Jedna z najciekawszych tras kolejowych w Polsce. Po prostu podróż w czasie
Podróż pociągiem w Polsce najczęściej kojarzy się z nowoczesnymi składami i szybkimi trasami, jednak w Wielkopolsce wciąż działa jedna z nielicznych wąskotorowych kolejek, która pozwala przenieść się w czasie. Średzka Kolej Powiatowa to gratka nie tylko dla miłośników kolei, ale też dla wszystkich, którzy szukają niebanalnych atrakcji za niewielkie pieniądze.

Spis treści:
Średzka Kolej Powiatowa - pociąg z historią i duszą
Dziś Średzka Kolej Powiatowa kursuje na trasie Środa Wielkopolska - Zaniemyśl. To tylko fragment pierwotnej linii, która w przeszłości łączyła Poznań ze Środą Wielkopolską. Choć jej trasa liczy zaledwie 14 kilometrów, przyciąga pasażerów z całego województwa i nie tylko.
To nie długość trasy robi wrażenie, a unikalna atmosfera - zabytkowe wagony, autentyczna lokomotywa parowa i klimat dawnych lat, jakiego nie doświadczymy w regularnych pociągach pasażerskich.
Nowy sezon już ruszył. Ile kosztują bilety?
Mimo ograniczonego zasięgu kolejka nadal przyciąga tłumy. Nowy sezon przejazdów ruszył 1 maja i potrwa do 24 września. Pociągi kursują w każdą niedzielę - odjazdy ze Środy Wlkp. zaplanowano na 10:30 i 14:30, a powroty z Zaniemyśla odpowiednio o 12:30 i 16:30. W okresie wakacyjnym do rozkładu zostaną dodane także kursy sobotnie i świąteczne, a nawet wieczorny przejazd.
Ceny biletów są bardzo przystępne - za przejazd w jedną stronę zapłacimy 30 zł, natomiast bilet w obie strony kosztuje 40 zł. Obowiązują również ustawowe ulgi dla dzieci, młodzieży i seniorów, co sprawia, że cała rodzina może skorzystać z tej atrakcji bez dużego obciążenia domowego budżetu.
Zobacz również: Premier: "Mamy bezpośrednie połączenie z Chorwacją!". Jak długo pojedziemy pociągiem nad Adriatyk?
Historia Średzkiej Kolei Powiatowej. Dziedzictwo, które wciąż żyje
Historia Średzkiej Kolei Powiatowej sięga końca XIX wieku. Jej budowę rozpoczęto w 1898 roku, a pierwszy odcinek - Kobylepole - Główna (dziś Poznań Wschód) - liczył nieco ponad 5 kilometrów. Równolegle powstawała linia wąskotorowa o rozstawie szyn 1000 mm, łącząca Kobylepole ze Środą Wielkopolską. To właśnie ta nitka przetrwała do dziś jako atrakcja turystyczna.
W tamtych czasach w Kobylepolu mieściła się główna parowozownia, obsługująca zarówno składy normalnotorowe, jak i wąskotorowe. Pomocnicza parowozownia, wzniesiona w Środzie, istnieje do dziś i nadal pełni swoją funkcję. Oficjalne otwarcie kolei miało miejsce 23 czerwca 1902 roku.
Zabytkowy tabor robi duże wrażenie. Najstarszy wagon używany na trasie pochodzi z 1929 roku, a wykorzystywane obecnie parowozy wyprodukowano w latach 50. XX wieku. W przeciwieństwie do wielu innych wąskotorówek Średzka Kolej Powiatowa zachowała nie tylko historyczne wagony i lokomotywy, ale również oryginalną infrastrukturę, co czyni ją jedną z najwierniejszych rekonstrukcji dawnego systemu kolejowego w Polsce.

Środa Wielkopolska - tam poczujesz klimat kolei z początku XX wieku
Dla wielu osób wizyta w Środzie Wielkopolskiej to podróż sentymentalna - do czasów dzieciństwa, kolejek wycieczkowych i parowego dźwięku buchającej lokomotywy. Dla innych to po prostu niecodzienna okazja, by poczuć klimat kolei z początku XX wieku i przeżyć coś innego niż codzienna jazda nowoczesnym pociągiem.
Jeśli szukasz ciekawego pomysłu na weekendowy wypad - zwłaszcza z dziećmi - przejazd Średzką Koleją Powiatową to niedroga, a przy tym wyjątkowa atrakcja. Niewielki koszt, zabytkowe otoczenie i emocje gwarantowane - to dowód na to, że podróżować można nie tylko szybko, ale i z duszą.