Znany bank ostrzega swoich klientów. Tysiące fałszywych SMS-ów i telefonów

Natalia Jabłońska

Natalia Jabłońska

Oszuści znów atakują. Rozsyłają podejrzane SMS-y do klientów banków
Oszuści znów atakują. Rozsyłają podejrzane SMS-y do klientów banków123RF/PICSEL

Cyberprzestępcy znów atakują. Tym razem podszywają się pod znany bank

Wykorzystuje inżynierię społeczną, czyli technikę polegającą na tym, że przestępcy internetowi próbują Cię oszukać i spowodować, abyś podjął działanie zgodnie z ich zamierzeniami
czytamy na stronie gov.pl.

Bank Pekao ostrzega przed oszustami podszywającymi się pod pracowników. Oto jak działają 

  1. Oszuści wysyłają fałszywy SMS z komunikatem o rzekomo rozpoczętym procesie analizy wniosku kredytowego i zapowiadają kontakt bankowca (czasami jednak ten krok zostaje pominięty)
  2. Chwilę później dzwoni fałszywy bankier. Niekiedy oszust łączy się z nami z bankowego numeru - jest to możliwe to spreparowania.
  3. Podczas rozmowy oszust przekonuje nas do zainstalowania aplikacji, która miałaby "podnieść poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji" jednak tak naprawdę służy do zdalnej kontroli urządzenia - najczęściej jest to AnyDesk, TeamViewer czy Quick Support,
  4. Gdy zainstalujemy takie oprogramowanie, atakujący ma pełny dostęp do naszego komputera, telefonu lub tabletu włącznie z treściami na ekranie. W ten sposób może wykonać operacje na koncie bankowym ofiary - zaciągając na jej dane pożyczkę czy wyprowadzając środki.
Uważajcie na niebezpieczne SMS-y. Tym razem oszuści podszywają się pod Bank Pekao
Uważajcie na niebezpieczne SMS-y. Tym razem oszuści podszywają się pod Bank Pekao123RF/PICSEL

Jak się zabezpieczyć? O czym pamiętać w przypadku otrzymania podejrzanego SMS-a lub telefonu?

  • banki nigdy nie poproszą nas o instalowanie dodatkowego oprogramowania,
  • pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi nas o podanie mu haseł dostępu do żadnego z serwisów,
  • banki nie wysyłają SMS-ów, informujących, że ktoś skontaktuje się w sprawie kredytu,
  • podczas rozmowy możemy zweryfikować tożsamość dzwoniącego, pytając go o imię i nazwisko. W przypadku Banku Pekao możemy robić to w aplikacji PeoPay lub serwisie Pekao24.