Reklama

Reklama

Dlaczego warto jeść pestki słonecznika

Mamy je przez cały rok, ale świeże i nieprzetworzone są najzdrowszą przekąską. Wystarczy garstka dziennie, by organizm odczuł działanie tych małych ziarenek.

Choć trochę się trzeba przy nim pobrudzić, warto.  To cenne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin i składników mineralnych korzystnych dla naszego zdrowia, a nawet urody.

Dobre dla mózgu i układu nerwowego

W pestkach słonecznika obecne są witaminy z grupy B oraz kwas foliowy. Składniki te mają duży wpływ na nasze samopoczucie - ich niski poziom sprawia, że spada poziom serotoniny i dopaminy, czyli neuroprzekaźników, które poprawiają nastrój.


Wzmacniają też kondycję skóry

Są skarbnicą cynku. Pierwiastek ten przyspiesza gojenie się ran i poprawia wygląd cery trądzikowej. Zawierają też witaminę A, która poprawia wygląd skóry i zapobiega jej rogowaceniu.

Reklama

Jak kupować słonecznik

 Najlepiej sięgać po świeże ziarna. Poza sezonem natomiast wybieraj suszone w paczkach, lepiej nieprażone i niesolone, w łupinach, bo te chronią przed utratą kwasów tłuszczowych i niektórych witamin. 

Zalety słonecznika

Chronią przed chorobami serca. W pestkach jest jeden z najsilniejszych utleniaczy w organizmie, czyli witamina E, która redukuje stany zapalne.

Mogą zapobiegać nowotworom. Kwas linolowy w nich zawarty hamuje powstawanie raka, szczególnie czerniaka, jelita grubego, płuc i nowotworu sutka.

Wyrównują podwyższony poziom cholesterolu.  To zasługa fitosteroli (w nieprażonych ziarnach), które zapobiegają miażdżycy i chronią przed rakiem prostaty.

Wspierają prawidłowe funkcje tarczycy. Nasiona słonecznika są dobrym źródłem  selenu, czyli minerału, którego niedobór zaburza pracę tego gruczołu.

Zapobiegają skurczom  mięśni i osteoporozie. Słonecznik zawiera magnez, który przeciwdziała utracie gęstości kości i pomaga w krzepnięciu krwi.

Proste rady:

Aby świeże nasiona dłużej zachowały swoje składniki odżywcze, a kwasy tłuszczowe w nich nie zjełczały, przechowuj je w szczelnym pojemniku w lodówce.

Jeśli chcesz obrać  suszone ziarna z łupin, wsyp je do miski i na przemian włączając i wyłączając mikser elektryczny, doprowadź do oddzielenia łupin od nasion. 

Do łuskania świeżych nasion, by nie pobrudzić sobie paznokci, możesz użyć specjalnej łyżeczki do szypułek za parę złotych. 

Możesz się jednak tym nie przejmować i potraktować  to jako sposób na odstresowanie. Ręce szybciej domyjesz z pomocą cytryny.

Uwaga: nasiona słonecznika często są wykorzystywane  do produkcji oleju. Ale nie jest on dobry do smażenia,  bo ma niski punkt dymienia.

Uwaga: Zawierają sporo kalorii 100 g = 584 kalorii  i ok. 49 g tłuszczu.  1 duża łyżka to  ok. 10 g, czyli ok.  60 kalorii.
 IK

Tele Tydzień

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy