Innowacyjne rozwiązania wykorzystywane w produktach codziennego użytku. Jak P&G dba o obecnych i przyszłych konsumentów?

Czy tworzenie innowacyjnych produktów można połączyć z troską o środowisko naturalne oraz o osoby z niepełnosprawnościami? Naukowcy z Procter & Gamble udowodnili, że tak. Jakie czynniki okazały się kluczowe dla osiągnięcia sukcesu?

Prezentacja partnera

Coraz więcej firm podejmuje działania zmierzające do zmniejszenia śladu węglowego w swoich łańcuchach dostaw, a rządy różnych krajów wprowadzają nowe przepisy z myślą o środowisku naturalnym. Można stąd wysnuć wniosek, iż na tym tle działania jednego człowieka czy całej rodziny są pozbawione znaczenia. Nic bardziej mylnego! Możemy dużo, bo są nas miliony, a mała zmiana w życiu każdego z nas może więcej niż cały rząd i korporacje.

Jak obniżyć nasz ślad węglowy? To prostsze niż myślisz!

Wszystko, co robimy pozostawia swój ślad węglowy. Przykład? Szacuje się, że wiadomość - mail generuje ok. 0,004 kg śladu węglowego. To niewiele, ale jeśli pomnożymy to przez liczbę wysyłanych codziennie na całym świecie listów elektronicznych (ponad 300 mld) - ślad stanie się zauważalny.

Nie może zatem dziwić, że firmy przykładają coraz większą wagę do każdego, nawet najmniejszego aspektu swojej (oraz naszej!) działalności. I zwracają uwagę choćby na... temperaturę, w której pierzemy ubrania.

Małe zmiany, wyraźne rezultaty

Dlaczego temperatura prania ma znaczenie? Metoda naukowej analizy Cyklu Życia Produktu, znana jako LCA (Life Cycle Assessment), jest wykorzystywana przez P&G w odpowiedzi na to pytanie. Dzięki niej można oszacować, jaki ślad węglowy generują produkty codziennego użytku na każdym etapie swojego "życia". Proces ten obejmuje pozyskiwanie surowców, produkcję, dystrybucję, użytkowanie przez konsumentów oraz utylizację.  Badania LCA pozwalają bowiem na dokładne ustalenie, który etap cyklu "życia" produktu ma największy wpływ na środowisko. A następnie, dzięki pozyskanej wiedzy i stworzeniu innowacyjnych rozwiązań, zminimalizowanie go w możliwie największym stopniu.

Jak się okazuje, w przypadku produktów do prania kluczowy pozostaje przedostatni etap, czyli sposób użytkowania produktów przez konsumentów. Czynność ta stanowi bowiem ok. 60 proc. całościowo generowanego śladu węglowego, co wynika przede wszystkim z energii potrzebnej do podgrzania wody.

Czy zmiana temperatury może mieć wpływ na planetę? Przeszło 60 proc. ludzi w Europie pierze głównie w temperaturze 40°C i wyższej. W momencie obniżenia jej do 30°C emisja CO2 do atmosfery zmniejszyłaby się nawet o... 35 proc. Czyli o ok. 5 mln ton rocznie[1]. Jednak czy niższa temperatura nie obniży efektywności prania?

Produkcja z myślą o przyszłości planety

Odpowiedzią może być innowacyjna technologia COOLCLEAN™ zastosowana w kapsułkach Ariel. Dzięki niej kapsułki skutecznie działają w niższych temperaturach. To pozwala uniknąć podgrzewania wody do wysokich temperatur bez obniżenia jakości prania. Jest to dobre zarówno dla środowiska, jak i dla naszego portfela.

Jednak zmiana samego produktu to nie wszystko! P&G zaprojektowało również zupełnie nowe, kartonowe opakowanie Ariel ECOCLIC®. Składa się ono w ponad 70 proc. z włókien pochodzących z recyklingu, a pozostałe surowce pozyskane są z lasów zarządzanych w sposób zrównoważony w zgodzie ze standardem FSC. Dodatkowo opakowanie nadaje się do ponownego przetworzenia. Według danych udostępnionych przez P&G, zmiana opakowań z plastikowych na kartonowe pozwoli na zaoszczędzenie 6500 ton tworzyw sztucznych rocznie tylko w Europie.

Innowacja dostępna dla wszystkich konsumentów

Odejście od plastiku to również krok w stronę wszystkich konsumentów, także tych z niepełnosprawnościami. Na świecie jest ich ok. 1,8 miliarda. Choć to liczba porównywalna do populacji Chin, wciąż jest to grupa często pomijana. Wystarczy rzut oka na  podstawowe produkty na sklepowych półkach. Zwykle brak im odpowiedniego oznakowania, co utrudnia świadomy wybór konsumentom niedowidzącym bądź z innymi niepełnosprawnościami.

Szansę na zmianę daje projektowanie opakowań inkluzywnych. Aby innowacja była dla nich naprawdę pomocna, należy włączyć ich już w sam w proces projektowania. - W P&G wierzymy, że tworzenie produktów dostępnych dla wszystkich, w tym także osób z niepełnosprawnościami, daje im równe szanse i umożliwia korzystanie z tego, co dotychczas było dla nich niedostępne. To przyczynia się do bardziej inkluzywnego świata, w którym wszyscy mają równe szanse - tłumaczy Sam Latif, Accessibility Leader w Procter & Gamble.

Opakowanie ECOCLIC® zostało zaprojektowane tak, aby można je było intuicyjnie otworzyć jedną ręką poprzez naciśnięcie zaznaczonych pól po obu stronach wieczka. Choć jest to istotne ułatwienie w dostępnie do produktu,  pozostaje on bezpieczny dla dzieci, których dłonie są zbyt małe aby wcisnąć oba pola na raz. Dodatkowo, opakowanie zostało wyposażone w oznaczenie dotykowe, które ułatwia identyfikację produktów do prania przez osoby z ograniczeniami wzrokowymi. Kolejną innowacją są nadrukowane kody NaviLens, które po zeskanowaniu dają osobom niedowidzącym możliwość szczegółowego zapoznania się z informacjami o produkcie dzięki audiodeskrypcji lub większemu tekstowi na ekranie telefonu.

W najbliższym czasie czeka nas ogromna rewolucja w zakresie zrównoważonego rozwoju biznesu i podejścia do osób z niepełnosprawnościami - eksperci są co do tego zgodni. Warto więc być na bieżąco z poczynaniami firm, które już dziś kształtują trendy w tej dziedzinie.

[1] https://admin.betterlivingprogram.com/wp-content/uploads/2021/02/Electrolux_TheTruthAboutLaundry_WhitePaper-1.pdf

Prezentacja partnera

.
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy