Twój własny e-sklep
Jeśli nie do końca odpowiada ci praca na etat, zawsze możesz założyć własny biznes. Samodzielne prowadzenie firmy pozwoli ci na zaoszczędzenie czasu i układanie planu dnia według własnych potrzeb.
Dobrym pomysłem jest założenie e-sklepu. Sama możesz ustalić zasady organizacji, sposób działania oraz zakres sprzedawanego towaru. Obecnie, decydując się jednak na taką formę działalności, musisz mieć świadomość, że nie będziesz pierwsza w danej branży. Warto jednak próbować i być otwartą na nowe wyzwania. Niemniej jednak, musisz na wstępie określić, co i komu chcesz sprzedawać.
Do rozpoczęcia działalności za pośrednictwem internetu, nie wystarczą tylko szczere chęci. Zanim podejmiesz się założenia własnego, wirtualnego sklepu, przeanalizuj swoje możliwości finansowe, organizacyjne i technologiczne.
Aby rozpocząć prace nad sklepem, musisz najpierw wykonać projekt, opisujący zasady jego działania. Jeśli założenia okażą się możliwe do wykonania, kolejny krok to realizacja i przygotowanie firmy do działalności. By upewnić się, czy wszystko będzie poprawnie funkcjonowało, możesz wykonać testy sklepu. Wdrożenie, czyli umieszczenie go na serwerze i przygotowanie do otwarcia w internecie, będzie ostatecznym krokiem. Te główne fazy procesu tworzenia zagwarantują ci sukces.
W trakcie budowy wirtualnego sklepu bardzo często panuje przeświadczenie, że skoro będzie on obsługiwany z użyciem komputera, utworzenie strony można powierzyć informatykowi. Niestety, nie jest to takie proste. Każdy projekt, nawet niewielki, powinien być prowadzony zgodnie z podstawowymi założeniami zarządzania projektami.
Musi więc posiadać co najmniej spisany zakres prac, harmonogram i budżet. Musisz pamiętać, że taki sklep internetowy jest także przedsięwzięciem biznesowym i dotyka wielu obszarów, takich jak sprzedaż, marketing, logistyka, prawo i finanse. Do poprowadzenia tak różnorodnego projektu potrzebna jest więc osoba rozumiejąca specyfikę biznesu i oczekiwania klientów, mająca duże zdolności organizacyjne i taka, która jest konsekwentna wobec wcześniej ustalonych zadań.
Zawsze możesz pracę nad projektem powierzyć wykwalifikowanemu zespołowi osób, które w kompleksowy sposób wdrożą twoje zalecenia. Taki zespół projektowy powinien być odpowiedzialny za wybór produktów do sklepu, stany magazynowe, analizę projektów konkurencji oraz sposób dostawy i programy lojalnościowe.
Oczywiście zespół projektowy nie powinien sam ustalać założeń do wyszczególnionych obszarów, ponieważ niektóre z nich mają znaczenie strategiczne. Takie decyzje muszą być zaakceptowane przez właściciela, w tym przypadku przez ciebie.
Pamiętaj, że sklep nie jest tylko narzędziem służącym do komunikacji sprzedającego z kupującym. Dlatego, aby twój sklep został prawidłowo utworzony, musisz w wyrazić także misję firmy.
Coraz większa popularność handlu internetowego to także coraz większa konkurencja. Decydując się na tego typu przedsięwzięcie, musisz przeanalizować zarówno potencjalną grupę klientów, jak i firmy konkurencyjne.
Przystępując do prac nad utworzeniem e-sklepu musisz określić, do kogo zamierzasz kierować swoją ofertę oraz z kim będziesz "walczyć" o klienta. Aby dokonać właściwej analizy klientów i konkurencji, musisz przemyśleć, kto będzie twoim nowym potencjalnym klientem oraz zbadać potencjalnych konkurentów. Sprawdź najlepiej, jak zbudowane są i jak funkcjonują ich e-sklepy.
Aby twój sklep internetowy prawidłowo spełniał postawione mu cele, musi być funkcjonalny. Każdy użytkownik powinien mieć możliwość swobodnej rejestracji i logowania do sklepu. Katalog produktów sporządzony musi być w sposób przejrzysty i czytelny tak, by klient czuł, że jest rzetelnie informowany o oferowanym przez ciebie towarze.
Ostatnim punktem, o który powinnaś zadbać, jest obsługa zamówień. Towary dostarczyć do klienta może zarówno Poczta Polska, jak i firma kurierska. W swojej ofercie powinnaś mieć różne opcje, także dla wymagających klientów, którym zależy na szybkim czasie realizacji.
Obowiązkowym elementem sklepu, którego musisz dopilnować, są płatności on-line. Powinnaś udostępnić płatności kartami i przez przelewy internetowe. Obecnie jest to już standard ceniony przez wielu klientów. Jeśli będziesz chciała stworzyć takie możliwości płatności w swoim sklepie, będziesz musiała skontaktować się z odpowiednim serwisem oferującym różne systemy płatności.
Gdy dopełnisz wszystkich formalności, otrzymasz dostęp do panelu. Dzięki niemu będziesz miała wgląd do wszystkich płatności w danym systemie. Jeśli nie będziesz czuła się na siłach sama organizować kwestie finansowe, zawsze możesz udać się do banku. Tam na pewno otrzymasz profesjonalną pomoc.
Aleksandra Kaczmarek