Sześć sposobów na efektywną pracę zdalną

Przed epidemią koronawirusa wielu pracodawców do pracy zdalnej podchodziło jak do jeża. Wiadomo - pracownik, którego można kontrolować w biurze, jest zdaniem większości menedżerów bardziej efektywny. Czyżby? Agnieszka Kliber-Bukańska - ekspert HR podkreśla, że wszystko zależy od organizacji pracy.

article cover
123RF/PICSEL

Sześć sposobów na efektywną pracę zdalną

Przed epidemią koronawirusa wielu pracodawców do pracy zdalnej podchodziło jak do jeża. Wiadomo - pracownik, którego można kontrolować w biurze, jest zdaniem większości menedżerów bardziej efektywny. Czyżby? Agnieszka Kliber-Bukańska - ekspert HR podkreśla, że wszystko zależy od organizacji pracy.

Efekt piżamy - Wielkim przywilejem pracy zdalnej jest brak dress codu, niemniej warto, byśmy go sobie narzucili sami. - Nie chodzi o to, aby stroić się w kostiumy i szpilki. Możesz pracować w dresie, jeśli tak jest ci wygodnie, niemniej nie zapominaj o tym, aby zadbać o poranną toaletę i ubranie się, zanim zasiądziesz do pracy. - Twój mózg otrzyma sygnał do działania, a korzystny wygląd pozytywnie wpłynie na twoje samopoczucie. Poza tym w sytuacji niespodziewanej wideokonferencji nie będziesz miała sobie nic do zarzucenia - wyjaśnia Agnieszka Kliber-Bukańska.
Efekt piżamy - Wielkim przywilejem pracy zdalnej jest brak dress codu, niemniej warto, byśmy go sobie narzucili sami. - Nie chodzi o to, aby stroić się w kostiumy i szpilki. Możesz pracować w dresie, jeśli tak jest ci wygodnie, niemniej nie zapominaj o tym, aby zadbać o poranną toaletę i ubranie się, zanim zasiądziesz do pracy. - Twój mózg otrzyma sygnał do działania, a korzystny wygląd pozytywnie wpłynie na twoje samopoczucie. Poza tym w sytuacji niespodziewanej wideokonferencji nie będziesz miała sobie nic do zarzucenia - wyjaśnia Agnieszka Kliber-Bukańska. 123RF/PICSEL
Są jeszcze dwa aspekty. Zapominanie o przerwach oraz uleganie rozpraszaczom. Należy pamiętać o tym, że przerwa śniadaniowa, kawowa, czy ta w porze obiadowej jest dopuszczalna. Ważne, aby zakomunikować przełożonemu, że odchodzimy od biurka na kilka, kilkanaście minut. W ten sposób unikniemy nieporozumień i będziemy mogli przez chwilę się zrelaksować. Jeżeli w naszym otoczeniu są przedmioty, które nas rozpraszają, powinniśmy je wyeliminować jak najszybciej z naszego otocznia. Nie możemy skoncentrować się na pracy, bo w tle słyszymy pralkę lub zmywarkę? Uporajmy się z codziennymi obowiązkami poza godzinami pracy.
Są jeszcze dwa aspekty. Zapominanie o przerwach oraz uleganie rozpraszaczom. Należy pamiętać o tym, że przerwa śniadaniowa, kawowa, czy ta w porze obiadowej jest dopuszczalna. Ważne, aby zakomunikować przełożonemu, że odchodzimy od biurka na kilka, kilkanaście minut. W ten sposób unikniemy nieporozumień i będziemy mogli przez chwilę się zrelaksować. Jeżeli w naszym otoczeniu są przedmioty, które nas rozpraszają, powinniśmy je wyeliminować jak najszybciej z naszego otocznia. Nie możemy skoncentrować się na pracy, bo w tle słyszymy pralkę lub zmywarkę? Uporajmy się z codziennymi obowiązkami poza godzinami pracy. 123RF/PICSEL
Brak stałych godzin pracy - Pracując zdalnie, kiedy twoje biuro jest na wyciągnięcie ręki bardzo łatwo o to, aby dzień pracy rozciągał się od wczesnego poranka do późnego wieczoru. Wstając rano, włączasz komputer, a tu wyskakują służbowe maile. Odpowiem tylko na jeden, przecież to chwila, potem drugi i tak, jeszcze przed śniadaniem, robi się pokaźna liczba. - Podobnie bywa z zakończeniem dnia. Ustalajmy godziny pracy i trzymajmy się ich, by praca zdalna nie zaburzyła naszego życia prywatnego i nie wpłynęła źle na relacje z bliskimi - tłumaczy Agnieszka Kliber-Bukańska.
Brak stałych godzin pracy - Pracując zdalnie, kiedy twoje biuro jest na wyciągnięcie ręki bardzo łatwo o to, aby dzień pracy rozciągał się od wczesnego poranka do późnego wieczoru. Wstając rano, włączasz komputer, a tu wyskakują służbowe maile. Odpowiem tylko na jeden, przecież to chwila, potem drugi i tak, jeszcze przed śniadaniem, robi się pokaźna liczba. - Podobnie bywa z zakończeniem dnia. Ustalajmy godziny pracy i trzymajmy się ich, by praca zdalna nie zaburzyła naszego życia prywatnego i nie wpłynęła źle na relacje z bliskimi - tłumaczy Agnieszka Kliber-Bukańska.123RF/PICSEL
Wędrujące biuro - Często, pracując zdalnie, zapominamy o tym, jak ważne jest posiadanie jednego, stałego miejsca do pracy. To bardzo ważne, aby nie organizować go sobie wszędzie: w kuchni – bo między mailami może ugotuję obiad, w salonie - bo przecież fajnie popracować na wygodnej sofie albo w jadalni - bo akurat tam mam stół i krzesła - tłumaczy Agnieszka Kliber-Bukańska. - Przygotowując się do pracy zdalnej, koniecznie znajdź w swojej domowej przestrzeni miejsce, które będzie – na czas takiej formy pracy – twoim biurem, które opuścisz i zamkniesz o odpowiedniej porze - dodaje. - Wędrując z nim po całym domu, trudno ci będzie pracować efektywnie i w odpowiednim skupieniu. Poza tym bez wyraźnego rozgraniczenia na przestrzeń domową i zawodową zapomnij o zachowaniu work life balance - radzi ekspertka.
Wędrujące biuro - Często, pracując zdalnie, zapominamy o tym, jak ważne jest posiadanie jednego, stałego miejsca do pracy. To bardzo ważne, aby nie organizować go sobie wszędzie: w kuchni – bo między mailami może ugotuję obiad, w salonie - bo przecież fajnie popracować na wygodnej sofie albo w jadalni - bo akurat tam mam stół i krzesła - tłumaczy Agnieszka Kliber-Bukańska. - Przygotowując się do pracy zdalnej, koniecznie znajdź w swojej domowej przestrzeni miejsce, które będzie – na czas takiej formy pracy – twoim biurem, które opuścisz i zamkniesz o odpowiedniej porze - dodaje. - Wędrując z nim po całym domu, trudno ci będzie pracować efektywnie i w odpowiednim skupieniu. Poza tym bez wyraźnego rozgraniczenia na przestrzeń domową i zawodową zapomnij o zachowaniu work life balance - radzi ekspertka. 123RF/PICSEL
Brak planu dnia - Bez codziennych spotkań z zespołem i meetingów z szefem łatwo stracić kontrolę nad swoim planem dnia. Szczególnie jeśli nie należymy do osób wybitnie zorganizowanych. Dlatego ważne jest, by co rano zrobić sobie listę rzeczy do zrobienia i zaplanować, w jakich godzinach poświęcimy się danemu zadaniu. - Jeśli zadań do zrobienia jest dużo, pomoże nam nadanie im priorytetów. Na koniec dnia koniecznie zweryfikujmy, co udało się zrealizować, a co przekładamy na kolejny dzień - objaśnia Agnieszka Kliber-Bukańska.
Brak planu dnia - Bez codziennych spotkań z zespołem i meetingów z szefem łatwo stracić kontrolę nad swoim planem dnia. Szczególnie jeśli nie należymy do osób wybitnie zorganizowanych. Dlatego ważne jest, by co rano zrobić sobie listę rzeczy do zrobienia i zaplanować, w jakich godzinach poświęcimy się danemu zadaniu. - Jeśli zadań do zrobienia jest dużo, pomoże nam nadanie im priorytetów. Na koniec dnia koniecznie zweryfikujmy, co udało się zrealizować, a co przekładamy na kolejny dzień - objaśnia Agnieszka Kliber-Bukańska.123RF/PICSEL
Okazuje się, że w dobie koronawirusa pracownicy, podobnie jak uczniowie muszą odnaleźć się w nowej rzeczywistości... pracy na odległość. Zatem jak zorganizować sobie przestrzeń, aby skupić się i być wydajnym pracownikiem? Kwarantanna potrwa jeszcze chwilę, dlatego higiena pracy, podobnie jak higiena naszych dłoni ma w nadchodzących tygodniach olbrzymie znaczenie. Czego unikać, aby po tygodniu nie mieć dość samego siebie? O poradę zapytaliśmy eksperta. Agnieszka Kliber-Bukańska, specjalistka HR, zwróciła uwagę na błędy, jakie najczęściej popełniamy, pracując zdalnie. I od razu podała rozwiązania.
Okazuje się, że w dobie koronawirusa pracownicy, podobnie jak uczniowie muszą odnaleźć się w nowej rzeczywistości... pracy na odległość. Zatem jak zorganizować sobie przestrzeń, aby skupić się i być wydajnym pracownikiem? Kwarantanna potrwa jeszcze chwilę, dlatego higiena pracy, podobnie jak higiena naszych dłoni ma w nadchodzących tygodniach olbrzymie znaczenie. Czego unikać, aby po tygodniu nie mieć dość samego siebie? O poradę zapytaliśmy eksperta. Agnieszka Kliber-Bukańska, specjalistka HR, zwróciła uwagę na błędy, jakie najczęściej popełniamy, pracując zdalnie. I od razu podała rozwiązania. 123RF/PICSEL
zdjęcie
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?