Reklama

Reklama

Dwie zmiany dadzą 10 lat życia więcej

Wystarczy niewiele: Więcej warzyw, mniej mięsa, spacer pół godziny i jesteś zdrowsza.

Lekarze alarmują, że w Polsce jest około 800 tys. chorych z niewydolnością serca. A można temu schorzeniu zapobiegać! Jeśli wprowadzisz plan naprawczy, obniżysz ciśnienie tętnicze i stężenie cholesterolu, to możesz zyskać kilka, a nawet kilkanaście dodatkowych lat życia i odsunąć od siebie widmo niektórych chorób.  Co ważne: To zawsze działa! U jednych efekty będą bardziej spektakularne, u innych mniej, ale zawsze zyska zdrowie.

Metoda małych kroczków

Sercu najbardziej zagraża palenie tytoniu, nadciśnienie tętnicze, brak ruchu oraz za wysokie stężenie cholesterolu. To tzw. czynniki ryzyka. Kiedy je znamy, możemy działać. Nie planuj jednak rewolucji, ona rzadko się udaje. Za choroby serca odpowiadają głównie złe nawyki. I trudno je zmienić wszystkie naraz.

Reklama

Lepsza będzie metoda małych kroków. Nawet one bywają trudne, dlatego psychologowie radzą: "Nie zwracaj uwagi na potknięcia". I pamiętaj, że każda zmiana oznacza, że ciśnienie i cholesterol idą w dół, a szanse na długie życie rosną.

Zacznij i bądź uparta

Wiele osób największy problem ma ze zwiększeniem aktywności. Ale na początek wystarczy choć pięć minut (dosłownie) wchodzenia po schodach, trzy przysiady. Cokolwiek. Codziennie możesz zacząć na nowo. Wczoraj nie ćwiczyłaś? Poćwicz dziś. Nie udało się cały tydzień? Nie rezygnuj! Ten dzień jest tak samo dobry jak każdy inny.

Drugi ważny element, który obniży twoje ciśnienie i cholesterol, to dieta. Spróbuj posmarować kanapkę hummusem zamiast masłem. Połóż jakieś warzywo: rzodkiewkę, sałatę, paprykę. Cokolwiek jesz, dokładaj warzywa; one przyspieszą przemianę materii i pomogą schudnąć. Zrzucenie 10 kg znacznie obniży ciśnienie i cholesterol.

Zobacz również:


Świat & Ludzie

Reklama

Reklama

Reklama