Wszystko o zakupach grupowych
Jak sprawdzić ofertę i składać reklamacje kuponu.
Ogromne zniżki sięgające nawet 90 proc. przyciągają jak magnes. Wyjaśniamy jak sprawdzić, czy dana oferta w zakupach grupowych naprawdę się opłaca i co zrobić, jeśli dany zakup lub usługa nie spełnia naszych oczekiwań.
Po pierwsze, zanim klikniemy w opcję "kup kupon", musimy dokładnie przeczytać opis oferty. Jeśli chcemy mieć pewność, że będziemy zadowoleni z usługi, to jednak za mało. Warto sprawdzić wiarygodność uzyskanych informacji porównując je z danymi z innych źródeł, np. z ofertą zamieszczoną na stronie internetowej sprzedawcy.
Warto również sprawdzić przeciętne ceny rynkowe tego produktu. Zadzwońmy, by upewnić się czy np. promocyjny zabieg kosmetyczny nie będzie krótszy (niepełny) niż ten pełnopłatny. Zanim kupimy kupon, sprawdźmy też terminy, bo czasami są bardzo odległe. Może się okazać, że na manicure o dogodnej dla nas godzinie możemy się umówić dopiero za miesiąc albo dwa. Szczególnie ważne jest sprawdzanie dostępności terminów w przypadku wyjazdów turystycznych, pobytów w pensjonatach i hotelach.
Warto pamiętać, że w przypadku zakupów grupowych zawieramy nie jedną umowę, ale dwie. Ma to duże znaczenie przy składaniu reklamacji. Pierwszą jest umowa z portalem zakupów grupowych. Jej przedmiotem jest uzyskanie przez nas kuponu.
Serwis zakupów grupowych działa jedynie jako pośrednik między konsumentem a sprzedawcą. Odpowiada zatem za należyte funkcjonowanie serwisu - m.in. wygenerowanie i przesłanie kuponu. Ponosi również odpowiedzialność za prawidłowość opisu oferty zamieszczonej w serwisie zakupów grupowych (jego zgodność ze stanem rzeczywistym).
Druga umowa zawierana jest z konkretnym sprzedawcą i dotyczy nabycia produktu na warunkach określonych w ofercie zamieszczonej w serwisie zakupów grupowych. Nasze reklamacje dotyczące nieprawidłowego działania portalu zakupów grupowych oraz przekazanego kuponu (np. wadliwy kod na kuponie) powinny być kierowane do serwisu zakupów grupowych.
Za realizację kuponu (a zatem np. za zakup dania w restauracji czy książki w księgarni) odpowiedzialność ponosi natomiast sprzedawca (restaurator, księgarnia). Oto przykład. Pani Natalia zamówiła książkę w księgarni internetowej z wykorzystaniem kuponu. Okazało się jednak, że otrzymała inną książkę. Podmiotem odpowiedzialnym za dostarczenie niewłaściwego produktu jest księgarnia, nie zaś serwis zakupów grupowych.
Przy umowach zawieranych na odległość zawsze możemy od nich odstąpić w ciągu 10 dni bez podawania przyczyn. Tak więc zawsze w tym czasie możemy przesłać oświadczenie do portalu zakupów grupowych, że rezygnujemy z kuponu. W przypadku umów zawieranych ze sprzedawcą produktu sytuacja nie jest już jednak taka jednoznaczna. Wszystko zależy bowiem od okoliczności, w jakich dochodzi do wykorzystania kuponu i zawarcia umowy ze sprzedawcą.
Jeszcze raz posłużymy się przykładem kuponu na promocyjny zakup książek. Jeśli jest to księgarnia internetowa, to umowa sprzedaży książki zostaje zawarta na odległość. Możemy więc od niej odstąpić w ciągu 10 dni od otrzymania kupionej książki (czyli odesłać ją i otrzymać zwrot pieniędzy). Jeśli kupon upoważnia do zakupów ze zniżką w księgarni stacjonarnej, to umowa zostaje zawarta w lokalu przedsiębiorcy. Nie mamy więc prawa do odstąpienia od niej, czyli zwrotu książek.