Mogli się tam dostać jedynie helikopterem. Na miejscu zidentyfikowali nowy gatunek

Występuje wyłącznie w trudno dostępnym obszarze Andów. Polscy naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego dokonali zaskakującego odkrycia w Peru. Podczas międzynarodowej ekspedycji odkryli nowy gatunek motyla. Owad został nazwany na cześć Mikołaja Kopernika.

Catastica copernicus to nazwa nowego gatunku motyla, który został odkryty w trudno dostępnym rejonie Andów. Nazwa oczywiście nie jest przypadkowa - naukowcy chcą w ten sposób złożyć hołd polskiemu astronomowi Mikołajowi Kopernikowi w 550. rocznicę urodzin.

O odkryciu poinformował Uniwersytet Jagielloński. Ekspedycja naukowa została zorganizowana przez Christera Fåhraeusa z Uniwersytetu w Lund w Szwecji. W wyprawie uczestniczył prof. Tomasz Pyrcz z Instytutu Zoologii i Badań Biomedycznych UJ.

Zobacz też: Zaskakujące odkrycie w piramidzie Majów. Poddaje w wątpliwość dotychczasową wiedzę

Naukowcy chwalą się odkryciem. Tak wygląda Catasticta copernicus

Jak dotąd udało się wyróżnić ponad 100 gatunków motyli Catasticta z rodziny bielinkowatych. Mogło się zatem wydawać, że naukowców nic więcej nie zaskoczy. Niespodzianka czekała jednak w peruwiańskiej części Andów, a konkretnie na granicy lasu znajdującego się na wysokości 3500 m n.p.m. To właśnie to miejsce zamieszkuje nowo odkryty motyl.

Jak czytamy w opublikowanym komunikacie, "samce są mocno terytorialne i przepędzają inne owady z miejsca, w którym oczekują na samice". Wybierają miejsce nad koroną drzewa lub ostrym górskim grzbietem i strzegą go w godzinach przedpołudniowych.

Dr Robert Garlacz z Centrum Edukacji Przyrodniczej UJ podkreśla, że droga do stwierdzenia, że dany okaz należy do nowego gatunku, jest długa i żmudna.

- Wymaga ona przede wszystkim zweryfikowania i sprawdzenia we wszystkich dostępnych kolekcjach oraz literaturze informacji na temat gatunków już znanych. Wiąże się to często z potrzebą wykonania różnorodnych analiz - zarówno morfologicznych i anatomicznych, ale także molekularnych czy biochemicznych - przyznaje. - Dopiero wyniki z wszystkich procedur pozwalają na pewne stwierdzenie odkrycia nowego gatunku. Badania taksonomiczne to długi proces prowadzony w bardzo wąskiej specjalizacji, który jest niezbędny do poznania zależności ewolucyjnych.