Reklama

Reklama

Pożegnaj trądzik różowaty. Poznaj nową dietę

Ta przewlekła choroba skóry najczęściej nasila się po czterdziestce. Niestety, ma tendencję do nawrotów. Ale... są na nią sposoby.

Początek jest zazwyczaj podobny. Na nosie pojawia się rumień, który rozprzestrzenia się na policzki i czoło. Potem tworzą się grudki i krostki. Ale to, jaki będzie finał, zależy nie tylko od leków, ale i odpowiedniej diety.

Po pierwsze: kolagen

Przed leczeniem wzmocnij skórę. Najlepiej odpowiedzialnym za jej jędrność kolagenem, zwłaszcza po 40-tce, bo to wtedy zwalnia jego produkcja.

Kolagen jest dostępny jako suplement, ale lepiej przyswaja się ten z pożywienia. Jedz więc często galaretę (wieprzową lub rybną), salceson i golonkę oraz gotuj wywar na kościach. Wegetarianie powinni jeść jak najwięcej ciemnozielonych warzyw (szpinak, jarmuż), wspomagających naturalną produkcję kolagenu. 

Reklama

Uważaj na przesuszenie

Dietę wzbogać w produkty zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe, które poprawią nawilżenie skóry,złagodzą stan zapalny i zniwelują problemy z łojotokiem. 

Przynajmniej trzy razy w tygodniu jedz tłuste ryby morskie (makrela, łosoś, sardynki) ewentualnie awokado (hamuje stany zapalne) lub jaja (poprawiają stan skóry, zmniejszając jej wrażliwość na czynniki drażniące). 

Grunt to źródła witamin

Warzywa kapustne, brokuły, papryka, cytrusy, papryka i morele, jako najlepsze naturalne źródła witamin C i A, także wspomagają kondycję skóry i łagodzą chorobowe zmiany. Pamiętaj więc, by zawsze znalazło się dla nich miejsce na twoim talerzu. 

Nie mniej istotna jest witamina E, występująca np. w olejach roślinnych, pestkach słonecznika, kiełkach zbóż i żółtkach jaj. To ona sprawia, że zmiany szybciej znikają, blizny stają się mniej widoczne, a cera robi się wyraźnie gładsza i mniej przesuszona.

Pożądana w terapii jest też witamina PP - niacyna, która przyspiesza regenerację naskórka. W dużej ilości występuje w mięsie drobiowym i cielęcym. 


Cynk, twoja tajna broń

Niedobór cynku może doprowadzić do zaognienia zmian chorobowych, grozi też powstaniem trudnych do usunięcia blizn. 

Nie unikaj zatem warzyw strączkowych i ziemniaków, to jedne z lepszych źródeł cynku.

Jeżeli nie przyjmujesz leków hormonalnych, możesz skorzystać z produktów sojowych. Dzięki nim w zwalczanie stanu zapalnego w organizmie włączą się hormony. 

Jeden orzech

Niezwykle ważny jest też selen - bez niego nie wygrasz. Jego niedobór bowiem nie tylko pogarsza stan skóry i zmniejsza jej odporność na rzuty choroby, ale też zwiększa ryzyko zachorowania na raka piersi. 

Aby mieć pewność, że jest go w diecie dość, wystarczy zjeść... jeden orzech brazylijski dziennie. 

Zaopatrz się też koniecznie w ryż (uzupełni 15% zapotrzebowania organizmu w selen), tuńczyka (95% dziennego zapotrzebowania) i podroby (zwłaszcza nerki).

Zielny toast

Pij herbatki ziołowe (m.in. bratek, jałowiec, skrzyp polny, koper włoski), wodę lub nalewkę z jeżyn (choć zawiera niewskazany alkohol). 

Wystrzegaj się natomiast słodzonych napojów gazowanych, czarnej herbaty i mocnych kaw. 

Napar z rumianku możesz też stosować zewnętrznie (pod warunkiem, że cię nie uczula) i przemywać nim zmienioną skórę. 

To zaogni stan zapalny

Nie licz na to, że szybko pozbędziesz się problemu, jeśli będziesz pozwalać sobie na produkty instant, słodycze (zwłaszcza czekoladę), kakao oraz bardzo pikantne potrawy.

Nie mniej ważne jest to, że nie można jeść potraw gorących, gdyż może to doprowadzić do zaostrzenia zaczerwienienia twarzy. 

Zobacz także:

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje