-2025 są korzystne. Chociaż ceny artykułów spożywczych nadal będą rosły, tempo spadnie o 0,2 proc, i najprawdopodobniej wynosić będzie 2,5 proc. Oczywiście należy wziąć pod uwagę, że procenty rok w rok liczone są od coraz to wyższych cen.

W trakcie ostatniego roku sektor spożywczy pomimo dynamicznej sytuacji i niepewności na rynku handlowym, utrzymał mocną pozycję, a nawet zwiększył swój udział w zestawieniu udziałów sektora spożywczego i niespożywczego w całkowitej stacjonarnej sprzedaży detalicznej z 58 proc. do 61 proc. Eksperci zaznaczają, że wzrost ten najpewniej jest tymczasowy. Wiążą go bowiem ze spadkiem sprzedaży w innych branżach, a także tym, że podczas pierwszego lockdownu w Polsce (marzec 2020) ludzie w strachu dokonywali zakupów spożywczych "na zapas". Z czasem to zjawisko powoli zanikało.

44 proc. respondentów potwierdza, że półtoraroczne zamknięcie zmieniło ich podejście do kupowania
44 proc. respondentów potwierdza, że półtoraroczne zamknięcie zmieniło ich podejście do kupowania123RF/PICSEL

***

Przeczytaj również:

Jesienna ramówka Polsatu. Zobacz najnowszy spotPolsat
Styl.pl
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas